FINLANDS SJÖFART J SUOMEN MERENKULKU 23
M ässan anordnades på Hamburg Messe den 4.–7.9.
Bara det att evenemanget var fyra dagar långt
säger en hel del om mässans storlek, vilket
förstärktes ytterligare av de mer än tio stora
mässhallarna. Glädjande många finska företag syntes på
mässan. Sjöfartsaktörer träffade varandra i Finland-pavil-jongen,
och Arctic Finland börjar bli ett känt begrepp även
som en nordlig sjöfartsdimension. Många finländare
vistades bland sina egna montrar eller bland internatio-nella
företag runt om i mässhallarna.
– Vår vita vägg fylldes med tiden med hälsningar från
bland annat högsta ledningen på Meyers varv, berättar
kontorschef Pia Nummila-Väkiparta och sälj- och mark-nadschef
Jouni Väkiparta från Åbo-företaget Allstars
Engineering Group.
Allstars Engineering Group ligger i Oriketo i Åbo och
har årtionden av erfarenhet från övergripande projekthan-tering
för fartygsindustrin och offshore-marknaden. I och
med att varvsindustrin i t.ex. Egentliga Finland expanderar
har de en framstående roll i de omfattande produktions-projekten.
Mässmonterns motto ”High Quality Engineering
Finland” kryddat med en äkta vinterbild på LNG-isbrytaren
Polaris i arbete och med en somrigare bild på kryssarna i
serien Mein Schiff väckte intresset hos de förbipasserande.
FINLAND HAR STARKA MILJÖKUNSKAPER
På det stora hela rådde det en positiv stämning på mässan,
som karaktäriserades av det nya ’Green shipping’-tänkan-det.
Plastavfallen i haven och de allt strängare utsläpps-kraven
tvingar upp en farled för denna växande gren inom
sjöindustrin. Det är ett allvarligt ämne som kräver snabba
åtgärder. De omfattande icke-fossila byggnadsprojekten
med förnybara energikällor, som de enorma vindkraftspar-kerna
längs t.ex. norska kusten, livar däremot upp
offshore-industrin som länge varit på tillbakagående.
En rykande färsk nyhet är att ett av de inhemska företag
som går i täten, Langh Tech Oy som utvecklat svaveltvättar
för fartyg, har tecknat sitt hittills största leveransavtal om
installationen av avgasreningssystemet SOx-scrubber i det
danska företaget Dampskibsselskabet NORDEN A/S tolv
fartyg.
SNABBHET ÄR MAKT
Den årliga SMM-mässan är enorm och genomförs med
tyskt effektivitetstänkande. Mässan präglas av sedvanliga
möten i små grupper med kända kontakter och möjlighe-ten
att hitta nya kundgränssnitt, som finns inom räckhåll
på den stora mässan. Många finska företag har också
inställningen att alla som passerar deras monter kan vara
en potentiell framtida affärspartner. Vid sidan om de
typiska bratwurststånden och mässbråtet har även mindre
företag goda möjligheter att lyfta fram sin profil bland de
större företagen tack vare sina specialistkunskaper.
Tykö-företaget Marine Alutech fanns på plats intill de
tyska sjöstridskrafternas monter för att söka nya möjlighe-ter
för sin mycket specificerade affärsverksamhet. Båtfa-briken
betjänar flera myndighetsorgan runt om i världen
och tillverkar supertekniska och snabba fartyg av alumi-nium
och komposit i den vackra finska skärgården. Den
inhemska produktionen är riktad mot just branschproffs.
Förra året levererade företaget bland annat ett stort parti
supersnabba polisbåtar till Oman.
– Framför allt de första dagarna var väldigt livliga i
montern, berättar Niko Haro, vd för Marine Alutech, då den
sista mässdagen på fredagen övergick i eftermiddag. Haro
berättade mer om bakgrunden till den supersnabba gula
lotsbåten med sin rätt så futuristiska kabin som visades på
bilder i montern.
– Denna modell levererades som lotsbåt till norska
Spetsbergen och den här gången ville man ha den i gult
istället för traditionellt rött. Båten är snabb och har super-tekniska
och även kostsamma lösningar, berättar Haro.
Det finns knappt några andra lotsbåtar runt Longyearbyens
hamn, så den kunde gott och väl vara gul, fortsätter Haro.
Denna Watercat 1500 Arctic Pilot-lotsbåt når hela 42
knop med sina två 735 kW dieselmotorer och sin vattenjet.
Även om det i det här fallet handlar om en lotsbåt skulle
det 15 meter långa fartyget med hela 3300 liters bränsle-kapacitet
kunna köra mer än 300 engelska mil på en gång.
Arctic Pilot är ett ypperligt exempel på hur man kombine-rar
inhemska maritima specialkunskaper med kunskaper
om kalla förhållanden och förvandlar dem till finslipade
superprodukter.
Besöket på SMM-mässan i Hamburg stärkte uppfattning-en
om att de finska maritima kunskaperna bäst kommer till
sin rätt genom att fokusera på de styrkor som man hittar i
det egna landet och havet. Arktiska kunskaper är exotiskt
även i Tyskland och tyskarna har genom åren dokumente-rat
förvånansvärt mycket om t.ex. den finska isbrytningen.
Den polariska kapplöpningen hårdnar också hela tiden ef-tersom
inte bara USA och Kanada utan även sjöfartsjättar
som Kina och Korea har riktat blicken mot Arktis. IMO:s
polarkod som nyligen trädde i kraft tvingar alla som vill
åka till arktiska vatten att uppdatera sina kunskaper och
sin utrustning, vilket märktes även på mässan.
En helt annan sak är det enorma intresset för lyxlivet
och upplevelserna som kryssningsfartyg kan erbjuda och
som även de i allt högre grad siktar mot glaciärerna. Allt
detta plus sjöstridskrafternas stora fartygsprojekt bådar
gott en lång tid framöver för den finska sjöindustrin. •
MIKKO LAITINEN
H Överblick över SMM-mässan i Hamburg.