FARTYGSMODELLERNA
Ålands sjöfartsmuseum har en imponerande samling av
fartygsmodeller, de flesta av segelfartyg. En del är hobby-arbeten
gjorda av sjömän under frivakter ombord, andra
är tillverkade av professionella modellbyggare. Gemen-samt
för dem alla är att de vittnar om skicklighet, kunskap
och tålamod.
Viktor Andersson är en av de mest kända av de åländska
modellbyggarna. Redan som pojke byggde han båtmodeller
och som sjöman på långfart började han bygga skepps-modeller
under frivakterna, ett intresse som utvecklades
till ett yrke. Arbetet till sjöss gav honom grundläggande
kunskaper för modellbyggandet. Modellerna i dioramat är
byggda i skala 1:50.
KAP HORNARNA
Kap Horn rummet är öppet för alla besökare. Amicale
Internationale des Capitaines au Long Cours de Cape
Horniers var en exklusiv klubb för sjöfarare som rundat
det ökända Kap Horn i ett lastbärande segelfartyg. Kap
Horn föreningen grundades 1936 och hade sitt huvudsäte i
St Malo, Frankrike. Eftersom världens sista segelfartygs-flotta
hade Mariehamn som hemort, hade Ålandssektionen
under långa tider den högsta koncentrationen av äkta
Kaphornare bland sitt medlemsskap. Eftersom det inte
fanns någon möjlighet till återväxt, varken på Åland eller
internationellt, valde medlemmarna att lägga ner all
verksamhet och upplösa föreningen. Det gjordes formellt
på världskongressen i St Malo 2003.
För att hålla minnet av A.I.C.H. och Kap Horn vid liv
grundades 2003 Ålands Kap Hornförening. Den är öppen
för alla som är intresserade av segelsjöfart. Ett stående
46 SUOMEN MERENKULKU J FINLANDS SJÖFART
inslag på föreningens agenda är buffellunchen som tradi-tionsenligt
äts första torsdagen varje månad på restaurang
Nautical.
FYRMASTADE STÅLBARKEN POMMERN
Fyrmastbarken Pommern genomgår en större renovering
och öppnar igen med en ny besöksupplevelse i maj 2019.
Pommern byggdes i Glasgow i Skottland för ett tyskt
rederi och sjösattes 1903. Hon köptes 1923 av den åländska
redaren Gustaf Erikson, som då ägde världens största
segelfartygsflotta. Fram till andra världskrigets utbrott
1939 var Pommern i drift och seglade på den så kallade ve-tetraden
mellan Australien och England. Pommern är den
enda fyrmastade stålbarken i ursprungligt skick i världen
och har varit museum sommartid sedan 1957. I lastrummet
finns information, fotoutställningar och filmförevisningar
om livet ombord. Det är också möjligt att hyra fartyget för
privata tillställningar.
TATUERINGSUTSTÄLLNINGEN TRO, HOPP OCH KÄRLEK
7.3.2018 - 28.2.2019
Tro, hopp och kärlek är producerad av Sjöhistoriska
museet i Stockholm och visar ett urval tatueringsförlagor
ur deras rika samling. Utställningen lyfter aktuella frågor
kring tatueringar och symboliken bakom de olika motiven.
Den ställer även frågor om föreställningar om manlighet
och kvinnlighet, säger Viktorsson. Många sjömän har
genom åren tatuerat sig med både nakna och påklädda
kvinnor. Varför finns det nästan inga avbildade män bland
tatueringsförlagorna? Utställningen diskuterar också hur
tatueringar kan särskilja manligheter från varandra. Långt
in på 1950-talet var det till exempel mycket vanligare med
tatueringar bland manskap än bland befäl.
För hundra år sedan var det ingen självklarhet att tatu-era
sig, konstaterar Heidi Viktorsson, intendent på Ålands
sjöfartsmuseum. För sjömännen var det en identitet som
stacks in i skinnet men det blev också en klassmarkör.
Utställningen berättar om historierna och influenserna
bakom motiven och deras utveckling. Tatueringarna är
vackra, och ofta enkla, men rymmer på samma gång stora
känslor. I den hårda miljön ombord pratade man sällan om
kärlek, hemlängtan eller rädslan för döden. Den egna hu-den
blev en sorts frizon där romantiska motiv fick samsas
med uttryck för kraft och farlighet. •
TEXTEN SAMMANSTÄLLD FRÅN UPPGIFTER PÅ VISIT ÅLANDS
OCH SJÖFARTSMUSEETS HEMSIDOR AV PIPSA MÖRN
BILDER: PIPSA MÖRN
F Museon kiipeilymasto.
/ Klättermasten i museet.