TOIMISTOSSA
PUHALTAVAT UUDET TUULET
Moni asia on mennyt uusiksi sen jälkeen, kun
noin vuosi sitten tulimme Even kanssa taloon.
Toimiston sisällä päädyttiin uuteen IT-kokonaisratkaisuun,
taloustoimisto ja tilintarkastaja
vaihtuivat, jäsenrekisteri uusittiin ja siirryimme
mobiilijäsenkorttiin. Lisäksi olemme siivonneet
toimistoa, panostaneet viestintään
ja edunvalvonta-asioiden tietoturvaan. Muutokset
ovat varmasti kuormittaneet aktiivitoimijoita,
joten kiitokset pitkämielisestä uuden
opettelusta. Muutoksiin liittyvä työmäärä on
myös ruuhkauttanut toimistoa, ja osa jäsenistä
on joutunut odottamaan toimiston vastausta.
Kiitos kärsivällisyydestä. Nyt tahti on
rauhoittunut, ja pystymme taas palvelemaan
teitä jäseniä paremmin.
JÄSENSIHTEERI EILA LEONOFF
Aloitin jäsensihteerin työtehtävässä 15.8.2016. Sen jälkeen on
pistetty uusiksi niin paljon asioita ja prosesseja, että itseäkin välillä
huimaa! Koen näin, vaikka tulen businessmaailmasta, missä
muutos on vakio. TeliaSoneralla työskennellessäni saattoi naapurityöpöydässä
olla usein aamulla uudet kasvot, ja se oli siellä
aivan normaalia. Toimenkuva muuttui, kun joku keksi muuttaa sitä.
Olen kokenut työskentelyn hallituksen kanssa erittäin antoisaksi
ja sujuvaksi,
mitä en voi sanoa
aiemmista
kokemuksista
järjestömaailmassa.
Olen
iloinnut hallituksen
myönteisestä
suhtautumisesta
työni kannalta
tärkeiden
talous- ja jäsenhallinnointijärjestelmien
uudistamiseksi.
Talouden- ja kirjanpidon siirtäminen verkkoon ja palveluntarjoajan
vaihtaminen ovat olleet iso muutos toimistotöihin, ja tässä
olemme hienosti pystyneet jakamaan vastuuta Even kanssa.
Haasteita työmäärän kanssa on ollut ja on edelleen. Matkalaskujen
tekijöitä on koeteltu uudella systeemillä, ja ilman ohjeita
ovat hienosti selviytyneet tehtävästä.
Uudistukset alkoivat toimiston siivouksella. Roskiin laitettiin ainakin
kymmenen vuotta käytävillä ja nurkissa lojuneita tietokoneita
useita kappaleita, monta säkillistä tarpeetonta roinaa mm.
vanhoja lehtiä. Mutta löytyipä siivotessa myös hienoja tauluja,
jotka nyt koristavat ja ilostuttavat toimiston seinillä sekä nostalgisia
messuasuja. Varastohuoneen siivouksessa avustivat puheenjohtaja
Pilvi Österman ja varapuheenjohtaja Mari-Anne (Mai)
Anttila. Varastoon oli hautautunut 20 vuotta vanha kukkakimppu
ja vielä vanhempia joulukoristeita. Osaa tavaroista ei enää
edes tunnistanut.
Toimiston kopiokone, IT-ratkaisut ja -laitteet vaihdettiin ajanmukaisempiin
ja toimivimpiin sekä siirrettiin pilvipalveluun. Turhia
puhelinliittymiä irtisanottiin ja puhelimet päivitettiin ajanmukaisiksi.
Tässä muutostyössä on ollut samalla omat haasteensa.
Laitteiden vaihdosta jatkettiin jäsenrekisterin kilpailuttamiseen
ja kotisivujen päivittämiseen. Kotisivuja on täydennetty, ja uusi
jäsenrekisteri otettu käyttöön maaliskuussa 2017. Jäsenrekisteriä
määritellään ja kehitetään koko ajan, jotta saamme siihen
lisää toimintoja ja automaatiota. Valitettavasti tämä uudistustyö
on kestänyt toivottua kauemmin. Lähtötilanne jäsenrekisterissä
oli sen verran huono, että järjestelmän toimittajakin on joutunut
uudistustyössä koville.
Olemme siirtyneet keväällä 2017 uuden mobiilijäsenkortin
käyttämiseen. Erilaisia kampanjoita on ollut vuoden mittaan
useita. Työterveyshoitaja-lehden toimituksessa mukana olleena
täytyy todeta, että lehden toimittajakunta tekee loistavaa työtä
omien töidensä ohella, ja lehden ulkoasua ja sisältöä on kiitelty
toimistolle asti.
Vuoden aikana on ollut niin monta uudistusta, etten aina edes
itse ole muistanut tai muista missä kaikessa sitä onkaan mukana.
Nyt ollaan jo voiton puolella, vaikka uudistukset jatkuvatkin.
Odottakaas kun pääsen kotisivujen kimppuun!
Kiitän kaikkia ihania jäseniä kärsivällisyydestä mitä olette
osoittaneet uutta jäsensihteeriä kohtaan! Parhaamme yritämme,
että jatkossa olemme nopeammin ja paremmin tavoitettavissa.
Lopuksi kiitos kaikille – yllätys, yllätys – juuri täyteen tulleesta
vuodesta Suomen Työterveyshoitajaliitossa.
22 Työterveyshoitaja 3/17