FOTO: ANNA NÄSI
WISTA besökte Åland
WISTA (Women´s International Shipping & Trading
Association, tilläggsuppgifter om WISTA http://www.
wista.net/fi) Finland samlades med 35 kvinnors styrka på
Åland 13.10.2017 för att diskutera oljebekämpningen och
dess funktion och skillnaderna mellan Åland och Finland.
Finlands miljöcentral SYKE sköter om oljebekämpningen i
Finland och Åland har ett eget oljebekämpningsfartyg som
heter Svärtan. Alla finska statens 18 oljebekämpningsfar-tyg
liksom även Ålands landskapsregerings oljebekämp-ningsfartyg
är utrustade med inbyggda uppsamlingstankar
och borstar för insamling av olja, vilket möjliggör en
självständig uppsamling av olja.
Marinen har alltid antingen Halli, Hylje eller Louhi i fyra
timmars beredskap att avgå.
Fartygets namn Organisation Längd m Tankvolym m³ Svepbredd m
Halli Marinen 60 1400 40
Hylje Marinen 64,3 900 35
Kummeli Meritaito Ab 28 70 24,9
Letto Meritaito Ab 43 42,7 30
Linja Meritaito Ab 35 77,4 23
Louhi Marinen 71 1200 42
Merikarhu GBV 58 40 32
Oili I Meritaito Ab 24 80 21
Oili II Meritaito Ab 24 80 21
Oili III Meritaito Ab 24 80 21
Oili IV Meritaito Ab 19 30 19
Otava FinFerries 34,9 100 25
Seili Meritaito Ab 50,5 196 30
Sektori Meritaito Ab 33 108 24,9
Stella Kuljetus-
Savolainen Oy 33 100 25
Svärtan Å LR 24 52 30
Tursas GBV 61,45 100 30
Turva GBV 95,9 1200 45
Uisko GBV 61,45 100 30
I TABELLEN HAR UPPRÄKNATS FINLANDS OCH ÅLANDS
OLJEBEKÄMPNINGSFARTYG
(KÄLLA: HTTP://WWW.YMPARISTO.FI)
30 SUOMEN MERENKULKU J FINLANDS SJÖFART
De största fartygen (Halli, Hylje ja Louhi) är bemannade
av Marinen och förutsätter därför tillstånd av landskapsre-geringens
landshövding, innan de kan anlöpa och verka på
det demilitariserade Ålands autonoma område.
Under seminariet behandlades även olika försäkringar
inom sjöfarten från försäkringsbolagets synvinkel.
Under paneldiskussionen behandlades aktuella frågor
kring ballastvatten konventionen (BWM - International
Convention for the Control and Management of Ships’
Ballast Water and Sediments) och frågor kring EU:s MRV-förordning.
Rederierna skall rapportera om CO-2 utsläpp, reseav-stånd,
tid som vistats till sjöss och uppgifter om lasten,
för att fartygets energieffektivitet skall kunna fastställas.
Diskussionerna fördes kring hur rapporteringarna utfördes
samt om skillnaderna i rapporteringen för fartyg i t.ex.
bulklast jämfört med passagerarfartyg.
I slutet av seminariet kunde seminariedeltagarna be-kanta
sig med Anders Wiklöfs konstsamling på Andersudde
eller njuta av Mariebads badinrättning. På kvällen avnjöts
en gemensam middag på restaurang Nautical och vid
midnatt var det dags att bege sig tillbaka mot Helsingfors.
Stort tack till alla
seminariedeltagare,
panelen, föredrags-hållarna,
WISTA
Finland och alla
sponsorer för det
lyckade evenemang-et!
•
/www
/fi)
/WWW.YMPARISTO.FI)