Page 7

Moodi No 6 | 2016

Haluatko SHQS-laatuohjelman organisaatiosi käyttöön? Katso lisätietoja sivulta 40. Kuvassa vasemmalta alkaen: Soiten tuleva laatupäällikkö Sari Timonen, toimialajohtaja (kehitysvammahuolto- ja vammaispalvelut) Tanja Witick, kehittämisjohtaja Jussi Salminen ja johtajaylihoitaja Pirjo-Liisa Hautala-Jylhä. Soiten tavoitteena sähköisten palveluiden kehittäminen, ja itseilmoittautuminen on otettu käyttöön. 6/2016 Moodi 7 resurssien ja palveluprosessien toimivuuden arviointiin ja kehittämiseen. Tähän on hyviä menetelmiä, kuten sosiaali- ja terveydenhuoltoon rakennettu kriteeristö, minkä avulla johtamisen, yksikön toiminnan ja prosessien toimivuutta voidaan arvioida itse sekä nostaa esille keskeisiä kehittämiskohteita. Oleellista on, että itsearviointeihin voi osallistua koko henkilökunta. Systemaattisten sisäisten auditointien ja johdon katselmusten perusteella voidaan arvioida toiminnan laatua ja suunnitella laadunparantamisen keinoja ja tavoitteita. Itsearvioinnit, sisäiset auditoinnit ja johdon katselmukset mahdollistavat laadun jatkuvan parantamisen. Miten SHQS-laatuohjelmaa toteutetaan jatkossa Soiteen nimetään laatu- ja asiakas/potilasturvallisuusohjausryhmä, jonka tehtävänä on ohjata ja koordinoida laadunhallintaan sekä asiakas ja potilasturvallisuuteen liittyviä kokonaisuuksia koko kuntayhtymän tasolla. Toimi ja palvelualueille nimetään laatu- ja potilasturvallisuuskoordinaattorit, joiden tehtävänä on vastata laadun ja potilasturvallisuuden koordinoinnista omilla toimialueilla. Laatu ja potilasturvallisuusvastaavat taas toimivat asiantuntijoina omilla vastuualueillaan. Organisaatioon laaditaan laadunhallintasuunnitelma sekä asiakas- ja potilasturvallisuussuunnitelma että niihin liittyvät vuosittaiset toimenpideohjelmat. Johtoryhmä toimeenpanee SHQS-laatuohjelman mukaiset ylläpitoauditoinnin ja laaduntunnustuksen uusinta- auditoinnin kehittämissuositukset. Laatu- ja asiakas/potilasturvallisuusohjausryhmä laatii vuosittain laatu- ja potilasturvallisuusraportin, mihin kootaan keskeiset laatua ja potilasturvallisuutta kuvaavat tulokset seurannasta ja toimenpiteistä. Lisäksi raportissa esitetään toimenpideohjelma seuraavan vuoden kehittämisalueista sekä laadun ja potilasturvallisuuden koulutusalueista. Laadun kehittäminen lähtee asiakkaasta Laadunhallinta on toiminnan johtamista, suunnittelua, arviointia sekä toiminnan laadun parantamista asetettujen laatutavoitteiden saavuttamiseksi. Laadunhallinta on osa jokapäiväistä työtä. Siitä ovat vastuussa koko Soiten johto, ja sen toteuttamisessa on mukana koko henkilöstö. Ammattitaitoinen henkilöstö toteuttaa hoidon ja palvelun turvallisesti sujuvana prosessina näyttöön, hyviin hoitokäytäntöihin ja toimintatapoihin perustuvin vaikuttavin menetelmin. Sujuvat palveluprosessit edellyttävät, että niihin osallistuvilla on käytettävissä reaaliaikaisesti tarpeelliset tiedot asiakkaasta. Palvelut räätälöidään asiakkaiden tarpeiden ja valmiuksien mukaan, ja asiakkaiden kokemukset sekä palaute otetaan huomioon palveluiden kehittämisessä ja ohjauksessa. Tavoitteena on, että asiakkailla on tulevaisuudessa enemmän mahdollisuuksia katsella ja hallita omia tietojaan sekä osallistua palveluprosesseihin sähköisen asioinnin kautta.  KUVA: SAMU LEHTO KUVA: SAMU LEHTO


Moodi No 6 | 2016
To see the actual publication please follow the link above