FINLANDS SJÖFART J SUOMEN MERENKULKU 67
pano oli toki raskas ja työvoimavaltainen prosessi, ja
koneistojen huoltotarve suuri.
Näyttely siirtyykin vähitellen kohti ocean liner – tyyp-pisten
linjalaivojen aikakautta, jossa espanjalaisilla
laivayhtiöillä oli jo perinnesyistä varsin merkittävä rooli.
Välimeren edelleen vilkkaan laivaliikenteen perintöä
edustaa esimerkiksi jo vuonna 1916 perustettu ja edelleen
liikennöivä compañía Transmediterránea. Yhtiön perusti-vat
aikoinaan jo laivanvarustajina aiemmin toimineet
José Juan Dómine, Vicente Ferrer, Joaquín Tintoré ja
Enrique García.
MMB:n museonäyttelyn aulassa vuokrataan kuulokkei-ta,
joiden kautta kerrottavan esittelykierroksen saa
luontevasti myös englanniksi. Samoin esittelytaulujen
ohella lukuisat julisteet ja videoesitykset sekä näyttöruu-dut
englanninkielisine valikkoineen tuovat museokierrok-seen
selkeyttä, mutta antavat samalla oivan mahdollisuu-den
vertailevaan kielenopiskeluun espanjan suuntaan.
Museon sisääntuloaula tuo kävijän eteen kontteihin
rakennettuja tietoiskuja, jotka kuvastavat nykyajan
pakkotahtista ja kiireistä valtavien tavaravirtojen hallin-taa
alati digitalisoituvassa merenkulussa. Tämän kokee
olevan jotenkin välttämätön osa näyttelyn kronologista
aikajanaa, johon kierros myös päättyy.
Kuitenkin suurempi kiinnostavuus kohdistuu espanja-laisen
purjehdusmerenkulun aikaansaannoksiin, jossa
nimenomaan Katalonian pääkaupungilla Barcelonalla on
ollut monipuolisesti varsin merkittävä rooli. Eurooppalais-ta
maailmankuvaa muokanneet valtameripurjehdukset,
jotka lisäsivät Espanjan imperiumin siirtomaavaltaa,
vaurastuttivat myöhemmin kaupankäynnillä myös
manner-Espanjaa. Merkittävä takaisku tälle kehitykselle
koettiin vuoden 1588 kesällä Englannin kanaalissa, jossa
brittiläiset merisotilaat aiheuttivat Espanjan laivaston
’voittamattomalle armadalle’ valtaisat tappiot. Joka
tapauksessa Espanjan siirtomaavalta kesti 1800-luvun
lopulle saakka, jolloin Espanja menetti myös Kuuban ja
Filippiinien hallinnan Yhdysvalloille. Kuin jonkinlaisena
kaikuna menneen ajan mahdista Espanjan hallintaan on
jäänyt Afrikan puolelle Marokosta erotetut kaksi kaupun-kia,
Ceuta ja Melilla.
PÄÄSYLIPULLA YHÄ SEILAAVALLE PURJELAIVALLE
Barcelonan MMB – merimuseo on helposti saavutettavissa
liki Dassartes-metroaseman vieressä. Piha, ja sisäänkäyn-nin
ympäristö on puutarhamainen ja suojainen, tarjoten
riittävän etäisyyden viereisen maailmankuulun La Rambla
– kävelykadun melskeestä. Suurehko terassikahvila löytyy
myös, samoin kuin museokauppa sisääntuloaulan keskellä.
Erikoisuutena saman päivän pääsylipulla museo tarjoaa
vierailun kuunari Santa Eulàlia:n kannella ja sisätiloissa
muutaman sadan metrin päässä museosta sijaitsevassa
vilkkaassa venemarinassa. Tämä sulavalinjainen kolmi-mastoinen
ja teräsrunkoinen ja 47 metriä pitkä kuunari
purjehtii edelleen lauantaisin aikataulun mukaan, sekä
tilauksesta. Sen värikäs yli 100 vuoden taakse ulottuva
historia on tutustumisen arvoinen. Liekö viereisten
laiturien kiiltävien lasikuituveneiden omistajilla aavistus-takaan
niistä ponnistuksista, joita rohkeat suurten
tutkimusmatkojen purjehtijat tekivät rakentaessaan
perustaa nyky-Euroopan vauraudelle. •
MIKKO LAITINEN
G Kaleeriorja kesti kovissa oloissa keskimäärin 2 vuotta.
G Konepropulsion periaate esillä.
H Transmediterránea varustamon moottorialus
’Villa de Madrid’ v.1931.