Page 18

MOODI | 2017 / No2

TERVEYSTEKNOLOGIAN TULEVAISUUS TUULA TIIHONEN toimii projektijohtajana Sitran uudistumiskykyteeman avainalueella, jossa vahvistetaan asiakaslähtöistä toimintakulttuuria terveys- ja hyvinvointipalveluissa. Miltä näyttää terveydenhuollon tulevaisuus vuonna 2040, entä missä mennään nyt? Onko sinulla jo oma henkilökohtainen hyvinvointivalmentaja tai avustaja, joka kertoo, mitä sinun pitäisi tehdä terveytesi eteen? Elämme murrosvaihetta, jossa tieto siirtyy organisaatioilta ja asiantuntijoilta ihmisille itselleen ja palvelut perustuvat digitalisaation hyödyntämiseen. Edessämme on suuri kulttuurimuutos, jossa asiakkaan ääni ratkaisee. Eräänä aamuna vuonna 2040 Aamulla heti herättyäni Aleksi ilmoitti, että terveydentilani ei ole optimaalisella tasolla. Vilkaisin ranneanalysaattoriani, ja toden totta – myös elintoimintojani reaaliaikaisesti mittaava analysaattori vilkutti keltaista. Kysyin Aleksilta, mistä voisi olla kyse. Aleksi selitti, että veren koostumuksessani oli tapahtunut muutos. Myös uneni laatu oli ollut heikko ja palautuminen vajaata. Pyysin Aleksilta tarkemmat ohjeet, mitä minun pitäisi tehdä. Onneksi olin juuri päivittänyt Aleksin uudempaan versioon, joka hyödyntää tällä hetkellä parasta markkinoilla olevaa tekoälyosaamista terveyden ja hyvinvoinnin saralla. (Aleksi on siis minun oma tekoälyä hyödyntävä puhetunnisteinen avustajani, jota ilman tuskin tulisin enää toimeen.) Aleksi kertoi, että sen pitäisi tarkistaa eilisen ruokavalioni koostumus sekä muut elintapojani ja lääkitystä koskevat tiedot antaakseen tarkemmat toimintaohjeet. Sanoin ”ok”, kunhan se ei veisi kauan, koska minulla alkoi olla jo kiire aamupalaveriin. Aleksi ilmoitti antavansa ohjeet kahden minuutin ja seitsemän sekunnin kuluessa ja etsivänsä samalla minulle ruuhkattoman sekä siitepölyallergiani huomioon ottavan optimaalisimman reitin, jotta ehtisin ajoissa palaveriini. Pian Aleksi ehdotti, että se tekisi muutoksia ruokaostoslistaani sekä buukkaisi minut hyvinvointivalmennukseen kurssille numero neljä. En ollut kovin ilahtunut tästä, mutta kyllähän Aleksi tiesi, mikä minulle olisi parasta. Olinhan itse valinnut tavoitteekseni maksimoida terveitä elinvuosia omassa elämässäni. Olisi ollut niin paljon helpompaa, jos asian olisi voinut hoitaa vain ottamalla pari kapselia. Edessä oli siis elintapamuutoksia, koska mm. stressitasoa pitäisi vähentää immuunijärjestelmäni korjaamiseksi. Vastentahtoisesti myönnyin, sillä enhän halunnut menettää terveystililtäni bonuksia, joita olin onnistunut sinne keräämään jo melko mukavasti aloitettuani lenkkeilyn ja myytyäni tietojani pariin tutkimukseen. Ulko-ovella kysyin vielä Aleksilta, oliko hän nyt tyytyväinen. ”En ymmärrä kysymystä”, se vastasi. Unohdin jälleen kerran, että Aleksilla ei ole tunteita. Elämme murrosvaihetta, jossa tieto siirtyy organisaatioilta sekä asiantuntijoilta ihmisille itselleen, ja palvelut perustuvat digitalisaation hyödyntämiseen. AJANKOHTAISTA TULEVAISUUTTA 18 Moodi 2/2017 KUVA: SHUTTERSTOCK


MOODI | 2017 / No2
To see the actual publication please follow the link above