Ändringssökande
Ändring av beslut fattat av en sjömansläkare kan sökas
hos Trafi genom begäran om omprövning. Trafis beslut
med anledning av omprövningsbegäran och dispensbeslut
som Trafi fattat kan överklagas hos förvaltningsdomstolen
genom besvär.
Sjömansläkarens
anmälningsplikt
Sjömansläkare är skyldiga att anmäla Trafi om de misstän-ker
att en person som söker eller innehar ett persontill-stånd
inte uppfyller de hälsomässiga kraven för att få
tillståndet. Det krävs att alla som hör till fartygspersona-len
har ett persontillstånd som beviljats av Trafi (behörig-hetsbrev
eller specialbehörighet) och därför gäller
anmälningsskyldigheten utöver däcks- och maskinavdel-ningen
även ekonomiavdelningen. Innan en anmälan görs
ska sjömansläkaren informera den som ansöker om eller
innehar ett tillstånd om rätten att göra anmälan och om
hälsotillståndets inverkan på funktionsförmågan. Den
sjömansläkare som undersökt den som ansöker om eller
innehar ett persontillstånd ska utan hinder av sekretessbe-stämmelserna
på begäran ge Trafi uppgifter om omständig-heter
som eventuellt inverkar på erhållandet av eller
giltigheten för ett tillstånd. •
Trafi informerar
www.trafi.fi/sv/sjofart/register/sjomansregistret
Sjömansregistret blev den 1 juli 2018 en del av trafik- och
transportregistret. Lagen om registrering av fartygsperso-nal
upphävs och registerärenden flyttas till lagen om
fartygspersonal och säkerhetsorganisation för fartyg
(1687/2009) samt lagen om transportservice (320/2017).
Följande paragrafer i kapitel 2a (13.6.2018/467) i lagen
om fartygspersonal och säkerhetsorganisation för fartyg
innehåller bestämmelser om upprättandet av lista över
besättningen och skyldigheten att göra anmälan till trafik-
och transportregistret:
26 a § Uppgifter om sjötjänst
26 b § Besättningslista
26 c § Redarens anmälningsskyldighet
26 d § Undantag från registreringsskyldigheten och skyldigheten
att föra lista över besättningen
Lagen om registrering av fartygspersonal ändras i den nya
transportservicelagen på så sätt att sjömansregistret som
avses i 5 § förs i fortsättningen som en del av trafik- och
transportregistret som avses i avdelning V (4.5.2018/301) i
lagen om transportservice. Samtidigt upphävs 8 § Behand-ling
av uppgifter i sjömansregistret. Bestämmelser om
behandling av registeruppgifter finns i fortsättningen i
avdelning V i lagen om transportservice. •
54 SUOMEN MERENKULKU J FINLANDS SJÖFART
Trendiksi
vastuullisuus –
ei merimiesraidat
Monessa huushollissa lähtötilanne on
tänäkin syksynä tämä: yksi lapsi tarvitsee
uudet kumpparit ja toinen urheilukerras-ton.
Itseltä puuttuu säänkestävät housut
pyöräilyyn. Hanskoja ja alusvaatteitakin
uupuu koko perheeltä. Viikon illat menevät
kivasti kaupoissa rampaten – tai moder-nisti
nettikaupoissa surffaten.
Nostan rimaa, ja päätän että hankin vain
vastuullisesti tuotettuja vaatteita. Kirjoitan
hakukoneeseen ”vastuullinen vaate” ja
törmään muutamiin kivan oloisiin merkkeihin
ja selvityksiin. Hyvä.
Mutta jos haluan perehtyä tarkemmin siihen, millä
tavalla mikäkin merkki on vastuullinen, edessä on
loputon suo. Suurin osa korostaa ympäristöystävälli-syyttä:
on luomupuuvillaa ja kierrätetystä muovista
tehtyä nailonia. Mutta kun meillä tarvitaan ulkoilu-vaatteita.
Eikä minulle riitä se, että luontoa on säästetty, vaan
haluan että myös ihmisoikeuksia on kunnioitettu.
Onko vaatteiden tai niiden osien valmistuksessa
käytetty lapsityötä, onko maksettu elämiseen riittäviä
palkkoja? Tehdäänkö työtä orjuuden kaltaisissa
oloissa?
En millään pysty kuluttajana selvittämään tätä
kaikkea ja löytämään tarvitsemiani vaatteita tähän
hätään. Huomenna voi sataa kaatamalla, ja tytön
kumpparit ovat liian pienet.
Tämä vastuullisten vaatteiden metsästykseen
tarvittava salapoliisityö ei kerta kaikkiaan voi olla
kuluttajan vastuulla!
Sitä paitsi nykyisten vastuullisuusvelvoitteiden
vallitessa voin olla melko varma, etten löydä vastuulli-suusstandardejani
täyttäviä varusteita mistään.
Toistaiseksi suurin osa yrityksistä ei tunne tuotantoket-jujaan
niin hyvin, että pystyisi varmuudella sanomaan,
että ihmisoikeudet toteutuvat koko ketjussa – tai
oikeastaan verkostossa; sen verran monimutkaisesta
vyyhdistä on kyse yksinkertaisenkin tuotteen kohdalla.
Kansainväliset sopimukset, tärkeimpänä YK:n
yrityksiä ja ihmisoikeuksia koskevat ohjaavat periaat-teet,
kyllä velvoittavat yrityksiä huolehtimaan vastuus-
/sjomansregistret