Suo men Merenkul ku
FinlandsSjöfar t 1
17
SuomenMerenkulku
FinlandsSjöfart 2
Muista äänestää!
Kom ihåg att rösta!
Hallitusvaalit
s. 35 – 43
* * *
Styrelsevalet
s. 35 – 43
ÅRSBERÄTTELSEN 2017
2017 – Förbundet har fullt upp
I början av året förbereddes den slutliga versionen av konkurrenskraftsavtalet. Konkurrenskraftsavtalets
avtalsperiod var 1.3.2017-28.2.2018. Förbundet deltog i det gemensamma arbetet för att förbättra Finlands
konkurrenskraft genom ingåendet av konkurrenskraftsavtalet. Konkurrenskraftsavtalet gällde utrikesfartens
kollektivavtal, utrikesfartens kollektivavtal för småtonnage samt bägge kollektivavtalen för Arctia.
Löneförhöjningarna under året för konkurrenskraftsavtalet var 0,0 %. Uppgörelserna inom Inrikestrafi ken var
huvudsakligen tvååriga, däri det första året var i enlighet med konkurrenskraftsavtalet.
Avtalet inom inrikestrafi ken var ettårigt.
Såsom även under de tre tidigare åren, har utmaningarna med förbindelsebåtstrafi ken fortsatt speciellt
med de sk. ”vilda företagarna” och även med andra avtalsmeningsskiljaktigheter.
Förbundet strävar fortfarande på lång sikt att uppnå ett allmänbindande kollektivavtal för
de förbindelsefartyg som är verksamma inom inrikestrafi k. Tyvärr har vi inte undgått från att varsla om strejk,
alla tre sjöfartsförbunden gav strejkvarsel till Finlands Färjetrafi k Ab / Finlands Skärgårdsrederi Ab
på våren 2017. Vi lyckades uppnå enighet om avtalet innan strejken bröt ut.
Till vår glädje kan vi konstatera, att nya fartyg har fl aggats
in under fi nsk fl agg inom både utrikestrafi ken och inrikestrafi ken.
Avtalet avseende styrmanskadetter har i slutet av året 2017 varit i bruk i redan 1,5 år.
De medlemmar som erhållit arbetsplatser genom kadettavtalet har givit positiv respons till förbundet.
Det största förslaget till förändring i kadettavtalet har varit önskemål om högre lön.
Arbetet med att organisera det egentliga kadettsystemet är ännu under arbete,
avsikten är att få en kontinuitet garanterad även i framtiden för befälet.
Handelsfartygens tonnage har ökat genom anskaffningen av gamla fartyg och även genom
nyanskaffningar har det tillkommit i trafi k nytt tonnage inom inrikesfarten.
Det fi nns även nya fartygsbeställningar från olika rederier för kommande år.
Inom hamnarna har vi förstärkt avtalsvillkoren genom lokala avtal.
Förbundet har haft ett valår och förbundets 12 man starka styrelse hade sitt konstituerande
sammanträde 7.12.2017. Styrelseperioden är fyraårig.
På förbundets lönelistor har inte funnits någon vice verksamhetsledare under perioden 1.1.2017 – 31.7.2017.
1.8.2018 började som förbundets nya vice verksamhetsledare sjökapten och vicehäradshövding Pipsa Mörn.
Förbundets tidning Finlands Sjöfart utkom med fyra kvalitativa nummer 2017.
Rauman Merenkulun
HISTORIA
s. 32–35
Raumos
SJÖFARTSHISTORIA
s. 36–39
SuomenMerenkulku
FinlandsSjöfart
1917 – 2017
100 vuotta/år
jäsentietoa medlemsinfo jäsentietoa medlemsinfo jäsentietoa
17
J vuosikertomus J årsberättelse J vuosikertomus J årsberättelse J
SuomenMerenkulku
FinlandsSjöfar t 3
17
SATA VUOTTA
Suomen Merenkulku s. 6 – 20
HUNDRA ÅR
med Finlands Sjöfart s. 21 – 25
SuomenMerenkulku
FinlandsSjöfar t 4
17
STTK:n puheenjohtaja Antti Palola s. 8
AVOIMESTI, OIKEUDENMUKAISESTI
JA ROH KEASTI
STTK:s ordförande Antti Palola s. 9
ÖPPET, RäTTVIST OcH DJäRVT
Kannen Kuva: mirjam TuisKu
• årsberättelse 2017 • årsberättelse 2017 • årsberättelse 2017 • årsberättelse 2017 • årsberät-