Page 2

RVL | No1 • 2017

Puheenjohtaja Kari Vähäuski 040 863 4241 kari.vahauski@rvlry.fi Varapuheenjohtajat 1. Juha Lahtinen 2. Irma Wiita Neuvottelupäällikkö Seppo Juselius 040 073 7832 seppo.juselius@rvlry.fi Talousvastaava Osoitteenmuutokset, työsuhteenmuutokset ym. Kaisa Vähäuski 045 123 2400 kaisa.vahauski@rvlry.fi Viestintä- ja kehityspäällikkö päätoimittaja Marika Lankinen 050 349 7405 marika.lankinen@rvlry.fi Kehitys- ja viestintävastaava Anne Aalto-Mäkelä 040 547 9049 anne.aalto@rvlry.fi Pääluottamusmiehet VR-Yhtymä Oy Lea Sahala 040 863 4298 lea.sahala@vrtranspoint.fi Finrail Oy Vesa Laitinen 029 450 7095 vesa.laitinen@finrail.fi RAUTATIEVIRKAMIES Julkaisija Rautatievirkamiesliitto r.y. Vuonna 2016 lehti ilmestyy 9.6., 15.9. ja 8.12. Toimitusneuvosto Kari Vähäuski Juha Lahtinen Irma Wiita Pekka Salmenkangas Minna Raimoaho Lehden toimitus John Stenbergin ranta 6 00530 Helsinki Taitto ja kuvankäsittely PPD Studio Painopaikka Painotalo Plus Digital Oy, Lahti ISSN 0781-5301 Painosmäärä 1600 kpl 44004411 00008899 PAINOTUOTE ►Puheenjohtajan ollessa sairaslomalla PJ:n palstan tilalla julkaistaan Neuvottelupäällikön palsta RVL:n liittovaltuusto hyväksyi yhdistymisselvityksen RVL:N YLIMÄÄRÄISEN VALTUUSTON kokous 24.1.2017 oli historiallinen. Valtuusto päätti hallituksen esityksestä antaa luvan selvitystyöhön, joka johtaisi RVL:n ja Veturimiesliiton yhdistymiseen. Jotta selvitystyö voidaan virallisesti aloittaa, vaatii se vielä VML:n vastaavan päätöksen. RVL:n jäsenmäärä on vähentynyt dramaattisesti viimeisten vuosien ajan, joka on aiheuttanut sen, että toimintaa uhkaa näivettyminen niin osasto- kuin myös liittotasolla. Jäsenmaksutulojen väheneminen aiheuttaa sekin ongelmia. Liittoyhteistyön selvittämisen perustelut ja vaihtoehdot on käyty läpi osastoissa järjestetyissä infotilaisuuksissa. Mielestäni jäsenistöllä on ollut hyvin yksimielinen käsitys mahdollisesta yhteistyökumppanista. Ei siis ollut mikään yllätys, että valtuuston valinta oli Veturimiesten liitto. Uuden liiton synty on siis vielä alkutekijöissä ja vaatii vielä liittojen päätöksiä. Uusi liitto voisi mielestäni aloittaa virallisesti toimintansa vuoden 2019 alussa. Työehtosopimustilanne Työmarkkinoiden keskusjärjestöjen saavuttama kilpailukykysopimus astuu RVL:n osalta voimaan 1.2.2017. Sopimuksessa on sovittu työaikojen pidentämisestä eri työaikamuodoissa, paikallisen sopimisen laajentamisesta ja mm. TES:sin selkeyttämistyöryhmän työn jatkamisesta. Palkankorotuksia ei tällä kertaa tule. Sopimus kestää vuoden ja päättyy 31.1.2018, joten valmistelut liittokierrokselle alkavat jo heti kesälomien jälkeen. Osastoilta tullaan pyytämään esityksiä työehtosopimuksiin, jotka sitten käsitellään hallituksessa. Hallitus tulee tämän pohjalta laatimaan RVL:n TES-tavoitteet neuvotteluihin. Vielä on vaikea arvioida esim. tulevan sopimuksen pituutta ja miten palkankorotukset tullaan määrittelemään. Onhan puuhattu jonkin näköistä ”Suomen mallia”, missä vientialojen palkankorotukset määrittelisivät myös muiden sektorien korotukset. Finrail: Osa-aikaisuus, vuorotaulut ja heitto Osa-aikaisuus, vuorotaulut ja heitto. Siinä muutama aihe, jotka tulevat aina esiin, kun keskustelee liikenneohjaajien kanssa. Osa-aikaisuuteen liittyvistä ongelmista on pyydetty neuvotteluita Finrailin kanssa, joten katsotaan rauhassa, miten asia etenee. Työehtosopimusta tullaan täydentämään osa-aikaisuuden selventämiseksi. Osa-aikaisuus sinänsä (muu kuin vapaaehtoinen) ei mielestäni ole erityisen sopiva liikenteenhoitoon. Esimerkiksi oppiminen ja pätevyyden ylläpito eivät ole helppoa. Lisäksi nuoret, vasta alalle tulevat kokevat osa-aikaisuuden huonoksi ja saattavat hakea mieluimmin kokoaikaista työtä muualta. Eli Finrailin johdolle tiedoksi: Kannattaa pitää kiinni nuorista liikenneohjaajista. Kokoaikaistakaa osa-aikaiset mahdollisimman nopeasti, muuten saatatte menettää koulutettua työvoimaa ja uusien saaminen saattaa vaikeutua. Tapaus heittovuorot ja AVI ovat aiheuttaneet myös paljon keskustelua. Työnantajajärjestö PALTA ja RVL ovat yksimielisiä TESsin tulkinnasta heiton osalta. Heitto siis voi jatkua kuten ennen. Usein asiat ovat ehkä helpostikin ratkaistavissa, jos vain niitä hieman mietittäisiin yhdessä. Vuorotaulut ovat yleisin riidanaihe vuorotöissä. Työntekijälle vuorotyön onnistumisen perusta on hyvin suunniteltu vuororakenne sekä tieto vapaista ja työvuoroista mahdollisimman ajoissa. Myös vuoron vaihto on tehtävä helpoksi. Kun perusteet ovat kunnossa myös työsuoritukset ovat hyviä. Seppo Juselius Neuvottelupäällikkö RVL


RVL | No1 • 2017
To see the actual publication please follow the link above