Nopein tieto meistä netissä www.seacommand.fi
FINLANDS SJÖFART J SUOMEN MERENKULKU 3
PÄ ÄKIRJOITUS • L EDARE
Självständiga Finland 100 år
samt Finlands Sjöfart-tidning
100 år
D u, Finlands Sjöfart-tidningens
läsare, håller i din hand nu
tidningens 100 års jubileums-nummer.
Tidningen innehåller en
omfattande översikt av tidningens 100
åriga historia samt händelser.
På förbundets kansli har man alla
utkomna tidningar bokbundna. När man
bläddrar i dem märker man att i egentligen har inte
så mycket ändrats genom åren. Förhandlingsbordet;
Arbetstagaren-arbetsgivaren-förbundet är närvarande
hela tiden och man förhandlar om samma saker ännu
också, löner och andra anställningsvillkor. Behöver
man förbundet? Jo och alltid!
Finland är en ö och sjötransportens del av Finlands
export är 90 procent och av importen 80 procent. Han-delsflottan
behövs alltid och den finska flaggens kon-kurrenskraft
har hållits stabil de senaste åren. Man
kan också konstatera att de har kommit flera nybyggen
under finsk flagg än tidigare och det är på kommande
flera nybyggen också inkommande år.
Förbundets arbetslöshetssiffror har minskat de
senaste åren men ett stort bekymmer har förbundet
ändå; Unga nyexaminerade styrmän har en mycket
svag arbetsmarknad. Styrmanskadett systemet är inte
ensam en lösning på problemet utan man måst öppet
evaluera hela utbildningsbehovet. En numerisk över
skolning är till ingens nytta på lång sikt.
Förbundet är på alert till allt som berör medlem-marna
samt sjöfart. Fältets feedback i sak som sak
är verkligen viktig. Medlemmarna är förbundet, inte
andra vägen. Mot slutet av kommande vinter löper tre
kollektivavtal ut; ”utrikesfarten”, ”s.k. isbrytarsektorn”
och ”Inrikes passagerafartygstrafikens” kollektivavtal.
Förbundet förbereder sig igen till tuffa förhandlingar
med arbetsgivarna. Förhandlingsbordet blir bekant
igen med hårda insatser. Konkurrenskraftsavtalet kom
och gick. Nu är det helt en annan agenda som gäller!
Låt oss njuta av det att Finland är ett fritt land och
vi kan uttrycka oss själva utan rädsla för repressalier.
Fackföreningar får funktionera fritt på en demokratisk
grund. God fortsättning på jubileumsåret samt hösten
åt er alla! •
VERKSAMHETSLEDARE JOHAN RAMSLAND
Itsenäinen Suomi 100v ja
Suomen Merenkulku-lehti 100v
Sinä, Suomen Merenkulku – leh-den
lukija, pidät kädessäsi
lehden 100-vuotisjuhlanumeroa.
Lehti sisältää kattavan katsauk-sen
lehden 100 vuotisesta historiasta ja
tapahtumista.
Liiton toimistolla on nidottuna
kirjoiksi kaikki ilmestyneet lehdet. Niitä
selatessa olen huomannut että varsinai-sesti
ei mikään ole muuttunut vuosien varrella. Neuvot-telupöytä;
Työntekijä-työnantaja-liitto on läsnä koko
ajan ja samoista asioista neuvotellaan vieläkin, palkois-ta
ja muista työehdoista. Tarvitaanko liittoa? Kyllä ja
aina!
Suomi on saari ja merikuljetusten osuus Suomen
viennistä on 90 prosenttia ja tuonnista 80 prosenttia.
Kauppalaivastoa tarvitaan aina ja Suomen lipun
kilpailukyky on pysynyt tasaisena viime vuosina.
Voidaan myöskin todeta että uudisrakennuksiakin on
alkanut ilmestyä Suomen lipun alle enemmän kuin
aikaisemmin ja aluksia on tulossa lähivuosinakin.
