IHLT_20161027_02

Itä-Häme • Yrittäjäliite 2016

2 2 Yrittäjä-lehti 2016 Vaatteita a myy yhä ainakin 15 kauppaa HEINOLA Leena Johansson Heinolalaisia on viimeaikoina puhuttanut vaatekaupan tilanne. Tähtinainen lopetti joitakin aikoja sitten ja Tango Fashion sulki ovensa äskettäin. Moni kaupunkilainen on luullut, että vaatekaupat ovat nyt vähissä, mutta totuus on toisenlainen. Heinolasta nimittäin löytyy yhä ainakin 15 vaatteita myyvää liikettä. Keskustassa vaatekauppaa tekevät Nahe, Emmye´s, Valintapiste Räsänen, Black Foot, Roosamari, Lempivaate, Seppälä, Miss Elena, Muksut, Erä+ ja Kontti. Keskustan kivijalkakauppojen lisäksi vaatekauppa käy Citymarketin ja Tokmannin vaateosastoilla. Vuohkalliossa kotimaisista merkeistä ovat edustettuina Nanso ja Marimekko. Lisäksi Vierumäellä Suomen urheiluopistolla toimii kesäisin etenkin golff areiden vaatetukseen erikoistunut Koippari. Paikallisista liikkeistä löytyy siis melkoinen valikoima lasten, nuorten, naisten ja miesten käyttövaatteita, mutta myös erikoisvaatteita. Heinolasta ei suinkaan tarvitse lähteä muualle vaatekaupoille – päinvastoin, moni lahtelainenkin on löytänyt Heinolan putiikit. Kampaus ja uusi asu samasta liikkeestä HEINOLA Leena Johansson Lähes koko ikänsä Heinolassa asunut Emmi Vuorinen ei olisi voinut kuvitella perustavansa omaa yritystä muualle kuin Heinolaan. –Täällä on paljon tuttuja ihmisiä, jotka ovat auttaneet yrittäjyyden alkuun. Oli itsestään selvää, että yritän nimenomaan Heinolassa, kertoo parhaillaan Lahdesta Heinolaan myös kotinsa muuttava Vuorinen. Ennen yrittäjäksi ryhtymistä Emmi Vuorinen hankki työkokemusta lahtelaiskampaamossa. Parturi-kampaamo Emmye´s on toiminut Heinolan keskustassa reilut kaksi vuotta, ja viime keväänä liikkeeseen alkoi ilmestyä ruotsalaisen capri collection -naistenmalliston vaatteita. –Esimerkki tuli kauppakeskus Jumbosta, jonka yhdessä liikkeessä vaatteet ja kampaamo ovat samassa. Halusin kokeilla samaa Heinolassa, myös siksi, että tykkään myydä, se on vahvuuteni. Tähän saakka naistenvaatteiden menekki on ollut lähinnä lisämyyntiä kampaamoasiakkaille, mutta putiikki on pikkuhiljaa löydetty. –Toiveena on, että liikkeeseen tultaisiin myös pelkästään vaatteita katsomaan. Kesällä vaatemyynti oli vilkasta etenkin mökkiläisille. Vuorinen hankkii myyntiin kaksi kertaa vuodessa vaihtuvaa mallistoa suoraan tukusta. Ruotsissa suosittu vaate sopii hänen mukaansa hyvin suomalaisellekin vartalotyypille. –Pidän kriteerinä sitä, että vaate ei saa olla kauhean kallis. Pyrin pitämään esillä myös monentyylistä vaatetta, ja kokoja laidasta laitaan. Hän uskoo, että persoonallisuudellaan erottuvat vaatteet ovat odotettuja ja kiinnostavat nuorempaakin asiakaskuntaa. Iäkkäämmille tarkoitettuja putiikkeja on kaupungissa jo useita. Paikkansa lunastanut uusi yrittäjä on tyytyväinen tähänastisiin kokemuksiinsa Heinolassa. –Olen saanut kannustusta ja tukea. Esimerkiksi uusille yrittäjille suunnatut aamukahvitilaisuudet Wanhalla Lehtitalolla olivat hyödyllisiä. Vaikka Emmi Vuorinen sanoo olevansa naapuriyritysten kanssa paljon tekemisissä, yhteisöllisyyttä voisi olla enemmänkin. –Pienimpiä yksinyrittäjiä ei pitäisi katsoa alaspäin, vaan tehdä yhteistyötä sekä omalla alalla että eri aloilla yrittävien kesken. Vuorinen suorittaa yrityksen pyörittämisen ohessa merkonomin tutkintoa. –Opiskelumaailmassa kaupallisella alallakaan ei koeta kilpailuviettiä, vaan kaikki kannustavat toisiaan. Nuori yrittäjä: Ajatus kampaamon ja vaateputiikin yhdistämisestä syntyi vantaalaisessa kauppakeskuksessa. Emmi Vuorinen, kampaaja, joka myy kampaamossaan myös nuorekkaita naisten vaatteita. ARMI SALONEN "Emmi Vuorinen hankkii myyntiin kaksi kertaa vuodessa vaihtuvaa mallistoa suoraan tukusta.


Itä-Häme • Yrittäjäliite 2016
To see the actual publication please follow the link above