Painolastivedet ja
vieraslajit
IMOssa hyväksyttiin helmikuussa 2004 kansainvälinen
yleissopimus International Convention for the Control
and Management of Ships’ Ballast Water and Sedi-ments.
Sopimuksella pyritään ehkäisemään alusten
painolastivesien mukana leviävien vieraiden eläin- ja
kasvilajien kulkeutu-mista uusiin elinympäristöihin.
Sopimusta sovelletaan 8.9.2017 lähtien
VIERASLAJIT
Ilman lastia kulkevat alukset tarvitsevat merikelpoi-suutensa
säilyttääkseen painolastivettä, joka pumpa-taan
mereen lastaussatamassa. Näin maailmalla
siirretään vuosittain 3–4 miljardia tonnia painolasti-vettä
satamasta toiseen. Painolastiveden ja sediment-tien
mukana kulkeutuu kuitenkin tuhansia eläin- ja
kasvilajeja vieraisiin ympäristöihin, joissa ne voivat
syrjäyttää alkuperäisiä lajeja, järkyttää alueen
ekologiaa ja aiheuttaa niin terveydellisiä kuin taloudel-lisiakin
haittoja. IMOn arvion mukaan näiden tulokas-lajien
aiheuttamat taloudelliset vahingot ovat vuosit-tain
kymmeniä miljardeja euroja.
PAINOLASTIVEDEN HALLINTASUUNNITELMA
Yleissopimus sisältää kaikkia aluksia koskevia
määräyksiä painolastiveden hallintasuunnitelmasta.
Siinä on myös säännöt painolastiveden ottamisesta,
vaihtamisesta aavalla merellä ja painolastitankkien
tyhjentämisestä mahdollisimman haitattomasti.
Lisäksi satamavaltioiden tulee huolehtia muun muassa
siitä, että telakoitavien alusten painolastitankkeihin
kertyneiden sedimenttien vastaanotto on järjestetty.
PAINOLASTIVEDEN KÄSITTELYLAITTEISTO
Yleissopimuksen mukaan vuonna 2009 tai sen jälkeen
rakennettavat alukset on varustettava vaiheittain
vuosina 2009–2016 painolastiveden käsittelylaitteistol-la,
jolla estetään eliölajien leviämistä. Samat vaati-mukset
koskevat vaiheittain myös ennen vuonna 2009
rakennettuja aluksia siten, että vuoden 2016 jälkeen
kaikkien alusten on oltava varustettuja käsittelylait-teistoilla.
•
56 SUOMEN MERENKULKU J FINLANDS SJÖFART
Ballastvatten och
främmande arter
IMO antog i februari 2004 en internationell konvention
om kontroll och hantering av fartygs ballastvatten och
sediment (International Convention for the Control
and Management of Ships’ Ballast Water and Sedi-ments).
Syftet med konventionen är att förhindra
spridningen av främmande arter med fartygs barlast-vatten.
Konventionen träder i kraft 8.9.2017.
FRÄMMANDE ARTER
Fartyg som går utan last behöver ballastvatten för att
vara sjödugliga. Ballastvattnet pumpas i havet i den
hamn där fartyget tar last. På detta sätt transporteras
3-4 miljarder ton ballastvatten per år från hamn till
hamn. Med ballastvattnet och sedimenten följer
tusentals främmande arter som kan tränga undan
ursprungliga arter, rubba den ekologiska balansen och
bli skadliga för folkhälsan och ekonomin. Enligt IMO:s
uppskattning orsakar de invasiva arterna varje år
ekonomiska skador för tiotals miljarder euro.
BALLASTVATTENHANTERINGSPLAN
Konventionen innehåller bestämmelser om en ballast-vattenhanteringsplan
för alla fartyg. Den innehåller
också regler för så riskfri fyllning av ballastvatten som
möjligt, byte av vatten till havs och länsning av
ballasttankarna. Därtill ska hamnstaterna se till att
mottagningen av sediment som samlats i ballasttan-karna
på fartyg som ska dockas har anordnats på ett
ändamålsenligt sätt.
BALLASTHANTERINGSANORDNINGAR
Enligt konventionen ska fartyg som byggs år 2009 eller
senare, allt efter ballastkapaciteten, stegvis under
åren 2009-2016 utrustas med ballasthanteringsanord-ningar,
vilket förhindrar spridning av främmande
arter. Kraven gäller successivt också fartyg som byggts
före 2009 så, att alla fartyg ska vara utrustade med
hanteringsanordningar efter år 2016. •