Page 51

MOODI | 2017 / No2

2/2017 Moodi 51 LABQUALITY NYT Kansallisesta palvelusta kansainväliseksi menestystarinaksi LTEKSTI: JUHA WAHLSTEDT abqualityn ulkoinen laadunarviointipalvelu on kasvanut neljässä vuosikymmenessä muutamasta kliinisen kemian kierroksesta kattavaksi 170 laadunarviointikierroksen ohjelmaksi, jota käyttää yli 5000 asiakasta 45 maassa. Hyvä konsepti, jota on säännöllisesti uudistettu ajan vaatimusten mukaisesti, on säilyttänyt kilpailukykynsä vuodesta toiseen. Labqualityn ulkoinen laadunarviointipalvelu on suomalaista huippuosaamista, jonka kysyntä maailmalla on edelleen kovassa kasvussa. Ulkomaankauppa käynnistyi itsestään Labqualityn ulkoisen laadunarvioinnin tarina alkoi vuonna 1971 pienestä, muutaman hen- gen yrityksestä jossa työtä tehtiin tunteen palolla. Mukana toiminnassa oli alusta saakka suuri joukko suomalaisia laboratorioalan asiantuntijoita, jotka työskentelivät talkoohengessä yhteisen päämäärän saavuttamiseksi. Kansallinen ohjelma näytti voimansa ja hyviä tuloksia saavutettiin muutamassa vuodessa. Tämä huomattiin myös muissa Pohjoismaissa, ja vuonna 1986 Labquality aloitti palvelujen viennin Suomen ulkopuolelle. Pohjoismaalaisten osallistujien määrä kasvoi vähitellen muodostaen jo 1990-luvun alussa merkittävän osan osallistujista. Seuraava iso askel Labqualityn kansainvälistymisessä oli Neuvostoliiton hajoaminen. Vasta itsenäistyneissä Itä-Euroopan maissa ei ollut olemassa minkäänlaista laatujärjestelmää tai ulkoista laadunarviointia. Labqualitylla oli jo kokemusta palveluiden viennistä pohjoismaihin, joten oli luonnollista tarjota palvelua myös Baltiaan ja muihin Itä-Euroopan maihin. Ensimmäisinä mukaan liittyivät Viro, Latvia, Liettua ja Puola. Myöhemmin toimintaa laajennettiin Slovakiaan, Sloveniaan, Unkariin ja Romaniaan. Yksittäisiä asiakkaita oli mukana myös muista Itä-Euroopan maista. 2000-luvulle tultaessa Labqualitylla oli merkittävää vientiä jo yli kymmeneen maahan. Vienti kasvoi voimakkaasti Vaikka ulkoisen laadunarviointipalvelun vienti alkoi jo 1980-luvun lopulla, tuli siitä liiketoiminnallisesti merkittävää vasta 2000-luvulla. Tähän saakka uudet asiakkaat ja partnerit olivat löytyneet asiantuntijaverkoston ja työntekijöiden omien kontaktien avulla. Labqualitylla ei ollut erillistä myyntiä, markkinointia eikä asiakaspalvelua. Näitä tehtäviä hoitivat toimitusjohtaja ja kierroskoordinaattorit Jatkuu seuraavalla sivulla Neuvottelu Euromedlabissa Amsterdamissa v. 2007 CueSee-järjestelmän kehittämisestä Eurotrolin edustajien kanssa. KUVA: ANITA LATVALA


MOODI | 2017 / No2
To see the actual publication please follow the link above