PÄÄKIRJOITUS
4 03.2017
Urheilumarkkinointi ja yritysmaailman tavoitteet
lajiliittojen sekä yksittäisten urheilijoiden tai seurojen kanssa
tehtävälle yhteistyölle ovat muuttuneet viimeisten vuosikymmenten
aikana merkittävästi. Yritysten näkökulmasta pelkkä tuki,
näkyvyys ja yhteiskuntavastuu eivät enää riitä. Yrityksen haluavat
kokonaisvaltaista kumppanuutta, jossa molempien osapuolien
arvot ja strategiat sekä imagot ja brändit ovat yhtenevät. Kokonaisvaltaiseen
kumppanuuteen liittyen on urheilutoimijoiden
laitettava ensin oma toiminta ”myyntikuntoon” ja on annettava
enemmän kuin mitä lupaa. Kumppanuuteen liittyy läheisesti
myös toiminnallisuus, johon kuuluvat esimerkiksi kumppanitapahtumat
ja henkilökunnan kehittäminen.
Uimaliiton pohja kehittää on vahva. Harrastajamäärät ovat
suuret ja myös kilpailullinen menestys on ollut nousujohteista.
Uinnin markkinoinnin perusviesti on helposti lähestyttävä; ”jokainen
lapsi rakastaa vettä” ja ”jokainen vanhempi haluaa lapsen
oppivan uimaan”.
Kaiken perusta on strategia ja visio siitä mihin suuntaan uintiurheilua
halutaan viedä. Uimaliitto on uudessa strategiassaan
lähtenyt kehittämään niitä osa-alueita, joilla pystytään rakentamaan
entistä enemmän taloudellisia resursseja harrastustoiminnan
laajentamiseksi ja huippu-urheilun kehittämiseksi. Tavoitteenamme
on siirtyä kilpailuista tapahtumiin, lisätä taloudellisia
resursseja huippu-urheilun kehittämiseen ja tuoda toimintaamme
lisää ammattimaisuutta.
Uintiurheilussa meidän on vastattava haasteeseen ja lisättävä
lajiemme näkyvyyttä. Kansainvälisten arvokilpailujen näkyvyys
on hyvällä tasolla, mutta meidän on parannettava kansallisten
kilpailujen ja yksittäisten urheilijoiden näkyvyyttä TV:n, radion,
printtimedian ja uusien sähköisten alustojen sekä erityisesti
sosiaalisen median kautta. Tähän haasteeseen olemme tarttuneet
viestinnän aktiivisella kehittämisellä ja yhteistyön syventämisellä
median kanssa. Uimaliitto meni mukaan SM-viikolle hakemaan
lisää näkyvyyttä. Samasta syystä tuotamme itse ensi syksyn lyhyen
radan SM-uinnit Oulusta Yle Areenaan, jossa kaikki finaalit
näkyvät suorina lähetyksinä. Omaa markkinointia ja sisällön
tuotantoa on lisättävä.
Suurin haaste on kehittää kansallisista arvokilpailuista yleisötapahtumia,
jota rajoittaa tällä hetkellä osittain olosuhteet. Buumin
kasvattamiseksi meidän on vietävä kilpailuja sinne, missä
on hyvät olosuhteet. Meidän on pystyttävä tekemään tapahtumista
mielenkiintoisia yleisölle ja siellä olevien uimareiden on oltava
mielenkiintoisia ja tunnettuja. Toinen vaihtoehto on rakentaa itse
olosuhteita esimerkiksi Espoon Leppävaaran uuteen ulkouimalaan,
jonne saisi aika hienot puitteet tilapäisine katsomoineen.
Miltä kuulostaisi elokuinen aurinkoinen viikonlopputapahtuma
Leppävaarassa? Jos paikalle tulisi vielä myyntipisteitä, joista saisi
asiaan kuuluvia virvokkeita ja suussa sulavaa ruokaa niin puitteet
alkaisivat olla kohdallaan.
Uinnin ympärille voidaan luoda positiivinen draivi, jonka
avulla lumipallo lähtee pyörimään oikeaan suuntaan ja kasvaa
itsestään. Meillä on tässä jo hyvä alku. Muutoksessa tärkeintä on
unohtaa menneet ja mennä sinne missä on tulevaisuus, Wayne
Gretzkyn sanoin: ”You need to be where the puck will be, not where
it has been”. Nämä perusasiat muistamalla ja tekemällä töitä
uintibrändin kehittämiseksi pystymme rakentamaan uinnista
vetovoimaisen ja halutun lajin suuren yleisön ja kumppaneiden
silmissä. n
Uimaliitto
urheilu-
markkinoinnin
muuttuvassa
maailmassa
ari mononen
litohalituksen jäsen