Liiton jäsenten työttömyys luvut ovat laskeneet viime
vuodet mutta yksi murheenkryyni liitolla on; nuorten
vastavalmistuneiden perämiesten työlisyystilanne on
heikko. Perämieskadetti järjestelmä ei yksin asiaa
ratkaise vaan pitää tarkastella avoimesti koko koulutus-tarvetta.
Ylikoulutus ei palvele ketään pitkällä tähtäyk-sellä.
Liitto on valppaana kaikelle mikä kosketta jäsenistöä
ja merenkulkua. Kentän palaute asiassa kuin asiassa on
todella tärkeätä. Jäsenet on liitto, ei toistenpäin.
Tulevan talven lopussa menee katkolle kolme työehto-sopimusta;
”ulkomaan liikenne”, ”ns. jäänmurtaja
sektori” ja ”kotimaan matkustaja-alusliikenne”. Liitto
valmistuu taas jälleen tiukkoihin neuvotteluihin työnan-tajien
kanssa. Neuvottelupöytä käy tutuksi taas kovilla
panoksilla. Kiky tuli ja meni. Nyt on ihan toisenlainen
agenda menossa!
Nauttikaamme kaikki siittää että Suomi on vapaa
maa ja voimme ilmaista itseämme ilman seuraamuksia.
Ay-liikekin saa toimia vapaasti ja demokraattisella
pohjalla. Hyvää juhlavuoden ja syksyn jatkoa teille
kaikille! •
TOIMINNANJOHTAJA JOHAN RAMSLAND
JULKAISIJA – UTGIVARE: Suomen Laivanpäällystöliitto – Finlands Skeppsbefälsförbund TOIMITUKSEN OSOITE – REDAKTIONENSADRESS: Hietalahdenranta 15 A 3, 00180
Helsinki – Sandvikskajen 15 A 3, 00180 Helsingfors, (09) 6122 440 PÄÄTOIMITTAJA – CHEFREDAKTÖR: Johan Ramsland, johan.ramsland@seacommand.fi, 040 667 2227
TOIMITUSNEUVOSTO – REDAKTIONSRÅDET: Kristian Heiskanen, Markku Kettunen, Santeri Lunkka, Niclas Seligson, Johan Ramsland, Heidi Tauriainen, Kai Terimaa,
KÄÄNNÖKSET – ÖVERSÄTTNINGAR: LBS Scandinavia Oy AINEISTOT – MATERIAL / OSOITTEENMUUTOKSET – ADRESSFÖRÄNDRINGAR: Mirjam Tuisku (09) 6122 440,
TILAUKSET – PRENUMERATIONER: Marjo
Peurala (09) 6122 440 TILAUSHINNAT – PRENUMERATIONSPRISER: 12 kk/mån: 35 e 6 kk/mån: 20 e Irtonumero
– Lösnummer: 11 e ULKOMAILLE – UTLANDET 12 kk/mån: 42 e 6 kk/mån: 26
e ILMOITUS-MYYNTI – ANNONSFÖRSÄLJNING – ADVERTISEMENT: Marjo Peurala
(09) 6122 440 ILMOITUSHINNAT (MUSTAVALKOISET) – ANNONSPRISERNA (SVARTVITA) – ADVERTISEMENTS RATES (BLACK & WHITE) AUKEAMA – UPPSLAG – SPREAD 1.950e
TAKAKANSI – BAKPÄRM – BACK COVER 1.260 e 1/1 SIVU – SIDA – PAGE 1.200 e 1/2: 690 e 1/4: 350 e AIKAKAUSLEHTIEN LIITON JÄSEN, AMMATTILEHTIRYHMÄ – MEDLEM
I TIDSKRIFTERNAS FÖRBUND – FACKTIDSKRIFTSGRUPPEN, PAINOS – UPPLAGA 3 000 TAITTO – LAYOUT: Hilda GS, Helsinki KIRJAPAINO – TRYCKERI: Painotalo Plus Digital