TÄNÄÄN IFSMA TEKEE TYÖTÄ EDISTÄÄKSEEN
VIITTÄ PÄÄKOHTAA TAI KÄRKIHANKETTA:
1. Laivahenkilökunnan taito ja pätevyys
a) Saada tietoa jäsenistöltä puuttuvasta käytännön
pätevyydestä ja osaamisesta.
b) IMOssa vaikuttaa STCW-koodin muutoksiin siellä
missä tarvetta on.
c) Mahdollistaa päällikön parempi osallistuminen
koulutukseen ja mentorointiin.
2. Päällikön kriminaalisointi
a) Vaikuttaa kansainvälisiin säädöksiin vähentääkseen
päällikön kriminalisoinnin riskiä.
b) Esittää päälliköille suojelujärjestelmää.
3. Laivojen kuljetus tulevaisuudessa
a) Vaikuttaa tulevaisuuden laivojen käyttöön ja kehitykseen.
b) Vaikuttaa päällikön rooliin sekä maissa että merellä.
c) Vaikuttaa IMOn sekä muiden kansainvälisten
organisaatioiden säädöksiin koskien tulevaisuuden
merenkulkua.
d) Vaikutta säädöksiin ja standardeihin tulevaisuuden
merenkulun työvoiman osaamiseen liittyen.
4. Turvallisuusjohtaminen
a) Edistää päälliköiden vahtivapautta, pystyäkseen
paremmin hoitamaan vastuitaan jotka on määrätty
kansainvälisin säädöksin.
b) Vaikuttamaan kansipäällystön miehitykseen
vähintäänkin siinä määrin että Päällikkö ei ajaisi 6/6 vahtia.
c) Nostaa tietoisuutta ja vähentää päällikön
hallinnollista taakkaa ja
d) Huomioida varustamoalaa heidän vastuustaan ISM-koodin
tavoitteiden täyttämiseksi.
5. PR ja kommunikointi
a) IFSMAn pitää näkyä laivojen päälliköiden
kansainvälisenä äänenä.
b) Jakaa tietoa päälliköiden kesken.
c) Esittää päälliköiden ammattitaitoisia näkemyksiä
käytännön- ja operatiivisessa osaamisessa IMOssa
sekä muissa kansainvälisissä organisaatioissa.
8 SUOMEN MERENKULKU J FINLANDS SJÖFART
G CCUOMM auditorio.
AGA 44 pidettiin tänä vuonna Buenos Airesissa 26-27.4.
Tämän vuoden isäntänä toimi paikallinen Laivanpäällystö-liitto
CENTRO DE CAPITANES DE ULTRAMAR Y OFICIA-LES
DE LA MARINA MERCANTE joka samalla täytti 100
vuotta. Suosittelen lämpimästi katsomaan heidän kiehto-vaa
ja värikästä historiikkia joka sisältää sekä kitkeriä
tappioita että riemukkaita voittoja. Lyhyt kooste historii-kista
on nähtävissä IFSMAn kotisivuilla osoitteessa
https://www.ifsma.org/tempannounce/aga44/CENTE-NARIO.
pdf .
Vuosikokous valitsi uuden EXCOn seuraaviksi neljäksi
vuodeksi. Pohjoismaat ovat hyvin edustettuina IFSMAn
toimeenpanevassa elimessä. Puheenjohtajana istuu Norjan
Hans Sande ja varapuheenjohtajina ovat muun muassa
Jörgen Lorén Ruotsista sekä Fritz Ganzhorn Tanskasta.
Vuosikokouksen alla esitettiin ennalta lähetettyjä
esitelmiä. Esitelmät käsittelivät niin kansallisia kuin
kansainvälisiäkin ongelmia ja kysymyksiä liittyen meren-kulkuun.
Ulkopuoliset luennoitsijat jotka tulevat eri
etujärjestöistä hakevat yleensä IFSMAn tukea tai konsul-taatiota
esitettyä asiaa koskien. Mainittava tämän vuoden
esityksistä oli Resilience Engineering & Fifth Age of
Safety jonka esitti Dr (Capt) Suresh Bhardwaj. Esitelmä
löytyy AnnexB:stä sivuilta 15-20 osoitteesta https://www.
ifsma.org/tempannounce/aga44/44th%20AGA%20Report.
pdf . Esitelmä kannattaa ehdottomasti lukea, mikäli
työkseen kehittää tai analysoi turvallisuusjärjestelmiä tai
onnettomuuksia.
Kokouksen jälkeen IFSMA julkaisee virallisia julkilau-sumia
ja päätöslauselmia. Mikäli vanhoja julkilausumia
selailee ja vertailee niiden julkaisuvuosia, voidaan hyvin
nähdä minkälainen vaikutusvalta IFSMAlla on IMOn eri
komiteoissa. Esimerkkinä voi mainita SOLAksen lisäykset
koskien ECDIStä sekä IMOn sirkuläärit koskien pelastus-veneharjoitusten
turvallisuutta.
/CENTE-NARIO
/www
/44th AGA Report