Trafi tiedottaa igf-alusten
lisäpätevyysvaatimuksista
Matalan leimahduspisteen polttoainetta käyttävien
IGF-alusten miehistöille tuli voimaan lisäpä-tevyysvaati-muksia
5.10.2017. Lisäpätevyyksillä halutaan varmistaa
alusturvallisuus esimerkiksi LNG:tä tai metanolia
polttoaineenaan käyttävillä aluksilla.
Alusturvallisuuden takaamiseksi on IGF-alusten
päällikölle, päällystölle ja polttoaineeseen liitty-vissä
avaintehtävissä toimiville henkilöille määritelty lisäpäte-vyysvaatimuksia.
Valtioneuvoston asetuksen muutoksel-la
saatetaan 5.10.2017 voimaan muutokset, joita edellyte-tään
STCW-yleissopimuksessa.
Muutokset johtuvat matalan leimahduspisteen
polttoainetta käyttäviä aluksia koskevan kansain-välisen
säännöstön (IGF-säännöstö) voimaantulosta.
Lisäpätevyyksiä on kahta eri tasoa. Perustason
lisäpätevyys on oltava laivaväellä, jolla on poltto-ainee-seen,
sen käyttämiseen tai siitä huolehtimiseen liittyviä
turvallisuustehtäviä. Tämän lisäpä-tevyyden saamisen
ehtona on siihen liittyvän koulutuksen suorittaminen.
Tähän lisäpätevyyteen ei liity vaatimusta meripalvelusta.
Lisäkoulutus on tarkoitettu päällikölle, konepäällys-tölle
ja sellaisille henkilöille, jotka ovat välit-tömässä
vastuussa polttoaineista, polttoainejärjestelmien
käytöstä ja niistä huolehtimisesta IGF-aluksilla. Tähän
lisäpätevyyteen tarvitaan peruskoulutuksen ja lisäkoulu-tuksen
lisäksi kuukausi meripalvelua IGF-aluksella. Meri-palveluun
pitää kuulua osallistuminen kolmeen polttoai-netäy-
dennykseen, joista kaksi voi olla simuloituja osana
lisäkoulutusta. Suomessa hyväksytään meri-palvelun
korvaaminen hyväksytyllä, simulaattorissa tehtävällä
koulutuksella.
IGF-aluksia koskevat lisäpätevyydet tulee uusia 5
vuoden välein. Uusimisessa on mahdollisuus hyödyntää
näillä aluksilla suoritettua meripalvelua.
LISÄTIETOJA: erityisasiantuntija Jukka Tuomaala,
jukka.tuomaala (at) trafi.fi
52 SUOMEN MERENKULKU J FINLANDS SJÖFART
Trafi tiedottaa meriturvalli-suustarkastuksista
Sopimukset luokituslaitosten kanssa on uudistettu.
Uudistetussa sopimuksessa luokituslaitoksille on
delegoitu lisää katsastus- ja todistuksenantotehtäviä.
Trafi ei jatkossa suorita luokitettujen alusten meritur-vallisuuskatsastuksia.
Trafi on uusinut sopimukset aluksia katsastavien
hyväksyttyjen luokituslaitosten kanssa. Uudet sopimuk-set
liitteineen tulivat voimaan 1.10.2017. Uudistetussa
sopimuksessa luokituslaitoksille on delegoitu lisää
katsastus- ja todistuksenantotehtäviä. Näin on saatu
päätökseen yksi Trafin toukokuussa 2014 tekemistä
strategista linjauksista, joka liittyy alusten katsastusten
toimintamal-liin.
Luokituslaitos voi jatkossa myöntää suorittamiensa
katsastusten perusteella alukselle SOLAS-yleissopimuk-sen,
MARPOL-yleissopimuksen ja lastiviivayleissopi-muksen
mukaiset turvakirjat sekä hyväksyä aluksen
kaikki hyväksymistä vaatimat dokumentit ja suorittaa
ISM-auditoinnit.
Alusten ISPS-tarkastukset ja niiden perusteella
myönnettävät todistuskirjat sekä mittakirjan myöntämi-nen
säilyvät kokonaisuudessaan Trafilla.
Trafin päivitetty katsastusmääräys tuli voimaan
1.7.2017. Sellaisen aluksen katsastukset, jonka luokitta-misesta
laivanisännällä on sopimus Trafin valtuuttaman
hyväksytyn luokituslaitoksen kanssa, on katsastukset
haettava luokituslaitokselta. Tämä tarkoittaa käytän-nössä
sitä, että Trafi ei jatkossa suorita luokitettujen
alusten meriturvallisuuskatsastuksia.
KAIKILLA LUOKITUSLAITOKSILLA SAMAT TEHTÄVÄT
Kaikki luokituslaitosten kanssa solmitut sopimukset
ovat identtisiä, joten delegoitujen tehtävien määrä on
sama riippumatta siitä, minkä luokituslaitoksen kanssa
laivanisäntä asioi.
Sopimukseen liitteineen voi tutustua Trafin sivuilla
www.trafi.fi/merenkulku
LISÄTIETOJA: yksikönpäällikkö Max Wilhelmson,
max.wilhelmson (at) trafi.fi
/merenkulku