20 SUOMEN MERENKULKU J FINLANDS SJÖFART
misten ohella aito mahdollisuus tavoittaa uusia asiakas-pintoja,
jotka ovat suurtapahtumassa aivan käden ulottu-villa.
Moni suomalaisyrityskin oli selvästi liikkeellä sillä
vanhan totuuden sisältävällä asenteella, että jokainen
ohikulkeva messuvieras voi olla potentiaalinen tulevaisuu-den
liikekumppani. Niinpä asiaankuuluvien bratwurst-kojujen
ja messukrääsän ohessa volyymiltaan pienemmil-läkin
yrityksillä on hyvä mahdollisuus nostaa profiiliaan
suurten joukossa erityisosaamisellaan.
Teijolainen Marine Alutech oli paikalla aivan Saksan
merivoimien osaston vieressä etsimässä uusia avauksia
varsin spesifioidulle liiketoiminnalleen. Lukuisia viran-omaistahoja
ympäri maailmaa palveleva venetehdas
valmistaa kauniin saariston syleilyssä huipputeknisiä – ja
nopeita alumiini- ja komposiittirakenteisia aluksia, joiden
kotimainen tuotanto on suunnattu nimenomaan alan
ammattilaisille. Viime vuonna yritys toimitti muun muassa
ison erän huippunopeita poliisiveneitä Omaniin.
– Etenkin aiemmat päivät osastolla ovat olleet todella
vilkkaita, kertoi Marine Alutech:n toimitusjohtaja Niko
Haro messut päättävän perjantain jo painuessa iltapäivän
puolelle. Haro antoi mielellään lisätietoja messuosaston
valokuvissa esiintyvän huippunopean ja ohjaamoltaan
varsin futuristisen, keltaisen luotsiveneen taustoista.
– Tämä malli toimitettiin luotsiveneeksi Norjan Huippu-vuorille,
ja tällä kertaa se on haluttu perinteisemmästä
punaisesta poikkeavaksi keltaiseksi. Vene on nopea, ja se
käsittää huipputeknisiä ja myös hintavia ratkaisuja Haro
kertoi. Siellä Longyearbyenin sataman tienoilla ei liiku
juurikaan muita luotsiveneitä, joten se voi hyvin olla
keltainen, Haro jatkui osuvasti.
G Allstars engineering - yrityksen Pia Nummila-Väkiparta
sekä Jouni Väkiparta Suomi-paviljongilla.
G H Marine Alutech Salon Teijossa valmistaa
huippunopeita veneitä vaativille ammattilaisille.