18 neliapila Seutunelosten kesälehti 7. kesäkuuta 2017
WANHAT UNELMAT
Aniantie 2, Rantakulma, Vääksy
Paljon mukavia tavaroita kotiin ja mökille!
TYHJENNYSMYYNTI
ALKANUT!
Avoin na
kesä-elokuu
joka päivä
klo 10-18
Kaikki kirjat ja
paljon muutakin
-50% Puh.liike: 041 719 2610 Tuulikki Juusela
info@wanhatunelmat.fi • www.wanhatunelmat.fi
Ilmailumuseon aarteet
Hannu Iivarinen esitteli Seutunelosille Päijät-Hämeen ilmailumuseota. Museosta
löytyy muun muassa MiG-21BIS, joka oli Iivarisen pääkalustona ilmavoimissa.
SANEERAUS JA MÖKKIPALVELU
MIKA LAUKKANEN T:MI
p. 045-652 1660
Parturi Kampaamo
Tarja
RUSTHOLLINTIE 4, VÄÄKSY
• PUH. (03) 766 2462
AVOINNA ma-to 9-17,
pe 9-18 ja la 8-13
Tuomas Räihä
Asikkalan Lahti-Vesivehmaan lentopaikalla
sijaitsee yksi Suomen kuudesta
ilmailumuseosta, Päijät-Hämeen
ilmailumuseo. Museon toimintaa pyörittää
talkoovoimin Suomen vanhin
ilmasiltayhdistys Lahden Ilmasilta ry.
Museosta löytyy tällä hetkellä 15 konetta,
joista 13 on paikalla ja 2 konservoitavana.
– Sotamuseo omistaa viisi täällä
olevaa puu-, kangas- ja osittain metallirakenteista
konetta ja loput 8 ovat
Puolustusvoimien logistiikkalaitoksen
omaisuutta, Lahden Ilmasilta ry:n puheenjohtaja,
lentokapteeni Hannu Iivarinen
kertoo.
Seutuneloset teki museoon kierroksen
lentäjänä sekä ilmavoimissa että
Finnairilla palvelleen Iivarisen johdolla
ja esittelee seuraavaksi toimittajan
valitsemia museon kohokohtia.
Blackburn Ripon II F
Yksi Päijät-Hämeen ilmailumuseon
helmistä on alun perin brittiläisvalmisteinen
Blackburn Ripon II F, jota
Valtion lentokonetehdas valmisti Suomessa
lisenssillä. Koneen prototyyppi
suoritti ensilentonsa vuonna 1926.
Suomen puolustusministeriö valitsi Riponin
korvaamaan Hansa-meritoimintakoneet
vuonna 1928. Valtion Lentokonetehdas
hankki koneen valmistuslisenssin
sekä yhden koneen malliksi.
Koneen lisenssivalmistus kohtasi
suuria vastoinkäymisiä; piirustusten
saanti viivästyi, tarvittavia koneita
ja erikoislaitteita ei ollut ja osa osista
jouduttiin hankkimaan Englannista
pitkillä toimitusajoilla. Ensimmäinen
Suomessa valmistettu Ripon lensi
04.12.1930.
Koneet palvelivat 1930-luvulla Santahaminassa,
Turkinsaaressa ja Sortavalassa,
ja niitä käytettiin useissa tehtävissä,
muun muassa sumuverhon
levityksessä ja torpedoiden pudotuksessa,
tosin huonoin tuloksin. Sodassa
Riponia käytettiin muun muassa
yöpommituksiin, tiedusteluun, lentolehtisten
pudotuksiin, haavoittuneiden
kuljetuksiin, laivastosaattueiden suojaukseen
ja sukellusvenetiedusteluun.
Viimeiset Riponit poistettiin käytöstä
vuonna 1944.
Vesivehmaan Ripon on ainut säilynyt
tyyppinsä edustaja maailmassa ja
Päijät-Hämeen ilmailumuseon suurin
nähtävyys ainakin ulkomaalaisten keskuudessa,
joita viime kesänä vieraili
museossa noin 20 maasta. Iivarinen
kertoo, että konetta on yritetty myös
ostaa moneen kertaan, mutta sotamuseo
ei sitä myy.
– Tätä ne alan harrastat ensimmäiseksi
kysyvät, että missä se Blackburn
Ripon teillä on. Sitten ne ihmettelevät,
että miten se on noin huonossa kunnossa.
Mutta sitä on siirrelty niin monta
kertaa paikasta toiseen ja vihdoin
koottu säilyneistä osista meidän museohalliin
kokonaisuudeksi, Iivarinen
kertoo.
I.V.L. D.26 Haukka I
Haukka on suomalaista suunnittelua
oleva hävittäjän prototyyppi, joka rakennettiin
vuonna 1927. Kone oli varsin
erikoinen; runko oli vanerikuorirakenteinen
ja myös siivet oli vuorattu
kokonaan vanerilla. Poikkeuksellista
oli myös se, että yläsiipi oli kiinnitetty
suoraan runkoon sen yläpinnalle ilman
mitään tukia. Haukka I -koneita
rakennettiin vain tämä yksi Vesivehmaalla
nähtävä yksilö. Haukka II -koneita
rakennettiin kaksi, joista toinen
on nähtävillä Jämsän Hallissa Hallinportin
museossa.
– Tällä lennettiin muutamia koelentoja
ja todettiin, että se ei ole käyttökelpoinen
Suomen Ilmapuolustusjoukoille.
Sitten rakennettiin Haukka
II, joka eroaa tästä siinä, että yläsiipi
on ylempänä ja lentäjä näkee rungon
ja siiven välistä eteenpäin, varsinkin
maassa rullatessa. Ei sekään kuitenkaan
ollut käyttökelpoinen hävittäjä,
joten Ilmapuolustusjoukot tilasi Gloster
Gamecockeja eli Kukkoja Englannista,
Iivarinen kertaa Haukan historiaa.
Haukka on ensimmäinen kone, joka
on palautunut vuonna 2015 Ilmailumuseoyhdistys
ry:n ns. tiistaikerhon
126727
.8/-(78.6(7
Z Z Z U D Q W D U R V Y R À
Päijät-Hämeen
Ilmailumuseo
Lentotie 89c
Lahden Ilmasilta ry
www.lahdenilmasilta.fi 17130 VESIVEHMAA
Kesä–elokuussa la–su klo 11–17
(juhannuksena suljettu)
Sisäänpääsymaksu 5 €
(< 15-v. aikuisten seurassa ilmaiseksi) TERVETULOA!
Ari Vaimaa, Vääksy
p. 0400 840 536
Hyvää kesää!
Olemme
Facebookissa
www.facebook.com/
seutuneloset
MUKAVUUTTA mökille &
SÄÄSTÖÄ lämmityskuluihin!
ILMALÄMPÖPUMPUT &
ILMA-VESILÄMPÖPUMPUT
MYYNTI • ASENNUS • HUOLTO
Suojaa talosi tai mökkisi
murtovarkailta!
Meiltä vakuutusyhtiöiden
hyväksymät
MURTOHÄLYTYSLAITTEET
PYYDÄ TARJOUSTA TAI ILMAINEN
ESITTELY-/ARVIOINTIKÄYNTI
(vain Päijät-Hämeen alueella) • P. 03 766 0650
MEILTÄ MYÖS: SÄHKÖASENNUKSET
• SÄHKÖSUUNNITELMAT • SÄHKÖTARVIKKEET
P. 03 766 0650
powertool@phnet.fi