Page 2

RVL | No2 • 2017

Puheenjohtaja Kari Vähäuski 040 863 4241 kari.vahauski@rvlry.fi Varapuheenjohtajat 1. Juha Lahtinen 2. Irma Wiita Neuvottelupäällikkö Seppo Juselius 040 073 7832 seppo.juselius@rvlry.fi Talousvastaava Osoitteenmuutokset, työsuhteenmuutokset ym. Kaisa Vähäuski 045 123 2400 kaisa.vahauski@rvlry.fi Viestintä- ja kehityspäällikkö päätoimittaja Marika Lankinen 050 349 7405 marika.lankinen@rvlry.fi Kehitys- ja viestintävastaava Anne Aalto-Mäkelä 040 547 9049 anne.aalto@rvlry.fi Pääluottamusmiehet VR-Yhtymä Oy Lea Sahala 040 863 4298 lea.sahala@vrtranspoint.fi Finrail Oy Vesa Laitinen 029 450 7095 vesa.laitinen@finrail.fi RAUTATIEVIRKAMIES Julkaisija Rautatievirkamiesliitto r.y. Vuonna 2016 lehti ilmestyy 9.6., 15.9. ja 8.12. Toimitusneuvosto Kari Vähäuski Juha Lahtinen Irma Wiita Pekka Salmenkangas Minna Raimoaho Lehden toimitus John Stenbergin ranta 6 00530 Helsinki Taitto ja kuvankäsittely PPD Studio Painopaikka Painotalo Plus Digital Oy, Lahti ISSN 0781-5301 Painosmäärä 1600 kpl 44004411 00008899 PAINOTUOTE ►Puheenjohtajan palsta Kari Vähäuski puheenjohtaja kari.vahauski@rvlry.fi KOLMEVUOTISEN HALLITUSKAUDEN viimeinen työvuosi on saatu hyvään alkuun ja tekemistä riittää vielä loppuunkin ihan kiitettävästi. Liittovaltuuston kokous huhtikuussa antoi siunauksensa aloittaa yhdistymisselvitys yhdessä Veturimiesliiton kanssa. Nyt tehty päätös on historiallinen koko Rautatievirkamiesliiton ja sen tulevaisuuden kannalta. Nyt on varmasti viimeinen hetki reagoida siihen, että jäsenistö molemmissa liitoissa on saavuttanut kriittisen pisteen ajatellen jäsenmääriä ja toimintaedellytyksiä. Nyt tehtävä selvitys toivottavasti edesauttaa jäsenistöä molemmissa liitoissa ymmärtämään sen tosiasian, että yhdessä olemme vahva edunvalvoja. Tulopoliittiset kokonaisratkaisut ovat, kuten hyvin tiedetään, haudattu toistaiseksi. Tuleva vuosi on siis liittokierrosten aikaa. Näin myös meillä. Tulevien neuvotteluiden tavoitteet niin palkkojen kuin tekstienkin osalta on tarkoitus saada loppukesän ja syksyn aikana siihen kuntoon, että niiden avulla on mahdollista aloittaa neuvottelut Paltan kanssa. Neuvottelujen alkamisajankohta on varmaankin aivan loppuvuodessa tai ihan vuoden alussa. Se selviää myöhemmin. Keskustelua on syntynyt liikenteenohjauksien sijoittumisista tulevaisuudessa rataverkolle. Se, missä yhteydessä keskustelua on käyty, on ehkä hieman yllättänyt, ainakin allekirjoittaneen. Itsellä ei ole tietoa muualta kuin Itä-Suomen osalta. Ensimmäisten joukossa lehtien palstoilla kantansa ilmoitti Kouvolan kaupungin johtaja. Seuraavana päivänä kiirehti myös kauppakamari kommentoimaan oman kantansa asiasta. Kuten arvata saattaa molemmat tahot olivat asiasta samaa mieltä. Myös Etelä-Savon maakunta on ottanut kantaa asiaan. Kaikki ovat kuitenkin sitä mieltä, että tehty päätös tulisi perua. Jää nähtäväksi. Kyse on kuitenkin poliittisesta vaikuttamisesta. Liikenteenohjauksen siirto Helsingistä ja Kouvolasta Lahteen on päätetty virkamiestasolla eikä siinä ole kuunneltu tai ei ole haluttu kuunnella työntekijöiden edustajaa. Liikenneviraston nyt tehtyä päätöstä, jota on siirretty marraskuun loppuun tänä vuonna, ei ehkä ole mietitty riittävän tarkasti. Jälleen kerran lyödään paikkaa paikan päälle eli toisin sanoen rakennetaan jälleen järjestelmä niin sanotusti vanhan päälle. On vähän kuin korjaisi vanhaa taloa uusimalla katon, mutta unohtamalla jo hauraat perustukset, jotka tulisi korjata ensin. On vaikea ymmärtää sitä, miksi ei ensin korjattaisi alla olevaa infraa nykyaikaiseksi ja sitten mietittäisiin mahdollisia keskittämisiä. Tilakysymys se ei ainakaan voi olla, koska tyhjää ja ajanmukaista tilaa on tarjolla kummassakin kaupungissa. Myös Pieksämäen osalta tiloja on tarjolla. Näihin asioihin meidän tulee vaikuttaa poliittisten päättäjien kautta yli puoluerajojen. Lopuksi toivotan kaikille hyvää kesää ja hyvää lomaa. Ilmoja odotellessa.


RVL | No2 • 2017
To see the actual publication please follow the link above