Page 39

Moodi No 1 | 2017

Second-life, tai johonkin vastaavaan pelimaailmaa muistuttavaan ympäristöön. Virtuaalisessa ympäristössä voidaan turvallisesti harjoitella todenmukaisia tilanteita (7) Virtuaaliluokkahuone on suosittu internet aktiviteetti ollut peruskoulussa maailmanlaajuisesti (5). Sosiaalisen median hyöty – uudet pegagogiset ratkaisut Sosiaalisen median hyödyntäminen opetuksessa on tutkimuksien mukaan parantanut oppimistuloksia sekä tukenut opetuksen kansainvälistymistä (2, 9). Ammattikorkeakoulujen kansainvälisen toiminnan tavoitteena on lisätä ja tukea opiskelijoiden, opettajien ja muun henkilökunnan liikkuvuutta sekä osaamista. Kansainvälinen yhteistyö toteutetaan koulutuksen, tutkimuksen, työelämän ja ympäröivän yhteiskunnan muodostamissa verkostoissa. Keskeisiä kansainvälistymisen muotoja ovat opiskelija- ja opettajavaihdot, vieraskielinen opetus, kotikansainvälistäminen ja kansainväliset koulutus-, tutkimus ja kehittämishankkeet (1). Opiskelijat kaipaavat uudenlaisia pedagogisia ratkaisuja vanhojen behaviorististen opetusmenetelmien rinnalle. Biolaboratoriolääketieteen alalla ei täysin voida sivuuttaa ”learning by doing” -periaatetta, sillä kädentaidot ovat tärkeä osa tulevien bioanalyytikkojen osaamista työelämässä. Käytännönläheistä ja toiminnan kautta oppimista tukee mm. simulaatio – pedagogiikka ja virtuaaliset oppimisympäristöt, jotka tulevaisuudessa tulevat lisääntymään opetuksessa. Tulevaisuuden opetuslaboratorioon tulee kehittää uudenlaisia sosiaalisen median verkko-opetusmenetelmiä ja sovelluksia kansainvälisenä yhteistyönä bioanalyytikkokoulutuksen opetuksen tarpeita tukevaksi, sekä testata niiden toimivuutta kyseisessä oppimisympäristössä. E-oppimisen kehittämisessä on mahdollista hyödyntää moniammatillista yhteistyötä oppilaitoksissa, sillä insinöörikoulutuksen puolelta voidaan saada apua ohjelmointiin ja tietokonetekniikkaan. Opetusmenetelmien kehittämisessä opettajat sekä bioanalyytikot ja bioanalyytikkoopiskelijat ovat sisällöllisiä asiantuntijoita, kun uudenlaisia opetusympäristöjä suunnitellaan.  Pelin aikainen näkymä mikroskooppityöskentelyssä. Peliä itsessään pelataan ensimmäisen persoonan näkökulmasta, jossa pelin näkymä avautuu mahdollisimman samankaltaisena kuin normaali laboratoriotyöskentely. Esimerkki kuvassa katsotaan mikroskoopilla verisolujen diffi ä. (Kuvan tehnyt Panu Kärkkäinen.) Kolmannen persoonan näkökulmasta otettu kuva laboratoriopelin luokkahuoneesta ennen pelin alkamista. Kolmannen persoonan peli on videopeli, jossa pelimaailma nähdään pelihahmon kautta. Kuvakulmasta nähdään esim. pelihahmon yläruumista osa, kuten käsi. Näytössä saattaa olla myös pelaamiselle tärkeitä tietoja, kuten pelihahmon välinevalikoima, tekstitietoa ympäröivästä pelimaailmasta sekä erilaisia pistetaulukoita tai kartta. (Kuvan tehnyt Panu Kärkkäinen.) LÄHTEET 1. Arene, (2013). Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto, ammattikorkeakoulut, kansainvälisyys. Haettu 13.8.2013 osoitteesta http://www.arene.fi /sivu.asp?page_id=64&- luokka_id=24&main=1 2. Cao, Y., Ajjan, H. & Hong, P. (2013). Using social media applications for educationaö outcomes in college teaching: A structural equation analysis. British Educational Research Association, 44, 581-593. 3. Clark, R. & Mayer, R. (2016).e-Learning and the Science of Instruction: Proven Guidelines for Consumers and Designers of Multimedia Learning. 4. Collis & Wende(2002). Models of Technology and Change In Higher Education. An international comparative survey on the current and future use of ICT in Higher Education. Edited by Betty Collis & Marijk van der Wende. Report. December 2002. 5. Disogra, L. & Glanz, K. (2000). The 5 A day Virtual Classroom: An on-line strategy to promote healthful eating. Journal of The American Dietetic Association, 100, 349- 352. 6. EPBS, (2013). European Association for Professions in Biomedical Science. Haettu 09.08.2013 osoitteesta http:// www.epbs.net/ 7. Liu, Q., Zhao, C. & Yang, Z. (2003). Constraction of web-based virtual classroom and its eff ective analysis. 33rd ASEE/IEEE Frontiers in Education Conference. 8. Rongas, A. (2011). Mikä ihmeen sosiaalinen media? Opetushallitus. http://www.edu.fi /materiaaleja_ja_tyotapoja/ tvt_opetuksessa/mika_ihmeen_sosiaalinen_media 9. Staneloudi, C. & Chlichlia, K. (2011). Pedagigal nad didactical innovations in higher education: teaching methodologies in immunology laboratory practicals for undergraduate students. Proceedings f INTED2011 Conference. 7-9 March 2011, Spain. 1/2017 Moodi 39


Moodi No 1 | 2017
To see the actual publication please follow the link above