Page 8

Suomi-USA | No1 2017

Arktiset ratkaisut tuovat Suomea ja Yhdysvaltoja lähemmäs toisiaan TEKSTI: EERO HOKKANEN, KUVA: ARCTIA OY Suomen kaksivuotinen puheenjohtajuuskausi Arktisessa neuvostossa (Arctic Council) alkaa keväällä 2017. Samaan aikaan Suomeen tulee Arktisen talousneuvoston (Arctic Economic Council, AEC) ja Arktisen rannikkovartiostofoorumin (Arctic Coast Guard Forum) puheenjohtajuudet. Nämä Yhdysvalloilta ja amerikkalaisilta Suomelle ja suomalaisille siirtyvät puheenjohtajuudet tarjoavat mahdollisuuden esitellä Suomen laajaa arktista osaamista Yhdysvalloissa sekä entisestään syventää yhteyksiä maidemme välillä. Esimerkiksi teiden talvikunnossapidossa, rakennusten lämpöeristämisessä ja jäänmurrossa Suomella on amerikkalaisille olennaista erityisosaamista. Tämä suomalainen osaaminen on energiatehokasta ja usein huomattavasti ympäristöystävällisempää kuin amerikkalaiset ratkaisut samankaltaisissa olosuhteissa monissa Yhdysvaltain osavaltioissa. Arktinen on meille arkista Amerikkalaiset ystävämme ovat kokeneet viime vuosina yhä useampana talvena itärannikolle osuneet lumimyräkät lähes ylitsepääsemättöminä erityisolosuhteina. Suomessa samat olosuhteet nähtäisiin arkisina, kenties vähän tavallista lumisempina. Miksi emme siis esittelisi ja veisi voimakkaammin Yhdysvaltoihin esimerkiksi lumiauroja, älyominaisuuksin varustettuja talvivaatteita tai sää- ja jääosaamisen palveluita? Riittävä määrä tehokkaita suomalaisia lumiauroja ja muita tuotteita olisi hyvä alku. Mutta meillä on tarjota itärannikon osavaltiolle myös teiden talvikunnossapidon kokonaisratkaisuja sekä kokemuksia näiden ratkaisujen tehokkaasta hallinnollisesta järjestämisestä. Monissa osavaltioissa vaikeuksien juurisyy viime vuoden tammikuun ”Snowzillasta” selviytymisessä ei ilmeisesti ollut riittävä kalusto vaan tehoton koordinointi kaupunki-, piirikunta- ja osavaltiotason toimijoiden kesken. Entä energiatehokas rakentaminen? Moni Alaskassa ja manner-Yhdysvaltain pohjoisimmissa osavaltioissa vieraillut suomalainen on huomannut varmasti merkittäviä eroja asuntojen rakentamisen ja ennen kaikkea eristämisen tavoissa. Siinä missä Yhdysvalloissa valitaan yhä usein halvin Arctia Oy turvaa Suomen meriliikenteen kulun Itämeren jäätalven olosuhteissa ja tarjoaa jäänmurto-, offshore- ja öljyntorjuntapalveluita kaikkialla polaarisilla alueilla. Yritys jatkaa yli 125-vuotiasta suomalaista jäänmurtoperinnettä yhdellä maailman voimakkaimmista jäänmurtajalaivastoista. eristysratkaisu ja luotetaan ehtymättömiin lämpöenergian lähteisiin, Suomessa panostetaan eristämiseen sekä matala- ja passiivienergiataloihin. Vaikka Yhdysvaltain kilpailluille rakennusmarkkinoille on hankala päästä, mikään ei estä yrittämästä. Jos koskaan niin arktisten puheenjohtajuuksien siirtyessä Suomelle meidän kannattaa osoittaa, että arktinen on meillä arkista. Suomella enemmän jäänmurtajia kuin Yhdysvalloissa Jäänmurrossa Suomella on kenties eniten tarjottavaa Yhdysvalloille. Jäänmurtajien suunnittelu, rakentaminen ja operointi on ollut aina suomalaisille elinehto, ei jotain erityistä kuten Yhdysvalloissa, joka on parhaillaan Suomen tavoin uusimassa jäänmurtajalaivastoaan. Suomella on tällä hetkellä käytössään Arctian kahdeksan jäänmurtajaa. Kahta Alaskan rannikolla ja maapallon napa-aluilla liikkuvaa amerikkalaista jäänmurtajaa puolestaan operoi Yhdysvaltain rannikkovartiosto. Yhdysvaltain senaatti osoitti äskettäin rannikkovartiostolle peräti miljardi dollaria yhden uuden jäänmurtajan suunnitteluun ja rakentamiseen. Suomalaisittain tämä kuulostaa todella suurelta summalta, sillä uusimman ja tehokkaimman jäänmurtajamme Polariksen, maailman ensimmäisen nesteytetyllä maakaasulla eli LNG:llä toimivan jäänmurtajan, hintalappu oli noin 150 miljoonaa dollaria. Miljardilla dollarilla Yhdysvallat saisi Suomesta ainakin kuusi Polariksen kaltaista jäänmurtajaa. Toki Yhdysvaltain tarpeet ja odotukset uusille jäänmurtajilleen ovat erilaiset kuin Suomen. Rannikkovartiosto halunnee todella tehokkaan, tiloiltaan suuren ja sotilaskäyttöön sopivan polaarijäänmurtajan, joka on väistämättä huomattavasti kalliimpi kuin Itämeren vaativimpiin olosuhteisiin suunniteltu ja rakennettu Polaris. Silti erilaiset yhteistyömallit ja innovatiiviset kokonaisratkaisut amerikkalaisten jäänmurtajien suunnittelun, rakentamisen ja operoinnin hankkimiseksi Suomesta tulisivat amerikkalaisille veronmaksajille edullisemmiksi kuin kaiken hankinnan ja jäänmurron tarpeiden hoitaminen kotimaisin voimin. Toivokaamme, että niin amerikkalaiset kuin suomalaiset osaavat käyttää pian Yhdysvalloilta Suomelle siirtyvien arktisten puheenjohtajuuksien mahdollisuudet täysimääräisesti hyväksi. Toimiva arktinen yhteistyö sekä yhä tiivistyvä kahdenvälinen arktinen kumppanuus Yhdysvaltain ja Suomen välillä hyödyttävät molempia maita. Eero Hokkanen on Arctia Oy:n viestintäpäällikkö. 8 SUOMI – USA


Suomi-USA | No1 2017
To see the actual publication please follow the link above