VIP-SEMINARI
Miller&Leanin partneri Petri Matero alustamassa VIP-seminaarissa Tampereella.
42 03.2017
6.7. Tampere
Teksti: Eerika Laalo-Häikiö
Oppia yhteistyökumppanuudesta
SM-viikon yhteydessä järjestettiin VIP-seminaari seurajohdolle
ja Uimaliiton kumppaneille. Kumppaneiden asiantuntevat
alustukset tarjosivat paljon ajateltavaa uimaseurojen ja
Uimaliiton yhteistyökumppanuuksien kehittämiseen. Uimaseurojen
lähtökohta kumppanihankintaan on loistava, sillä
monen yrityksen arvot sopivat hyvin uimataidon edistämiseen,
terveellisiin elämäntapoihin ja tavoitteelliseen kilpa- ja huippuurheiluun.
Tunne kannattajasi
Lajibrändin perusteista seminaarissa alusti mainostoimisto
Miller&Leanin partneri Petri Matero. Hän korosti alustuksessaan,
että kumppanuuksia hankittaessa tulee tarjota erilaisia ja
uniikkeja vaihtoehtoja.
– Erittäin tärkeää yhteistyökumppanuuksien saamisessa ja
niiden ylläpitämisessä on se, että tunnet oman joukkosi ja pystyt
osoittamaan mittarien avulla toimenpiteiden tehokkuuden.
Nykyään tarjotaan edelleen liian paljon huonoa sisältöä ja perinteisiä
logoja rinnassa. Tarjottava materiaali pitää olla visuaalisesti
houkuttelevaa ja laadukasta. Lisäksi kumppanuudessa pitää
aina tarjota enemmän kuin on luvannut, kertoo Petri.
Lajibrändin osalta seminaarissa korostettiin tarinoita tulosten
takana. Uimaseurojen toiminnassa voidaan yhdistää yrityksille
tärkeitä arvoja ja tavoitteita ja sitä kautta saavuttaa yritykselle so-
pivia kohderyhmiä. Petri korosti puheenvuorossaan myös sitä,
että lajin urheilullisuus on tuotava esiin hinnalla millä hyvänsä.
– Hyvänä esimerkkinä on vaikkapa pesäpallon systemaattinen
työ kehittää lajista kansallisesti suuri urheilulaji. Joukkueiden
kovaa taustatyötä tuotiin esille mediassa ja sitä kautta
urheilullisuus nousi uudelle tasolle. Uintiurheilussa valttikorttina
on lajin näyttävyys. Urheilullisuutta on silti hyvä tuoda esille
erilaisina tarinoina entistä enemmän. Tietysti huippu-urheilumenestys
auttaa näkyvyyden saamisessa, jatkaa Petri.
Myös liittohallituksen jäsen Ari Mononen nosti esille alustuksessaan
omien taustojen hyvän kartoituksen sekä tarinoiden
ja mittareiden tärkeyden. Joensuun Uimaseuran esimerkin
kautta saatiin hyvä kuva siitä, millaisia sisältöjä kumppanuuksissa
voidaan paikallisesti toteuttaa.
– Hoida taustat ja mittarit kuntoon, tuotteista ja hinnoittele
palvelut, anna aina enemmän kuin lupaat ja ole suunnitelmallinen.
Nämä ovat olleet Joensuussa hyvän yhteistyökumppaniverkoston
taustalla, sanoo Ari.
Sujuvaa yhteistyötä arvostetaan
Omat esimerkkinsä yhteistyökumppanuuksista kertoivat myös
Vakuutusyhtiö Pohjantähden Maarit Reunanen ja Aqua Actionin
Tanja Ikonen. Molemmat korostivat Uimaliiton yhteistyön
hyvinä puolina juuri systemaattisuutta ja sujuvuutta.