G s/s Tornator II,
Lalli , Armas.
Finlands Ångfartygsjaktklubbs
regatta i Helsingfors 29.9.2018
FINLANDS SJÖFART J SUOMEN MERENKULKU 51
P å plats fanns passagerarfartygen s/s Lokki
och s/s Norrkulla, hamnisbrytaren s/s
Turso, bogserarna s/s Tornator II och s/s
Armas och ångslupen s/s Lalli. Regattan
började kl. 13.00 med en gemensam ångvissla,
varefter alla fartyg var öppna för besökare till
kl.15.00.
Kuriosa gällande s/s Turso är det att fartyget
överläts till Sovjetunionen som krigsskadestånd 1945
men köptes tillbaka till Finland 6.8.2004. Den var
i bruk i Sovjetunionen under namnet ”Taifun”. En
mycket omfattande renovering har utförts i fi nsk ägo.
PROGRAM SOM INGICK BL.A. FÖRELÄSNINGAR:
– Esko Pakkanen föreläser om Helsingfors ångfartyg
och presenterar den nya boken Ӂngfartgenas
Finland” (boken på fi nska)
– Klubbens Kommendör Taisto Nevalainen berät-tar
om klubbens historia
– S/s Lokkis förevisar hur en evakueringsfl otte
utlöses
Det fanns gott om besökare på plats. Det
fanns också kaffe/snacks att handla och
försäljning av litteratur etc.
OM KLUBBEN:
Finlands Ångfartygsjaktklubb grundades 1968
för att bevara ångfartygs – kultur samt främja
det som en hobby. Det nuvarande antalet
medlemmar är cirka 340 och registret har mer
än 80 ångfartyg.
Klubbens huvudsyfte är att upprätthålla
kunskap och traditioner relaterad till ångfar-tyg
och dess motorer samt deras användning,
organisera utbildning i sjömanskap samt
särskilt i ångteknik och säkerställa överföring
av kunskap till yngre generationer.
Läs mer på fi nska/engelska om Finska
ångfartygs jaktklubb: https://steamship.fi /
(Som källa till artikeln klubbens hemsida
och FB-sidor)
G s/s Turso
Päällikön hytin
varusteita. /
s/s Turso Befälha-vare
hyttens
utrustning.
Ångfartygen i Helsingfors storstadsområde träffades i Helsingfors Sandvik,
vid ”Framtidens ångfartygsbrygga” med andra ord Sandvikspiren på lördag
den 29 september 2018. Helsingfors ångfartygsregatta har traditionellt
firats alltid i början av hösten. Årets händelse hölls för den 11:e gången.
SAMMANSTÄLLNING & BILDER: JOHAN RAMSLAND
/steamship.fi