SEURAMENTOROINTI
Lasten uintivalmennukseen tarvitaan osaamista. Koulutetut valmentajat
ovat lähtökohta, jota voidaan vahvistaa lisäämällä osaamista urheilijan
polun tärkeässä vaiheessa. Hyviä tapoja osaamisen lisäämiseen
pohditaan jatkuvasti. Yksilöllinen seuramentorointi on tuottanut hyvän
kokeilun.
38 03.2017
Teksti: Jani Hartikainen
Kuvat: Jusi Salminen
Mentoroinnin
kokemuksia Jyväskylästä
Swimming Jyväskylä oli yksi seuroista, jotka osallistuivat
Uimaliiton pilottikokeiluun, jossa tavoitteena oli
lapsuusvaiheen valmentajien osaamisen kehittäminen
mentoroinnin avulla. Mentoroinnissa keskityttiin valmentajien
käsitteellisen ymmärryksen kehittämiseen, lajitekniikoiden
ydinkohtiin, ominaisuus- ja taitoharjoitteiden yhdistämiseen
ja kilpailutaitoihin. Mentoreina toimivat Salli Schreck ja
Aleksi Rajansuo.
Swimming Jyväskylästä projektiin osallistuivat kolme ensimmäistä
kilpauintiryhmää eli Kilpauinnin Starttiryhmä, Vesikiitäjät
ja Ratahait sekä näiden ryhmien valmentajat. Projektissa
oli kolme koulutuskertaa, jotka toteutettiin noin 2–3 tunnin
teoriaosuudella ja 2,5 tunnin allas- ja kuivaharjoituksena. Itse
toimin seurassani Rollovalmentajana.
Seurat ovat aina erilaisia
Seuramentor-projektin luonteeseen kuuluu projektin räätälöinti
seuran tarpeisiin. Tämä on mielestäni haasteellinen ja
samalla mahdollisuuksia luova lähtökohta sekä mentoreille että
projektiin osallistuville valmentajille. Kouluttajien täytyy ennen
koulutuksen alkua tutustua seurojen toimintaan ja käytössä oleviin
tiloihin. Projektiin osallistuvien seurojen puolestaan täytyy
kyetä kriittisesti arvioimaan omaa toimintaansa ja kehityskohteitaan,
jotta projektista saadaan mahdollisimman suuri hyöty.
Swimming Jyväskylän tapauksessa projektin tarpeiden
määrittäminen tapahtui minun ja Sallin puhelinkeskustelujen
avulla ja pääsimme nopeasti yhteisymmärrykseen projektin
suuntaviivoista. Tulevaisuuden projekteihin suosittelen, että