Page 38

Suomi-USA | No1 2017

5 naperoikäisen kanssa matkustamiseen Olemme matkustaneet Wille-poikamme kanssa melko paljon. Lensimme ensimmäisen kerran Belgiaan hänen ollessa 4 kuukautta vanha ja Yhdysvaltoihin 15 kuukauden ikäisenä. Lisäksi olemme käyneet monta kertaa Ruotsissa laivalla. TEKSTI JA KUVA: JASMIN GRANHOLM Pienten vauvojen kanssa on erittäin helppo matkustaa. Siinä vaiheessa, kun he alkavat liikkua aktiivisesti, matkaan tulee vähän haastetta. Suosittelen lämpimästi matkustelua vauva aikana. Älä stressaa turhasta, lapset aistivat jännityksen ja huonon tuulen. Pakkaa mukaan paljon hyvää lomamieltä! Mieti etukäteen, pakkaa varmuudeksi Pakkaa lapselle koneeseen mukaan tuttuja leluja, viltti/uniriepu, täysi vaihtovaatekerta, vaippoja, kosteuspyyhkeitä, ja välipaloja (jos lapsi syö jo kiinteitä). Lentokentillä on omat säännöt vauvanruokien kanssa, joten ne voi ottaa huoletta mukaan. Helpointa oli matkustaa, kun Willen ruoka tuli mukana rinnoissa, aina valmiina ja juuri oikean lämpöisenä. Lentokoneessa on huonot mahdollisuudet lämmittää ruokaa yleensä vesihauteessa, joten kannattaa miettiä valmiiksi missä muodossa ruokaa ottaa mukaan. Rattaat tai kantoliina helpottavat Lentokentillä saa yleensä ottaa rattaat mukaan koneeseen asti, mutta pääset helpommalla, jos lapsi viihtyy kantoliinassa, jolloin sinulle jää kädet vapaaksi. Wille ei viihtynyt kantoliinassa, joten omat rattaat kentällä olivat pelastus, varsinkin päiväunien aikaan. Yleensä auton turvaistuimen ja rattaat saa ottaa ilmaiseksi mukaan, mutta kannattaa tarkistaa lentoyhtiön sivuilta heidän linjauksensa. Juota nousut ja laskut Lentokoneessa kannattaa imettää sekä nousut että laskut. Jos et imetä, tarjota juotavaa tuttipullosta. Alle vuoden ikäisillä vauvoilla on päässä aukile, luutumaton kohta. Se suojaa vauvojen korvia menemästä lukkoon. Saan kovat korvakivut lentokoneessa, joten voin kuvitella, miten pienet lapset sen kokevat. Ensimmäisen kerran lennettäessä imettäminen rauhoitti poikaa niin, että hän nukvinkkiä kui oikeastaan koko lennon ajan Belgiaan ja takaisin. Helppoa kuin heinänteko! Amerikan lennolla huomasimme, että Wille reagoi paine-eroihin. Viihdykettä lennolle Taapero ei jaksa istua paikoillaan koko lennon ajan. Varaudu siihen, että joudut todennäköisesti juoksemaan koneen käytävää pitkin edestakaisin aina välillä. Pakkaa mukaan myös tuttuja leluja ja kirjoja sekä välipaloja, jolla saa kiinnitettyä muksun huomion muualle. Meillä oli ladattuna iPadissa taaperoille suunnattuja appeja, joiden parissa vierähti mukavasti aikaa. Kaikki keinot ovat sallittu, ettei muksulla mene hermot, ja jos menee, siitä on turha stressata etukäteen. Varaudu aikaeroon Kun matkustat kauemmaksi länteen tai itään, aikaerorasitukseen on hyvä varautua henkisesti. Älä suunnittele tiukkaa ohjelmaa aamusta iltaan ensimmäisiksi päiviksi. Ensimmäisenä yönä, kun saavuimme Yhdysvaltoihin, Wille heräsi klo 2. Olimme sopineet strategian, että minä nousin hänen kanssaan ensiksi ja suoritimme normaalit aamurutiinit. Parin tunnin jälkeen teimme vuoronvaihdon, jolloin sain itse jatkaa unia. Klo 6 poika ja isä tulivat päikkäreille ja nukuimme yhdessä vielä pari tuntia. Tämän jälkeen jatkoimme kuin olisimme normirytmissä. Seuraavana yönä Wille heräsi klo 5 ja sitä seuraavana klo 7. Pääsimme normirytmiin suhteellisen nopeasti. Paluumatkalla aikaerorasitus kiusasi vähemmän aikaa ja olimme normaalissa päivärytmissä kahdessa päivässä. Asenne ratkaisee tässäkin! Granholmit lensivät ensimmäisen kerran Yhdysvaltoihin, kun Wille-poika oli 15 kuukauden ikäinen. 38 SUOMI – USA

To see the actual publication please follow the link above