Page 10

RVL | 2016 • 4

Tulevaisuuden visio AKT: Yhtenäinen ja laaja kuljetusalojen lii:o, ainoa tapa pitää puolia kuljetusalalla JHL: JHL on kokoava voima, joka nostaa hyvinvoinnin ammaWlaiset arvoonsa. Veturi: RVL ja Veturi voimakkaampia yhdessä, lähellä jäsentä Uusi tarve RVL:n yhdistymisselvitykselle on muodostunut jäsenten halusta yhdistymiseen, talouden realiteeteista sekä raide- ja liikennesektorilla tapahtuvista muutoksista. auttaa osastoa muodostamaan näkemyksensä asiasta. Liitto haluaa myös kuulla niitä kysymyksiä ja huolia, joita jäsenillä yhdistymisselvitykseen liittyy. Osastot järjestävät jäsentilaisuuksia yhdistymisselvityksestä marras-joulukuun aikana (ks. sivu 11). Lisäksi jäsenillä on mahdollisuus seurata yhtä jäsentilaisuuksista reaaliajassa ja esittää kysymyksiä Facebook Live -lähetyksen kautta. Lähetys on myös myöhemmin katsottavissa RVL:n Facebook sivulla. Tämän artikkelin lisäksi jäsenille lähetetään kirje aiheesta vuoden 2017 kalenterin mukana. Hallituksen takarajana on kokous 10.1.2017. Tuolloin osastot esittelevät omat ehdotuksensa hallituksen kokouksessa. Jos hallitus päättää esittää yhdistymisselvityksen jatkamista, tarvitaan tähän vielä kahden liittovaltuuston kokouksen päätös. Liittoval- tuuston mahdollinen ylimääräinen kokous järjestetään 24.1.2017 ja sääntömääräinen kokous 27.4.2017. Mahdollinen yhdistyminen toisen liiton kanssa tapahtuisi todennäköisesti vuosina 2018 tai 2019. Loppusysäyksenä jäsenten tahtotila RVL on tehnyt selvitystyötä yhdistymiseen liittyen edellisen kerran noin kymmenen vuotta sitten, jolloin valtuusto päätyi kuitenkin laittamaan selvitystyön jäihin ja liitto jatkoi matkaa itsenäisesti. Uusi tarve RVL:n yhdistymisselvitykselle on muodostunut jäsenten halusta yhdistymiseen, talouden realiteeteista sekä raide- ja liikennesektorilla tapahtuvista muutoksista. Työnantajien tekemät toimenpiteet ovat johtaneet tarpeeseen reagoida entistä selkeämmin. Liikenne- ja raidesektorin toimijoiden uudelleen järjestelyt sekä työnantajien haluttomuus huomioida jäsenten tarpeita ovat kuitenkin tehneet vaikuttamisesta hankalampaa. Henkilöliikenteen kilpailun vapauttaminen vuonna 2019 tulee muuttamaan pelikenttää myös omalta osaltaan. Liiton jäsentulot ovat myös hiipumassa jäsenten irtisanomisten myötä eivätkä pysty enää kattamaan liiton kuluja. Aalto-Mäkelän tekemän laskelman mukaan liitto pystyisi säilymään itsenäisenä 8 vuotta, jos kustannukset leikattaisiin minimiin. Sen jälkeen toiminta olisi lopetettava. Loppusysäyksen aiheen käynnistymiselle antoivat kuitenkin jäsenet. Elokuussa 2015 tehdystä jäsentutkimuksesta kävi ilmi, että jäsenet toivovat voimakkaasti yhdistymistä toiseen liittoon. 10 RAUTATIEVIRKAMIES 4 / 2016


RVL | 2016 • 4
To see the actual publication please follow the link above