Page 5

TeitaVarten • 1/2014

”SUOMEN INFRA RAPAUTUU liian nopeaa vauhtia!” TEITÄ VARTEN | 5 Päällystealan neuvottelukunta PANK ry:n videohaastattelus-sa Liikenneviraston pääjoh-taja Antti Vehviläinen ker-too näkemyksensä teiden ja muiden väylien tilasta. Stora Enson logis-tiikkajohtajan paikalta Liikennevirastoon siirtynyt Vehviläinen osaa asettua niin ta-vallisen kansalaisen kuin yritysjohtajan aja-tusmaailmaan. ”Tässä virassa voin olla aivan yhtä huo-lestunut kuin tavallinen kansalainen ajel-lessani teitä pitkin. Suomen infra rapau-tuu aivan liian nopeaa vauhtia”, Vehviläi-nen kertoo. ”Tällä hetkellä meillä Suomessa on pääl-lystettyjä teitä melkein 60 000 kilometriä, kun otetaan kevyen liikenteen väylät mu-kaan. Vuotuinen päällystämisen tarve on 4 000 km, jotta pysymme edes jonkinlai-sessa korjausvauhdissa mukana. Nykyva-roilla päällystettä pystytään levittämään reilut 2 000 km. Se kertoo missä mennään. Jokainen meistä tienkäyttäjistä näkee tä-mänhetkisen tilanteen.” Korjausvelka on tunnetusti erittäin suu-ri. Poliittiset päättäjätkään eivät sitä kiis-tä. Eri asia on, tehdäänkö sille mitään. Syy-tä olisi. ”Keväällä ilmestyneessä ROTI-raportissa infran korjausvelaksi arvioidaan 2,5 miljar-dia euroa. Teiden päällystämiseen voidaan käyttää vuosittain 150-160 miljoonaa euroa. Jos haluaisimme säilyttää edes tämän ny-kyisen huonon tason, pitäisi rahoitustason nousta nykytasosta ainakin 30-50 %, ja nyt puhun ainoastaan teiden päällysteiden kun-nosta”, sanoo Vehviläinen. Vehviläisen mukaan teiden palvelutaso on huono ja edelleen menossa huonom-maksi. ”Liikennevirasto pyrkii pitämään teolli-suuden kannalta keskeiset tiet sellaisessa kunnossa, että liikennöintiä pystytään har-joittamaan. Valitettavasti on monia pätkiä, joissa tie on mennyt huonoon kuntoon. Esi-merkiksi metsäteollisuuden syöttöliiken-teessä on jo suuria ongelmia.” JUKKA LYYTINEN LIIKENNEVIRASTON PÄÄJOHTAJA ANTTI VEHVILÄINEN TIUKKANA: Vuotuinen päällystämisen tarve on 4 000 km, jotta pysymme edes jonkin-laisessa korjausvauhdissa mukana. Katso koko haastattelu oheisesta videosta. L I I K ENNEVI RA S TO


TeitaVarten • 1/2014
To see the actual publication please follow the link above