Page 8

Moodi No 3-4 | 2016

8 Moodi 1/2013 AJANKOHTA I S TA Mutta miten konserni erottuu muista alan toimijoista? — Olemme selkeästi laaja-alaisin toimi-ja. Yksityisrahoitteinen ja kuntarahoittei-nen toiminta on tasapainossa. Esimerkik-si kuntaulkoistustehtävässä voimme hyö-dyntää yksityisrahoitteisen puolen erikois-sairaanhoitoa tehokkaasti. Win-win-win – tilanteessa asiakas pääsee nopeammin hoi-toon, kunta säästää ja me saamme lisää lii-kevaihtoa. Sote-uudistuksen myötä koko kenttä muuttuu. Yksityisiä toimijoita on harmit-tanut se, että kustannusten ja hinnan aset-taminen on ollut hankalaa. Nyt julkituotu yhtiöittämisvelvoite asettaa kaikki samalle viivalle. Niemistön mukaan tilaajapuolen kilpailutusosaamisessa, rahoituksessa ja siihen asennoitumisessa on kuitenkin vie-lä tekemistä. — Kunkin valtionrahoitusta saavan maa-kunnan tulisi selviytyä sille määrätyllä ra-hoituksella. Lisärahoitusta ei pitäisi sallia. Silloin on pakko miettiä, miten palvelut tuotetaan kustannustehokkaimman ja –vai-kuttavimman vaihtoehdon mukaan, aivan neutraalisti. Raha on hyvä käskijä. Kuinka ihmiset sitten tulevat käyttäytymään mallissa, jossa raha seuraa asiakasta? — Todennäköisesti valveutuneet ihmiset ovat niitä, jotka tekevät aitoja valintoja ja todennäköisesti valitsevat asiakaslähtöi-simmät toimijat. Tämä asettaa korkean vaa-timustason kaikille toimijoille, ja ne voitta-vat, jotka tarjoavat asiakaslähtöistä, laadu-kasta ja vaikuttavaa hoitoa. Leena Niemistö on halunnut pitää ja-lat maassa myös kiivaimman liiketoimin-nan rakentamisen aikana. Hän on tehnyt kliinistä työtä ja pitänyt vastaanottoa ko-ko uransa ajan aina viime päiviin asti. Nyt on otettava tauko. Niemistö pitää kuitenkin asiakkaan kohtaamista kaiken perustana. — Lääkärin on oltava vastaanotolla täy-sin asiakkaan käytettävissä ja keskityttävä kokonaisvaltaisesti vain häneen. On unoh-dettava kaikki muu. Yksi tukemistani start up –yrityksistä, Digital Work Force, tutki juuri, kuinka suuri osa lääkärin ajasta me-nee erilaisten tietojärjestelmien kanssa tap-pelemiseen. Sen sijaan, että puhuttaisiin asiakkaan kanssa kasvoista kasvoihin, pu-hutaankin tietokoneen näytölle. Meidän pi-täisi automatisoida paljon sellaista tausta-tietoa, joka liittyy vain tiedon siirtämiseen paikasta toiseen. Asiakkaan kohtaamisen on aina tuottaa jotakin lisäarvoa. Se, mikä ei tuo sitä, pitää karsia pois. Niemistön ajoi lääketieteeseen kiinnos-tus terveydenhoitoon sekä halu olla teke-misissä ihmisten kanssa. Hänen erikoisa-lansa fysiatria on erityisesti nykyään tärkeä osa hoitoketjua ja esimerkiksi vakuutus-yhtiöasiakkaan hoitoa. Fysiatreja tarvittai-siinkin »Kunkin valtionrahoitusta saavan maa-kunnan tulisi selviytyä sille määrätyllä rahoituksella. Lisärahoitusta ei pitäisi sallia. Raha on hyvä käskijä.» enemmän kuin tarjolla on. — Valitettavasti käy usein niin, että fy-siatri pyydetään apuun vasta sitten, kun ai-emmat hoitovaihtoehdot ovat epäonnistu-neet. Oikeastaan ensisijaisena kontaktina suosittelen fysioterapeuttia, kun kyseessä on ennaltaehkäisevä tai toimintakykyä yl-läpitävä hoito. Asiakaspalautteet sekä sisäiset ja ulkoiset auditoinnit tuovat laatua ja asiakasturvallisuutta Leena Niemistö painottaa hoitoketjun ra-kentamista ja katkeamattomuutta kaikessa potilastyössä. Hän peräänkuuluttaa sitkeää ja pitkää prosessia. Tärkeä tekijä on aktiivi-sesti ja systemaattisesti kerättävä asiakas-palaute sisäisen ja ulkoisen auditoinnin rin-nalla. — Olemme kehittyneet huomattavas-ti siinä, miten