Page 4

PiiPiiDii | 2017 • No1

Kumppanin valinta PIIPIIDII PAINOTALO PLUS DIGITALIN ASIAKASLEHTI PIIPIIDII ilmestyy vuonna 2017 neljä kertaa. Se jaellaan Painotalo Plus Digitalin asiakasrekisterin kontakteille. Jos et saanut omaa kappalettasi, voit tilata sen sähköpostilla: nina.ostrom@ppd.fi JULKAISIJA Painotalo Plus Digital Ilmarisentie 7 15200 LAHTI Puh. (03) 5839 500 TOIMITUS Terhi Kangas, Toteuttamo VERBAALI TAITTO Reija Jokinen, PPD Studio Tämän lehden paperi on 100 % kierrätyspaperi RecyStarPolar 115 g ppd.fi Monikanavaisuus pitää brändin mielessä PAINOTALO PLUS DIGITALIN yksi ehdoton vahvuus on sen innovatiivisessa kumppaniverkostossa. Lisäarvoa asiakkaillemme tuottaa muun muassa Thero Designin kehittämä AutoTaitto-palvelu, jonka avulla luetteloiden ja tuotekuvastojen taittotyö järkevöityy ja tehostuu. Graafinen suunnittelija Tero O. Nieminen Thero Designista, oletko näin automatisoinut oman työsi? – Harva graafikko tuntee varsinaista intohimoa rutiininomaiseen manuaaliseen luettelotaittoon. Mutta graafikon etu on tässä vain jäävuoren huippu. AutoTaitto tuo asiakkaalle aitoa kustannussäästöä ja toimintavarmuutta. Huomattavaa kustannussäästöä syntyy, kun tuotetiedot voidaan tuoda oikeastaan mistä tahansa tietokannasta – tai vaikka Excelistä – suoraan taitto-ohjelmaan. AutoTaitto pudottaa prosessista monta aikaa vievää välivaihetta. Toimintavarmuus taas tarkoittaa sitä, että julkaisun tuotetiedot ovat aina ajan tasalla ja manuaalisen tietojensyöttövaiheen virheriski häviää. – PPD:n myynnin kautta saa helposti maistiaisia AutoTaiton skaalautuvuudesta. AutoTaitto on helppo tuoda työkaluksi monenlaisiin tarpeisiin. Voimme kouluttaa asiakasyrityksen oman ammattilaisen käyttämään sitä osana InDesign-ohjelmaa. Tarvittaessa myös taittotyö voidaan sisällyttää osaksi palvelupakettia. Millainen mainonta kuluttajalla jää mieleen? Taloustutkimus tutki sitä jo neljättä kertaa loppuvuodesta 2016.  Mainonnan spontaania muistamista mittaava tutkimus tehtiin ensimmäisen kerran vuonna 2008. Kuten kaikki hyvin tiedämme, on kanavien määrä sittemmin kasvanut hurjaa vauhtia ja erityisesti verkko- ja digikanavat ovat voimistuneet. Mitä kuluttaja tässä pirstaloituneessa kentässä ylipäätään voi enää muistaa, sitä selvitettiin noin 500 suomalaisen puhelinhaastatteluilla lokakuun lopussa. Vastaajat olivat iältään 18–79-vuotiaita ja keskimäärin he muistivat spontaanisti 7,7 mainostajaa viikon ajalta. Yhteensä tämä tarkoitti 3874 muistettua mainostajaa (tuotetta/yritystä) kaikkiaan kahdessatoista eri kanavassa. Spontaanit kanavakohtaiset maininnat olivat romahtaneet melkein puoleen kahdeksassa vuodessa johtuen nimenomaan uusista kanavista. Koska huomiosta kilpailee nyt yhä useampi kanava ja yksittäisen kanavan tavoittavuus on heikentynyt, kannattaa liian tarkkaa kohdentamista vain tiettyihin kanaviin välttää. Monikanavaisuus mahdollistaa laajan tunnettuuden, joten siirtymistä esimerkiksi pelkästään digitaalisiin medioihin on hyvä pohtia tarkoin. Osoitteeton suora jyrää Yksittäisistä mainoksista kaikkein parhaiten muistettiin Lidlin osoitteeton suoramainos, joka on ollut ykkössijalla myös aiempina tutkimusvuosina 2014, 2010 ja 2008. Tutkimuksen yhteenveto määrittelee osoitteettoman suoran massamediaksi, joka rakentaa brändille laajaa tunnettuutta, kun taas osoitteellinen suora toimii asiakkuuden hoitamisessa ja kanta-asiakasmarkkinoinnissa. Tutkimus muistuttaa myös, että printtimainonnan materiaalit ovat tutkitusti* omiaan edistämään oppimista ja muistamista. Kun vastaajia pyydettiin nimeämään kanavat, joissa kohdatut mainokset olivat aktivoineet heitä parhaiten – joko käymään liikkeessä tai hakemaan lisätietoa yrityksestä tai tuotteesta – oli mainonta painetuissa sanomalehdissä ykkönen. Osoitteettomat mainosjakelut postin mukana tulivat kakkoseksi ja mainonta sosiaalisessa mediassa sijalle kolme. Kaikista mainosmaininnoista 30 prosenttia osui kymmenelle muistetuimmalle mainostajalle. Selvästi eniten muistettiin päivittäistavarakaupan mainontaa. Kärkikymmenikköön mahtui vain yksi mainostaja kaupan ketjujen ulkopuolelta: teleoperaattori DNA. Hyviä muistijälkiä mainonnallaan olivat saaneet aikaan kaupan alan mainostajien lisäksi myös Elisa, Sonera, Finnair ja Valio. Tokmannin osoitteeton suora nousi näiden ohi haastajana kolmen kärkeen. Lähde: Taloustutkimus Oy *mm. Private life of mail, Royal Mail 2015 ja What can neuroscience tell us about why print magazine advertising works, MPA 2015 Osoitteeton suora Sähköposti Painettu sanomalehti Painettu aikakauslehti Sosiaalinen media Televisio Internet Ulkomainonta Digitaalinen sanomalehti Radio 2,6 2,4 2,4 2,0 2,0 2,0 1,7 1,7 1,6 1,5 0 0,5 1 1,5 2 2,5 3 Mainittujen mainosten määrä keskimäärin / vastaajat, jotka maininneet vähintään yhden tuotteen/yrityksen. 4041 0089 Osoitteettomien suoramainosten huomioarvo jopa 46 % (Posti+kilpailijat jakavat viikossa 5,6 kpl/hlö)


PiiPiiDii | 2017 • No1
To see the actual publication please follow the link above