G Junioriperämiehen työsuhde on aina määräaikainen ja
törnit ovat yhtä pitkiä kuin EU-kansipäällystöllä.
FINLANDS SJÖFART J SUOMEN MERENKULKU 45
A
työntekijän ja työantajan välille on hankalaa, jos osapuo-let
eivät pidä omaa puoltaan sopimuksista.
Juridisesta näkökulmasta onkin mielenkiintoinen
kysymys, kuinka esimerkiksi puhelimessa käyty keskuste-lu
törnistä velvoittaa osapuolia todellisuudessa toteutta-maan
törnin juuri sellaisena kuin oli puhetta - työsopimus-han
allekirjoitetaan vasta laivalla eikä sitä tehdä
takautuvasti.
Mitkä ovat vastuut ja oikeudet, jos esimerkiksi päivä-määrät
ja laivat muuttuvat? Tai onko kyseessä sopimus
ylipäänsä, jos puhelimessa vain spekuloidaan työvoiman
tarvetta ja sen tarjoamista? Suullinen sopimus on toki sito-va
siinä missä kirjallinenkin, mutta mahdollisia ongelmati-lanteita
ajatellen on fiksu idea saada aina mustaa valkoi-selle.
Lisäksi puhelinkeskusteluissa on tärkeää saada
toiselle osapuolelle päivänselväksi, että kyseessä on
sopimus tulla töihin tai ottaa töihin.
Mikään ei toisaalta estä varustamoa tarjoamasta
junioriperämiehelle vakituista sopimusta EU-ehdoilla,
jolloin jokaisesta törnistä ei tarvitse erikseen neuvotella.
Sitouttaminen on avainsana, sillä motivoitunut työntekijä
varustamolle erittäin arvokas assetti tulevaisuutta
ajatellen.
Jatkuvasti uuden junioriperämiehen kouluttaminen käy
raskaaksi muulle laivaväelle ja luonnollisesti myös
miehittäjälle. Perämiehen näkökulmasta oman elämän
suunnittelu on haasteellista, jos tulevia törnejä ei pysty
ennakoimaan.
PARAS ASIANTUNTEMUS LÖYTYY KENTÄLTÄ
Oheiset perämiesten ja varustamoiden edustajien kom-mentit
tuovat Junioriperämiessopimuksen etuja ja
epäkohtia esiin heidän omista näkökulmistaan. Komment-teja
on saatettu lyhentää ja muokata kieliasultaan sopi-vammaksi,
mutta niiden alkuperäinen ajatus on säilytetty
ennallaan.
YLIPERÄMIEHEKSI JUNIORIPERÄMIEHENÄ SEILANNUT
KOMMENTOI SOPIMUSTA:
Kun sain päivät täyteen perämiehen kirjoihin ja kirjat ulos
niin sain saman tien myös perämiesjobin junioriperämies-sopimuksella
(silloin vielä kadettisopimus). Olen siis pari
vuotta työskennellyt sillä sopimuksella, ja nyt kun tuli
päivät täyteen förstin kirjoihin, sain samasta varustamos-ta
vakipaikan förstinä.
Omalla kohdallani on ollut siis hyvä ratkaisu työsken-nellä
kyseisellä sopimuksella, niin uralla eteneminen on
ylipäätään ollut mahdollista. Miinuksena on varmaan se,
ettei vastikkeita kerry, mutta työttömyys ajan on saanut
sitten kassasta rahaa. Muutenkin palkka on mielestäni
ollut riittävä työmäärään nähden, parempi edelleen kuin
monessa maahommassa. Toisinaan on tullut niitäkin
vaihtoehtoja katseltua.
Enkä oikeastaan ole laskenut edes mikä olisi ollut
erotus, jos olisi työskennellyt ns. tavallisella sopparilla.
Lisäksi maksetaan kuitenkin ylityöt ja tunteja pienellä
irtolastialuksella kertyy ainakin ihan mukavasti maksuun-kin
asti, vähän reissuista riippuen. Huonoa on myös se,
että osittain sopimuksesta johtuen vakituista vaihtoparia
ei välttämättä ole, ja on aika paljon aikaa joutunut
käyttämään siihen, että perehdyttää uuden perämiehen
G Junioriperämiehelle ei kerry vastikkeita,
ja ulosmaksu sisältyy palkkaan.