det. Utan det ursprungliga lagförslaget skulle alla styrmän
på finska fartyg fortfarande vara EU-medborgare, men å
andra sidan bör man fundera på hur mycket antalet fartyg
i det finska handelsfartygsregistret skulle ha minskat i ett
sådant scenario.
PROBLEMATISKT FALL
Juniorstyrmanssystemet är ett problematiskt fall, även om
målen med det i grund och botten är uppriktiga. Det kan
uppstå etiskt betänkliga situationer när arbetstagarna har
klart olika ställning sinsemellan och gentemot arbetsgiva-ren.
Om man ser på exempelvis karriärutvecklingen är det
inte rättvist att årsinkomsten sjunker medan ansvaret
växer när man går från lättmatros till juniorstyrman.
För att inte tala om förlusten av anställningstrygghet om
samma arbetstagare tidigare haft en fast anställning och
på grund av att han blivit juniorstyrman sagts upp eftersom
en juniorstyrman ska ha en tidsbestämd anställning, precis
som en icke-EU-arbetare.
Värt att notera att dock att blandbesättningsavtalet även
har snappat åt sig många besättningsvakanser, vilket med-fört
att många av de som vill bli juniorstyrmän har gjort sin
styrmanspraktik i en oavlönad praktik under Praktikkvar-nen.
Då är det trevligt att få åtminstone någon slags lön när
man äntligen får ett jobb på ett fartyg.
52 SUOMEN MERENKULKU J FINLANDS SJÖFART
Ett annat stort missförhållande är dessutom de situatio-ner
där en juniorstyrman och en fast anställd EU-styrman
av ett eller annat skäl har varit tvungna att alternera med
varandra. Det är alltid tvivelaktigt att låta två personer
med olika arbetsavtal utföra helt samma arbete, även
om en EU-styrman naturligtvis kan användas i en bland-besättningsposition
när som helst. Rederierna bör dock
ha spelsinne nog att se vad som är god sjömanssed i sin
personalpolitik.
Det har även uppstått svårigheter med juniorstyrmän-nens
engagemang. Det har förekommit situationer i rede-rierna
där man avtalat om nästa törn, men där juniorstyr-mannen
en eller ett par dagar före meddelat att han inte
kommer till fartyget.
Det är ingen idé att spekulera i orsaken, men de har sä-kert
i några sådana fall hittat ett annat jobb där arbets- och
lönevillkoren följer EU-villkoren.
Å andra sidan har det även kommit uppgifter från juni-orstyrmännen
om att rederierna har ställt in törnen eller
gjort ändringar i sista minut. Törnarnas längd, startdatum
och fartyg har ändrats så att det varit omöjligt att förbinda
sig till regelbunden alternering på ett visst fartyg.
Problem uppstår när arbetsavtalet inte gäller när man
är hemma och juniorstyrmannen därmed inte har någon
uppsägningstid. Det är svårt att bygga upp ett förtroende
mellan arbetstagaren och arbetsgivaren om parterna inte
håller sin del av avtalet.
Ur juridisk synvinkel är det intressant att veta hur
exempelvis en diskussion över telefon om en törn förplik-tar
parterna att verkligen utföra törnen så som det sagts
– arbetsavtalet undertecknas ju först på fartyget och görs
inte retroaktivt.
Vilka är ansvaren och rättigheterna om exempelvis da-tumen
och fartygen ändras? Eller handlar det överhuvudta-get
om ett avtal om man bara spekulerar kring behovet och
erbjudande av arbetskraft? Ett muntligt avtal är visserligen
bindande på samma sätt som ett skriftligt, men med tanke
på eventuella problemsituationer bör man alltid få det i
svart på vitt. Vid telefondiskussioner är det dessutom vik-tigt
att göra det tydligt för den andra parten att det handlar
om ett avtal om att få eller ge jobb.
Däremot finns det inget som förhindrar rederiet från
att erbjuda juniorstyrmannen ett fast avtal till EU-villkor,
så att man inte behöver förhandla separat om varje törn.
Engagemang är nyckelordet här, för en motiverad arbetsta-gare
är en mycket värdefull tillgång för rederiet med tanke
på framtiden.
Att hela tiden utbilda en ny juniorstyrman blir tungt för
den övriga fartygspersonalen och naturligtvis också för
bemannaren. För styrmannens del är det svårt att planera
sitt liv om han inte kan förutse kommande törnar.
DEN BÄSTA EXPERTISEN FINNS PÅ FÄLTET
Kommentarerna nedan från styrmän och representanter
för rederierna lyfter fram fördelarna och nackdelarna med
juniorstyrmansavtalet för deras del. Kommentarerna kan
ha kortats ner och anpassats språkligt, men den ursprung-liga
tanken är kvar.
G Juniorstyrmans utbetalning ingår i lönen och
ersättningar ackumuleras inte.