Page 5

Qualitor 1 • 2015

1/2015 Qualitor 5 Kerralla oikein LAATUKUSTANNUSTEN MÄÄRÄ vaihtelee riippuen siitä, mitä niihin sisällytetään. Helpoimmin havaittavia laatukustannuksia ovat reklamaatiot, hävikki, tarkastuskustannukset, asiakaspalautukset ja niistä aiheutuva työ. On myös kustannuksia, joita ei välttämättä edes tiedosteta laatukustannuksiksi. Esimerkiksi turhat varastot, viivästyneet myyntisaamiset, jälkitoimituskustannukset, hinnoittelu- ja laskutusvirheet sekä hoidon viivästymisen aiheuttamat kustannukset jäävät helposti huomioimatta. Laatukustannusten alentamiseksi on tärkeää, että palvelut tai tuotteet tehdään kerralla oikein. On kalliimpaa korjata ja oikaista, kuin tehdä asiat kunnolla. SOSIAALI- JA TERVEYDENHUOLTO on edelläkävijä laadunhallinnan kehittämisessä, Anne Kolehmainen toteaa tässä Qualitor-lehdessä julkaistavassa artikkelissaan. Laatusuosituksia on tehty jo vuodesta 1999, mutta nykyisin laadunhallinta mielletään eri tavalla kuin tuolloin. Ymmärrys siitä, että laadunhallintajärjestelmää voidaan hyödyntää tehokkaana johtamisen, tulosten seurannan ja prosessien ohjauksen välineenä, merkityksellisten toimintaohjeiden koosteena sekä turvallisuuden ja riskienhallinnan varmistajana on kasvamassa. Olemme laajasti sosiaali- ja terveydenhuollon toimialalla toimivana auditoijaorganisaationa seuranneet ilolla näiden asioiden kehittymistä. Jotta laadunhallintajärjestelmä voisi olla vielä tiiviimmin kaikessa toiminnan organisoinnissa ja suunnittelussa läsnä, tarvitaan myös uutta koulutusta. Olemme kehittäneetkin laatu- ja kehitysvastaaville uuden koulutuskokonaisuuden, josta kerromme tämän lehden sivuilla lisää. AJAN HERMOLLA pysyminen on tärkeää. Sosiaali ja terveydenhuoltoon sekä laadunhallintaan liittyvien lakien, asetusten ja säädösten muuttuessa on meidän auditoijaorganisaationa seurattava uudistusten etenemistä ja vaikutuksia. Tässä lehdessä kerromme uudistuvasta sosiaalihuoltolaista. Lain muutoksia valottaa hallitusneuvos Lotta Hämeen-Anttila sosiaali- ja terveysministeriöstä. Auditoijamme päivittävät osaamistaan tänä vuonna muun muassa Potilasturvallisuuspäivillä, Tietosuojaseminaarissa, Uudistuvan sosiaalihuoltolain koulutuspäivillä, Hoitotyön johdon koulutuspäivillä sekä laadunhallinnan täydennyskoulutuksissa. OLEMME LAAJENTANEET myös tarjoamiamme koulutuspalveluita. Viime vuonna lanseerasimme uuden verkkokoulutuksen, Vieritutkimuspassin, joka on suunnattu esimerkiksi sairaanhoitajille, lähihoitajille ja terveydenhoitajille – henkilöille, joilla ei ole laboratorioalan koulutusta, mutta jotka tekevät erilaisia pikatestejä työssään. Järjestämme lisäksi kaksi kertaa vuodessa pidettävät Vieritutkimuspäivät, joilla jaetaan tietoa ja kokemuksia hyvistä vieritutkimuskäytännöistä. 12. toukokuuta koettavilla seuraavilla Vieritutkimuspäivillä järjestämme ensimmäistä kertaa mahdollisuuden harjoitella konkreettisesti laadukasta näytteenottoa kokeneen laboratoriohoitajan ohjauksessa. Koulutuspäivässä lanseerataan myös uudet Vieritutkimuspassi osiot: EKG- ja INR-passit. Uusien koulutuspalveluidemme ja auditointiemme tavoitteena on parantaa potilasturvallisuutta ja suomalaisen terveydenhuollon laatua. Lukuiloa toivottaen, MARJA HEIKKINEN Kirjoittaja on Labqualityn asiakkuuspäällikkö. PÄÄKIRJOITUS »On myös kustannuksia, joita ei edes tiedosteta laatukustannuksiksi.»


Qualitor 1 • 2015
To see the actual publication please follow the link above