Utåt sett är det lätt att måla upp en bild där alla nya
styrmän är ”ungdomar som behöver erfarenhet framför
allt”. Så är det dessvärre inte, utan många av dem är äldre
människor med högre levnadsutgifter.
Avtalet som FSBF och RIF tecknade med tanken att det
endast är avsett för ”unga, oerfarna styrmän” är fel. Istället
borde man göra ett avtal som alla är redo att skriva under.
Det finns många liknande kadettsystem i världen som fung-erar,
t.ex. på kryssningsfartyg.
EEVA KARIHAARA, SJÖPERSONALCHEF, VG-SHIPPING OY:
På VG-Shipping bytte man till juniorstyrmanssystemet på
en del av rederiets fartyg så snart det trädde i kraft 2016. I
praktiken har systemet visat sig fungera väl: nyutexamine-rade,
unga styrmän har så snart de fått sitt behörighets-brev
fått jobb på våra fartyg och har på så sätt utbildats till
överstyrmän i rederiets flotta.
Systemet har gjort det möjligt för unga finska styrmän
att avancera i sin karriär. Det har fungerat som en språng-bräda
för unga genom att göra det möjligt att få ett första
jobb som styrman, vilket ofta kan ha varit svårt, speciellt i
början av karriären.
När det gäller den finska flaggens konkurrenskraft är
användningen av juniorstyrmanssystemet som helhet sett
en bra lösning för att bevara de finska kunskaperna och
trygga fraktfartygens överlevnad i den internationella
konkurrensen.
En del av VG Shippings fartyg har också s.k. vanliga
styrmanspositioner. Vi har strävat efter att belöna juni-orstyrmän
som arbetar hos oss genom att erbjuda dem
möjlighet att få en anställning i sådana positioner i ett
senare skede när de fått mer erfarenhet och kunskaper.
På så sätt fungerar systemet som en s.k. intern karriärstig
inom bolaget.
TANJA SIMANAINEN, SJÖPERSONALKOORDINATOR
FÖR DÄCKSBEFÄL, FINNLINES OYJ:
Finnlines Oyj har ett trettiotal tjänster på EU-förstestyr-mans-
och -andrestyrmansnivå (s.k. vaktstyrmansnivå)
under finsk flagg. Finnlines strävar i första hand efter att
erbjuda sin egen personal en långsiktig karriärutveckling.
I praktiken innebär det att man i första hand strävar
efter att erbjuda lediga tjänster och vikariat som styrman
till medlemmar i besättningen på Finnlines fartyg, som
ska ha erforderliga behörigheter, nödvändig utbildning
och nödvändiga kunskaper för en högre befattning. Man
försöker även erbjuda befattningar som övre däcksbefäl till
egna styrmän vars utbildning, behörighet och kunskaper
lämpar sig för högre befattningar. Det tryggar en regelbun-den
cirkulation i lägre befattningar och bildar på så sätt en
fungerande helhet när det gäller bemanning.
När det gäller interna arbetssökande har man konstate-rat
att lämpliga sökande har varit mer intresserade av att
ta emot EU-styrmansvikariat än juniorstyrmanstjänster
och därmed är engagemanget och motivationen för EU-styrmanstjänster
bättre. Dessutom har man konstaterat
att tidigare styrmanserfarenhet eller erfarenhet från
besättningsuppgifter på Finnlines är till fördel i jobbet som
styrman på Finnlines.
54 SUOMEN MERENKULKU J FINLANDS SJÖFART
Vi ser i alla fall juniorstyrmansavtalet som en mycket
positiv sak.
JUNIORSTYRMAN VS. ICKE-EU-STYRMAN
Trots att man kan rekrytera en finsk juniorstyrman istället
för en icke-EU-styrman har flera finska rederier inte tagit
avtalet till sig. Det finns säkert flera orsaker till det, men
det förklaras delvis av rederiets egna utgångspunkter där
en icke-EU-styrman på det stora hela upplevs som enklare
eller billigare, eller som i Finnlines fall, att intresset för
EU-styrmanstjänster är större än för positioner som
juniorstyrman.
Det kan bli dyrare för rederiet att byta en finsk styrman
beroende på byteshamn. Byte i en finsk hamn ungefär var
4–6:e vecka med kollektivtrafik behöver dock inte nöd-vändigtvis
kosta mer än anordnandet av flyg och logi var
6–9:e månad för en icke-EU-styrman som ofta reser mycket
längre sträckor mellan hemmet och fartyget.
Å andra sidan är det klart att en sjöman som gör kortare
törnar förblir piggare och därmed är en mer riskfri arbets-tagare.
Även om fartygets vaktsystem eller hamnrotationen
vore sådan att det var svårt att få tillräckligt med vila och
det inträffade brott mot arbetstiden klarar man sig ändå
lättare från en kortare törn.
När arbetstagaren gör en 6–9 månader lång törn utan
att få tillräckligt med vila är det värsta att han själv inte
nödvändigtvis upptäcker att hans kognitiva förmågor har
försämrats. Ribban för att skicka hem en arbetstagare i
förtid på grund av trötthet är mycket hög.
Det bör också noteras att själva rekryteringskostna-derna
är lägre för en finländare, för i praktiken är rederiets
bemannare i direkt kontakt med juniorstyrmannen över
telefon eller e-post, medan rekryteringen av en icke-EU-styrman
kräver en mellanhand i form av ett externt beman-ningsföretag
som fakturerar det rekryterande rederiet för
användningen av arbetskraft.
När det gäller språket vore det önskvärt med en så en-hetlig
fartygsbesättning som möjligt. Ett gemensamt språk
ökar säkerheten, då man i svåra situationer kan kommuni-cera
exakt och risken för missförstånd minskar. På grund
av den gemensamma kulturen uppstår det inte lika lätt
klickar på fritiden, vilket ökar det sociala välmåendet.
När det gäller finländare kan man med säkerhet lita på
utbildningsnivån ända från lågstadiet. Finländarna har se-dan
ung ålder uppfostrats att värdesätta en hälsosam livs-stil,
motion, tillräcklig sömn och varierande kost. Dagens
finska ungdomar nyttjar även historiskt lite alkohol.
Högre motivation kan också räknas till den finska juni-orstyrmannens
fördelar. Om samma person alternerar som
juniorstyrman sköter han troligen också sitt jobb med sin
framtid i rederiet för ögonen, dvs. planerar och utför också
sitt arbete långsiktigt. En icke-EU-arbetare kanske vet att
han bara ska vara på fartyget i nio månader och därefter
inte längre komma tillbaka till samma fartyg, vilket kan
påverka arbetets kvalitet.
Det kan vara svårt att hitta en bra icke-EU-arbetare och
det är alltid dyrare att skicka hem en sådan om rekrytering-en
visar sig vara misslyckad. En finsk styrmans bakgrund
är också lättare att kontrollera, även om det kan krävas
mycket arbete för att hitta en permanent juniorstyrman.