Suomen Merenkulku
- Finlands Sjöfart
1917-2017
PÄÄTOIMITTAJAT / CHEFSREDAKTÖRER
1917 – 1931 W.K. Jansén
1931 – 1936 K.T.Päiviö
1936 – 1937 A.Eloranta
1937 – 1946 A.F. Granit
1946 – 1968 Yngve Fyhrqvist
1968 – 1969 Uolevi Larte
1969 Sven-Erik Nylund
1969 – 1977 Henrikki Rislakki
1977 Sven-Erik Nylund
1978 – 1998 Markus Sinisalo
1998 – 2007 Bo Gyllenberg
2008 – 2013 Pekka Partanen
2013 – 2014 Risto Blomquist
2015 Petri Suominen
2016 Johan Ramsland
2016 Tapani Salmenhaara
2017 – Johan Ramsland
TOIMITUSSIHTEERIT / REDAKTIONSSEKRETERARE
1917 – 1946 Rudolf Beckman
1946 – 1969 Ossi Kastell
1969 – 1973 Mikael Brunila
1973 – 2003 Marjut Kayenuk
2004 – 2016 Hilkka Kotkamaa
2017 – Mirjam Tuisku ja Marjo Peurala
FINLANDS SJÖFART J SUOMEN MERENKULKU 25
första förtroendemannakurs i FFC:s kurscentrum i
Kiljava. Tretton kursdeltagare ansåg att liknande kurser
bör hållas även i fortsättningen. (FS 5/1980)
MARKUS SINISALO ÖVERTAR LEDNINGEN AV FÖRBUNDET
Markus Sinisalo valdes av förbundsstyrelsen till verk-samhetsledare
efter Rislakki. Sinisalo kom från rektors-tjänsten
vid Raumo Navigationsinstitut. Sinisalo inledde
arbetet den första november 1978.(FS 12/78)
Handels- och industriminister Ulf Sundqvist framförde
statsmakstens hälsning till Skeppsbefälsförbundet vid 75
års festen som hölls på Fiskartorpet..(FS 11-12/1980)
Markus Sinisalo ledde förbundet nära nog tjugo år och
höll sitt avskedstal vid årsmötet 1997 trots att han gick på
pension först följande vår. Han efterträddes av Bo Gyl-lenberg
och till viceverksamhetsledare anställdes Antti
Palola.(FS 12/1997). Förbundet övergick till centralor-ganisationen
STTK 1989 och Palola fortsatte en karriär
inom facket, först som ordförande för PARDIA år 2005 och
senare som ordförande för centralorganisationen STTK.
BLANDBESÄTTNINGAR GODKÄNDES 2009
Förhandlingarna om blandbesättningar på finska fartyg
och tonnageskatten inleddes. Viceordförande Teemu
Alstela filosoferade över blandbesättningarna i en
ledarartikel ”Blandbesättning hot eller möjlighet”(FS
12/2009) .I FS 2/2017 publicerades en artikel om Anne
Ala-Pöllänens doktorsavhandling om blandbesättningar
på finska lastfartyg. Kanske det ger anledning till att ge
plats för artiklar på engelska i tidskriften. (FS 2/2017)
TIDNINGEN UNDER 2000-TALET
Etthundraårshistoriken kommer till sitt slut. Det har hänt
mycket under de senaste 17 åren, men de finns i minnet
hos de flesta av förbundets medlemmar. Flere chefredaktö-rer
har fortsatt i samma linje som tidigare. Petri Suomi-nen
hann inte ens bli varm i kläderna som chefredaktör
innan han rycktes bort. Han är den enda av chefredaktö-rerna
som avlidit i arbetet. Han kanske hade kunnat ge
mycket. Förbundets ekonomi har blivit ansträngt på grund
av handelsflottans minskning och medlemskårens ned-gång.
Tidningens linje har dock hållit med intressanta
artiklar både om historia och förbundets verksamhet. Nya
inslag om arbetet ombord och intervjuer med medlemmar
inom olika branscher har blivit allt vanligare. Tyvärr har
antalet tidningar under året skurits ner till nuvarande fyra.
Å andra sidan har nya möjligheter till kontakter med
medlemskåren utvecklats. Förbundets hemsida på internet
ger hela tiden information om vad som händer på förbun-det.
Man kan bara spekulera över om Finlands Sjöfart
överlever som papperstidning hundra år till. När tidskrif-ten
försvinner blir det svårare att söka upp gamla händel-ser,
Vi vet inte hur uppgifterna kommer att lagras och var.
Visst kan allting digitaliseras, men någon måste göra det
och informationen om var man kan söka de ursprungliga
texterna. Redan nu finns det på internet uppgifter om
Finlands Sjöfart med innehållsförteckning från tidigare år.
Nuvarande verksamhetsledare och chefredaktör Johan
Ramsland har stora utmaningar framför sig både när det
gäller tidningen och förbundet. Nu försöker förbundet
fortsätta att ge ut tidskriften med kanslipersonalen och
medlemmarnas hjälp. Hoppas att medlemmarna skriver
flitigt med modell av tidigare generationer. Havet är sig likt
trots teknikens utveckling. Vi har ännu långt till den tid
när obemannade fartyg går över haven. Först då kan
tidskriften läggas ned, när ingen mer kan berätta om livet
till sjöss. •
SVEN-ERIK NYLUND