Page 38

Moodi No 1 | 2017

TULEVAISUUDEN LABORATORIO MARKO BJÖRN on bioanalytiikan päätoiminen tuntiopettaja Turun Ammattikorkeakoulussa ja jatko-opiskelija Itä-Suomen yliopistossa kasvatustieteen tiedekunnassa. Artikkelissa käsitellään E-oppimista ja virtuaalista opetusta. Turun ammattikorkeakoulu on yhteistyössä kansallisesti ja kansainvälisesti aloittamassa hankkeita yhdessä muiden bioanalytiikkaa kouluttavien ammattikorkeakoulujen kanssa, joiden tarkoituksena on vastata tulevaisuuden haasteisiin. Suomessa bioanalytiikkaan kouluttavat ammattikorkeakoulut ovat: Metropolia (Helsinki), TAMK (Tampere), Turun ammattikorkeakoulu (Turku), Savonia AMK (Kuopio), Oulun seudun AMK (Oulu) ja Vasa Novia (Vaasa). Bioanalyytikkokoulutuksessa on tärkeää tehdä yhteisiä projekteja, koska kyse on pienestä koulutusohjelmasta. Bioanalyytikon työ Bioanalyytikon työ on Euroopassa ja Skandinaviassa hyvin samanlaista, ja työ koulutuksen yhteneväisyyden edistämiseksi ei ole alalla uutta. EPBS (European Association for Professions in Biomedical Science) on perustettu vuonna 1999 Hollannissa. Järjestön tehtävä on edistää biolaboratoriolääketieteen (erikoisaloja kliininen kemia ja hematologia, fysiologia ja isotooppilääketiede, neurofysiologia, mikrobiologia, immunologia, histo- ja sytologia sekä molekyylibiologia) alalla työskentelevien toimintaa ja eettisyyttä Euroopassa. Bioanalyytikot haluavat vaikuttaa sekä kehittää omaan tieteenalaansa ja työhönsä tervey- denhuollossa. EPBS on edustava järjestö Euroopassa, joka mahdollistaa bioanalyytikkojen asiantuntijuuden kehittymisen kansainvälisesti. EPBS:n jäsenyys on avoin biolääketieteen alalla työskenteleville, ja ammattilaiset ovat sitoutuneet kehittämään taitoja ja tietämystään biolaboratoriolääketieteen alalla. Biolääketieteen parissa työskentelevästä henkilöstä saadaan tehokas jäsen terveydenhuollon tiimiin (6). Pohjoismaiden ja Viron kanssa yhteistyötä tehdään BioNord-verkostossa, johon kuuluu yhteensä 19 korkeakoulua. Verkoston tavoitteena on kehittää koulutusta ja tutkimusta biolaboratoriolääketieteen osa-alueella. E-oppiminen E-oppiminen eli e-learning on lisääntyvä oppimisen ja kouluttamisen välineellinen menetelmä, jota käytetään niin koulu- kuin yritysmaailmassa. Internetin käytön lisääntyminen ja yleistyminen koko kansakunnan käytettäväksi on mahdollistanut e-oppimisen kehityksen. Käytetyt hakukoneet, verkkopelit, videot, chatit, verkkosanakirjat ja oppimisalustat ovat mahdollistaneet jokapäiväisen virtuaalisissa ympäristöissä tapahtuvan oppimisen. Koulutuksen puolella virtuaalisen opetuksen tavoitteena on, että oppimista tapahtuu perinteisen luokkahuoneessa tapahtuvan oppimisen lisäksi luokkahuoneen ulkopuolella. Virtuaalisessa opetuksessa tarkoituksena on, että oppisisältö voidaan ohjata opettajan johdolla, ryhmätöinä verkossa tai ohjattuna keskusteluna (3). E-learning sisältää ICT-oppimisen. ICT tulee sanoista Information of Computer Technology. ICT sisältää sosiaalisen median (8), joka on esimerkiksi Skypen, Instagrammin, WhatsAppin tai Facebookin käytön opetuksessa ja oppimistilanteissa. E-oppiminen sisältää virtuaalisen oppimisen (4). Virtuaalinen laboratorio on kolmiulotteisessa (3D) ympäristössä harjoittelua tietokonevälitteisesti. Todenmukainen ympäristö simuloidaan virtuaaliseen maailmaan, josta puhutaan myös nimellä 38 Moodi 1/2017 Tulevaisuuden opetuslaboratorio ja virtuaalisuus Labqualityn laadunarviointikierrokset eläindiagnostiikkaan TEKSTI: NIINA KIVI Kuluvan vuoden alusta alkaen Labquality tarjoaa eläindiagnostiikkaa tekeville yksiköille kohdennettuja kierrosohjelmia. Osa Labqualityn nykyisistä kierroksista soveltuu myös eläinlaboratorioille ja isot laboratoriot näihin osallistuvatkin. Näillä uusilla kohdennetuilla kierroksilla eläindiagnostiikkaa tekevät laboratoriot voivat vertailla suoriutumistaan helpommin keskenään. Uudet laadunarviointikierrokset on suunnattu verenkuva analysaattoreille (8610 Perusverenkuva, eläimet) ja kemian analysaattoreille (8530 Peruskemia, eläimet). Molemmat ohjelmat sisältävät kaksi eläinperäistä näytettä ja niistä analysoidaan yleisimmin käytössä olevat tutkimukset. Järjestimme syksyllä 2016 koekierrokset ohjelmista käyttäen kissa- ja koiranäytteitä. Koekierroksiin osallistui 20 kotimaista eläinlaboratoriota. Tulokset vahvistivat entisestään käsitystämme kierrosten tarpeellisuudesta. Preanalyyttisessä näytteiden käsittelyssä ja säilytyksessä havaittiin haasteita. Samoin raportoidut tulokset korostivat lajikohtaisten laitesäätöjen tarpeellisuutta, erityisesti hematologian analyyseissä. Kemian tulokset olivatkin yhteneväisemmät. Uuden palvelun avulla eläindiagnostiikkaa tekevät yksiköt voivat varmistaa laitteidensa toimivuuden ja verrata omia tuloksiaan muihin samaa laitetta käyttävien kanssa. Tavoitteena on varmistaa eläinklinikoiden ja eläinlaboratorioiden tulosten yhteneväisyys sekä se, että riippumatta klinikasta tai tutkimuspaikasta eläin saisi aina samat tulokset ja niiden perusteella oikean hoidon. Lisätietoja Myynti ja asiakaspalvelu Puh. 09 85668200 info@labquality.fi


Moodi No 1 | 2017
To see the actual publication please follow the link above