raportoimme läheltä piti –ti-lanteista. Muualla voidaan helposti ajatella, ettei tässä mitään, kun ei kuitenkaan käy-nyt huonosti. Ei tarvitse olla hengestä ky-se, vaan vaikka siitä, että paperit olivat pää-tyä väärälle henkilölle. On löydettävä ensi-sijainen syy siihen, miksi tilanne pääsi ta-pahtumaan. Yleensä silloin prosessissa jo-ku mättää. Niemistön mielestä ulkoinen auditoin-ti taas on tuonut potilasturvallisuuden ta-kaamiseen ryhtiä. — Laatua ja asiakasturvallisuutta tark-kaillaan systemaattisesti ja säännöllises-ti eikä vasta sitten, kun ruvetaan epäile-mään, onko vaikkapa laitteen kalibrointi kohdallaan. Tekninen kehitys harppoo eteenpäin niin, että maallikkoa hirvittää. Miltä terveyden-hoito näyttää kymmenen vuoden kuluttua? — Uskon, että hoito menee suuntaan, jossa rekisteröidään esimerkiksi verenpai-netta, sydäntä tai vaikkapa verensokeria automaattisesti ja välitetään tietoa hoito-tasolle erilaisten hälytyssysteemien kera. Ennen kaikkea se tulee koskemaan kotona olevia vanhuksia ja tukee heidän selviyty-mistään. Leena Niemistö on mukana monessa tu-levaan tähtäävässä start up-yrityksessä ra-hoittajana. Innostus lähtee oman yrittäjyy-den alkuajoista. — Kun tulin Dextraan vuonna 2003 ja aloin aidosti yrittäjäksi, sain lähipiiristä lai-naa. Raha mahdollisti osakkuuden ja yri-tyksen kasvattamisen. Yrityskaupan jäl-keen halusin laittaa hyvän kiertämään aut-tamalla nuorempia yrittäjiä saavuttamaan unelmansa. Kiinnostavimpia ja läheisimpiä Niemis-tölle ovat start up -yritykset, jossa hän on itse mukana hallitustyöskentelyssä tai pu-heenjohtajana. Tällä hetkellä toinen sisäl-löllinen ääripää on aiemmin mainittu Digi-tal Work Force, joka auttaa terveydenhuol-lon tuottavuuden parantamisessa. Toinen on kokonaisvaltainen terveyteen ja hyvin-vointiin liittyvä mobiilisovellus, jota kehit-tää yritys Imagine Clarity. — Tämä meditaatio/mind training –so-vellus on maailman paras, sanoo Leena Niemistö ylpeänä. Rahoittajan sähköposti huutaa, monet haluaisivat juuri Niemistön mukaan hank-keisiinsa. Näissä pitää käyttää kuitenkin tarkkaa harkintaa. — Ajatuksen pitää olla mahdollisimman hyvin kiteytetty ja päämäärä selvillä. Tyy-pillisesti lähden mukaan silloin, kun lupaa-va tuote tai palvelu on lähes valmis, mutta myynti ei ole vielä alkanut. Entä miten Leena Niemistö pitää itsestään huolta? — Perhe auttaa minua pitämään jalat maas-sa. Tukea saan myös äidiltäni, ystäviltäni ja kollegoiltani. Yksi suuri tekijä on liikunta. Niemistö on pelannut tennistä säännöllisesti 30 vuot-ta ja suuntaa kentälle edelleen neljä kertaa viikossa, vaikka mikä olisi. — Pidän myös huolta ruokavaliostani ja unesta. Jos näyttää siltä, että tarvitsen omaa aikaa, raivaan sitä kalenteristani . Musiikki ja kuvataide ovat Niemistölle erityisen tärkeitä. Amatöörimuusikko on soittanut koko nuoruusikänsä klarinettia eri kokoonpanoissa ja laulanut kuorossa. Hänet tunnetaan myös Ars Fennica –pal-kintolautakunnan puheenjohtajana. — Uusi tehtäväni Oopperan hallitukses-sa on todella mieluinen. Musiikki antaa mi-nulle elämyksiä, rentouttaa ja edustaa ai-van toisenlaista maailmaa. Kuvataide on minulle yhtä lailla läheistä. On hienoa tu-tustua taiteilijoihin, joiden kanssa olen sol-minut monia ystävyyssuhteita. Kevään aamuaurinko pilkottaa työhuo-neen ikkunan takana. Leena Niemistö kiit-tää, kättelee ja aloittaa päivän monenlaiset tehtävät – varmaankin hymyillen. 96 Moodi 3-4/2016


Moodi No 3-4 | 2016
To see the actual publication please follow the link above