G Suomi-seinälle oli kertynyt lukuisia tervehdyksiä. G Myyntipäällikkö Yngve Hjemdal tutkailee
FINLANDS SJÖFART J SUOMEN MERENKULKU 21
Tämä Watercat 1500 Arctic pilot – luotsivene yltää 2:lla
735 kw:n dieselmoottorilla ja vesijetillä varustettuna jopa
42 solmun nopeuteen. Vaikka tässä tapauksessa kyseessä
on luotsivene, 15 – metrinen alus kykenisi peräti 3300
litran polttoainekapasiteetillaan yli 300 mailin yhtäjaksoi-seen
merimatkaan. Arctic pilot on oiva esimerkki kotimai-sen
merellisen erityisosaamisen sekä kylmien olosuhtei-den
tuntemuksen yhdistämisestä yksityiskohdiltaankin
hiotuksi huipputuotteeksi.
INTO ARKTISEEN HAASTAA SUOMENKIN
Vierailu Hampurin SMM – messuilla vahvisti käsitystä
siitä, että suomalainen meriosaaminen pääsee parhaiten
oikeuksiinsa erikoistumalla niihin vahvuuksiin, joita
kotimaasta - ja mereltä – löytyy omasta takaa. Arktinen
osaaminen on saksassakin eksoottista, saksalaiset kun
ovat vuosien saatossa dokumentoineet huomattavan
paljon esimerkiksi suomalaista jäänmurtoa. Toisaalta
polaarinen kilpajuoksu kovenee kaiken aikaa, kun ei vain
USA ja Kanada, vaan myös merialan jätit Kiina ja Korea
ovat suunnanneet katseensa arktiseen. IMO:n taholta
hiljattain voimaanastunut polaarikoodi pakottaa kaikki
arktisille vesille halajavat päivittämään osaamistaan ja
kalustoaan, mikä näkyi hyvin messuillakin.
Kokonaan toinen juttu on valtaisa kiinnostus risteilijöi-den
tarjoamaan luksuselämään ja elämysmatkailuun, joka
kyllä sekin enenevässä määrin tähyilee jäätiköiden
suuntaan. Kaikki tämä mukaan lukien Merivoimien suuret
alushankkeet lupailevat vihreän valon palavan pidempään-kin
suomalaiselle meriteollisuudelle. •
MIKKO LAITINEN
NorSap:n istuinvalikoimaa.
G Hollantilaista Kwant-controls:n designia perinteisestä
telegrammista huippumoderniin joystickiin.
G Korealainen Trion-köysitehdas luottaa perinteisiin.