Årsmöte 27.11.2019
KOMMUNIKÉ
Finlands Skeppsbefälsförbund oroat över allt fler överträdelser
TUMMAR SJÖFARTSSEKTORNS ARBETSGIVARE PÅ SITT
LAGSTADGADE ANSVAR FÖR FARTYGSARBETE?
FINLANDS SJÖFART J SUOMEN MERENKULKU 53
A
Vuosikokous 27.11.2019
Suomen Laivanpäällystöliiton sääntömääräinen vuosiko-kous
pidettiin 27. marraskuuta 2019 Helsin-gissä liiton
toimistossa.
Kokouksessa oli läsnä 13 äänioikeutettua varsinaista
jäsentä ja 8 kannattajajäsentä. Kokouksen pu-heenjohta-jaksi
valittiin Ingemar Åberg ja varapuheenjohtajaksi
Veikko Engren.
• Hyväksyttiin hallituksen vuosikertomus vuodelta 2018 ja
vuoden 2018 tilinpäätös.
• Päätettiin myöntää tilivelvollisille tili- ja vastuuvapaus
edellisen tilivuoden hallinnosta.
• Päätettiin hyväksyä hallituksen esitykset maksuiksi
vuodelle 2020, jonka mukaan jäsenmaksut pysyvät
ennallaan ja yli 70vuotta täyttäneiden kannattajajäsen-maksu
putoaa 45 euroon.
• Vahvistettiin hallituksen laatima talous- ja toimintasuun-nitelma
sekä talousarvio vuodelle 2020.
• Valittiin varsinaiseksi tilintarkastajaksi hallituksen
esityksen mukaisesti ammattitilintarkastaja, HTM Kai
Salmivuori Tilintarkastusrenkaasta. Varatilintarkastajak-si
valittiin ammattitilintar-kastaja HTM Matti Koskelainen
Tilintarkastusrenkaasta.
• Liiton kultaisen ansiomerkin sai Mats Rautio ja Jari
Ryynänen.
• Päätettiin pitää vuoden 2020 vuosikokous Helsingissä.
• Hyväksyttiin hallituksen esitys vuosikokouksen julkilau-sumaksi.
Arbetsfreden i den finska sjöfarten har tidvis hotats av
konflikter som uppstår på grund av tolkningar av kollektiv-avtalen.
Under de senaste åren har arbetsgivarsidan och
sjöfararna tyvärr hamnat på kollisionskurs om grundläg-gande
frågor, såsom löner och arbetsvillkor.
De mörka molnen på sjöfartshimlen orsakas just nu av
ett akut problem med rederiernas bristande solidaritet med
framför allt befälhavarna. Konjunkturen inom sjöfarten är
dock god och trenden positiv, men kommer befälhavarna
allt oftare att stå ensamma när de förutom fartygspersona-lens
intressen även företräder arbetsgivarens? Det kommer
oroväckande rapporter från fältet om att rederierna för-summar
sina skyldigheter avseende kraven i den internatio-nella
sjöarbetslagstiftningen och skjuter över sitt ansvar på
fartygens befälhavare.
Befälhavarens ansvar och skyldigheter både gentemot
fartygets besättning och befraktaren kommer åtmins-tone
inte att minska i en tuff konkurrenssituation och ett
hektiskt arbetstempo. Det bör också noteras att kraven i
2006 års sjöarbetskonvention (MLC) förpliktar fartygets
befälhavare på många sätt. För att hålla sina fartyg sjövär-diga
måste befälhavarna i sitt krävande arbete ha rederiets
orubbliga stöd.
Ledarna som företräder branschens arbetsgivare har
till exempel inte levererat arbetsgivarsidans lagenligt
undertecknade kollektivavtal till social- och hälsovårdsmi-nisteriet
trots upprepade uppmaningar. Även om lagstift-ningen
och fartygens arbetsspråk kräver det, har man även
försummat översättning av kollektivavtal. Om de lagstad-gade
kraven inte uppfylls kommer det att bli väsentligt
svårare att utföra fartygsarbete i enlighet med 2006 års
sjöarbetskonvention (MLC). Ouppfyllda skyldigheter enligt
klausulerna i kollektivavtalen utgör en risk även för den
kommersiella verksamheten. •