Seutunelosten kesälehti 7. kesäkuuta 2017 neliapila 19
konservoinnin jälkeen takaisin Vesivehmaalle.
Yhteensä konservointiin
on lähtenyt noin 20 konetta
1960-luvun alkuvuosista lähtien.
MiG-21BIS
Siinä missä Blackburn Ripon ja
Haukka edustavat puusta ja kankaasta
rakennettuja hävittäjiä,
MiG-21 on jo huomattavasti modernimpi
kone. MiG-21-hävittäjiä
on Vesivehmaalla kaksi kappaletta.
MiG-21-hävittäjää valmistettiin eri
lukuisina eri versioina 30 vuotta ja
noin 13 000 kappaletta ja se on ollut
käytössä ainakin 35 maan ilmavoimissa.
Suomessa MiG-21BIS oli käytössä
vuosina 1978–1998. MiG-21BIS
on yksipaikkainen metallirakenteinen
jokasään torjuntahävittäjä, jossa
oli aseistuksena kaksiputkinen
23 mm:n GSh-23L -tykki ja neljä
K-13-infrapuna- tai R-3R-tutkahakuista
ohjusta. Hävittäjän suurin
nopeus korkealla on rajoitettu rauhan
aikana noin 2,05 Machiin (noin
2 200 km/h). Myös sen lentokorkeus
on rajoitettu rauhan aikana 19
kilometriin.
MiG-21BIS oli myös uusin hävittäjä,
jolla Iivarinen lensi.
– Minä lensin viidellä eri tyypin
MiGeillä yli 10 vuotta. Tämä oli
pääkalusto, millä lensin pisimpään
urani aikana Ilmavoimissa. Tämä
oli hieno kone lentää, mutta ei enää
niin hieno kuin tätä edeltänyt MiG-
21F. Tähän tuli lisää painoa, tosin
myös lisää toiminta-aikaa ja lisää
aseistusta sekä vastustusta. Ne eivät
kuitenkaan parantaneet lento-ominaisuuksia
MiG-21F:ään verraten,
mutta muuten BIS oli tehokkaampi
jokasään aselavetti.
Mil Mi-8P
Hieman muista poikkeavaa kalustoa
Päijät-Hämeen ilmailumuseossa
edustavat kaksi Mil Mi-8P helikopteria.
P-versio on Neuvostoliittolaiskopterin
matkustajaversio, joita
Suomeen hankittiin vuonna 1978
kaksi. Ne palvelivat 2000-luvulle
saakka.
Mil Mi-8P on metallirakenteinen
keskiraskas helikopteri. Kolmihenkisen
miehistön lisäksi kopterissa
voidaan kuljettaa enintään 24 matkustajaa.
Kopteri painaa tyhjillään 7
300 kiloa ja maksimi lentopaino on
noin 12 000 kiloa. Sen maksiminopeus
on noin 250 km/h ja matkanopeus
225 km/h. Mil Mi-8 -kopterit
osoittautuivat luotettavaksi ja monikäyttöiseksi.
– Tämä, runkotunnukseltaan HS-
5, on ainut kone, joka on lentänyt
meidän museollemme omilla moottoreillaan.
Tämä kone ehti kyyditä
myös neljää Suomen tasavallan presidenttiä
eli Kekkosta, Koivistoa,
Ahtisaarta ja Halosta maakuntamatkoille,
Iivarinen valottaa.
– Meidän museossamme pääsevät
lapset ja aikuiset istumaan
MiG-21BIS:n ohjaamoon sekä tutustumaan
ja tuntemaan itänaapurin
lentokonetuoksuja Mil Mi-8P:n
matkustamoon, hän päättää.
Lähteet: Lahden Ilmasilta ry:n internet
sivut ja Hannu Iivarisen haastattelu
kiinnostavat maailmalla asti
MiG-21BIS ja Mil Mi-8P ovat vaikuttava näky museohallin edessä. Päijät-Hämeen ilmailumuseossa pääsee istumaan MiG-21BIS-hävittäjän
ohjaamoon.
Ulkomaalaiset vieraat suuntaavat
ensimmäisenä katsomaan Blackburn
Ripon II F -konetta.
ASUINALUE
Taivaanrannan asuntoalue - korkealuokkaista
pientaloasumista Nastolassa, Kymijärven ja
Kärkjärven rantamaisemissa.
www.taivaanranta-asunnot.fi
4
140
24
12
LAHDEN KESKUSTA
NASTOLA
HELSINKI
E75
ASUINALUE
Kärkjärvi
Kymijärvi
ASUINALUE
Tonttitori
UNELMAKOTI KÄRKÖLÄÄN
Nyt on loistava tilaisuus saada tontti oman talon alle nimellisellä
summalla ja suppeat rakennusmääräykset mahdollistavat juuri sen
omanlaisen unelmatalon rakentamisen. Kärkölässä tontin voi nimittäin
ostamisen sijaan myös vuokrata ja kolmena ensimmäisenä vuotena
vuosivuokra on vain 100 €! Tämän jälkeen vuosivuokra on 6 %
tontin myyntihinnasta. Tontin voi tietysti myös lunastaa itselleen
milloin vain.
Tonttien lohkomiskustannukset sekä Kärkölän Veden liittymis- ja
rakentamismaksut peritään normaalin hinnaston mukaisina. Liittymis
ja rakentamismaksuihin saa halutessaan jopa kolme vuotta
korotonta maksuaikaa.
Kiinnostuitko? Ota yhteyttä:
Pertti Sallila 044 770 2225, pertti.sallila@karkola.fi tai
kunnanvirasto 044 770 2200, karkolan.kunta@karkola.fi
Lisätietoja Kärkölästä ja vapaista tonteista:
www.karkola.fi
KÄRKÖLÄN KUNTA | Virkatie 1, 16600 Järvelä
puh. 044 770 2200 | www.karkola.fi