Page 29

Moodi No1 | 2016

Laadukas näytteenotto – nopeampaa ja tarkempaa diagnostiikkaa Kuva 1. Näytteenottoa ohjaava näyttö Lifecare näytteenottojärjestelmässä. 1/2016 Moodi 29 KARI ÅKERMAN Kirjoittaja on ylikemisti kliinisen kemian toimintayksiköstä Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiiristä. KLIINISISSÄ LABORATORIOISSA on viime vuosina panostettu automaatioon ja tietojärjestelmien hyödyntämiseen. Kehityskohteina ovat lähinnä olleet näytteiden esikäsittelyn ja analytiikan sovellutukset. Näillä alueilla onkin päästy huomattaviin parannuksiin niin toiminnan laadussa kuin tehokkuudessakin. Nykyään kliinisen kemian analyyttisessa laboratoriossa parin laboratoriohoitajan työpiste kykenee tekemään erinomaisella laatutasolla yli miljoona tutkimusta vuodessa. NÄYTTEENOTTOON KULUU ajallisesti noin 25 % laboratorion hoitohenkilökunnan työpanoksesta. Kiertonäytteet, polikliininen näytteenotto, päivystysnäytteenotto (kiireelliset näytehaut ja päivystysajan näytteenotto) vaativat suuren määrän henkilökuntaresursseja. Koska 85 % näytteistä otetaan aamulla 7 – 10 välisenä aikana, on toiminnan resursointi vaikeaa. Lisäksi ongelmaa tuottaa kliinisten yksiköiden toive, että vastaukset aamukierron näytteistä valmistuisivat kello 9 mennessä. Mitä enemmän terveydenhoitoa keskitetään, sitä suurempia vaatimuksia toiminnan tehokkuudelle esitetään. Potilaskierto tehostuu koko ajan (päivystysosasto-toimenpideosasto terveyskeskus), potilaat tulee saada hoitoon ja edelleen jatkohoitoon mahdollisimman nopeasti. Tämän vuoksi potilaan jatkohoitoon ja kotiuttamiseen vaikuttavat tulokset tulisi saada mahdollisimman nopeasti. Laboratoriolla on suuria haasteita tuottaa näytteenottopalvelut mahdollisimman tehokkaasti. Potilaan luotettava tunnistaminen tuottaa usein ongelmia ja aiheuttaa turhaa aikaviivettä näytteenottokierroilla. Mikäli kliinikko on tehnyt lisäpyyntöjä, ne eivät välity näytteenottajalle. Näytteitä ottavien hoitajien tulee muistaa huomattavan suuri määrä ohjeistusta näytteenoton yhteydessä. Ohjaustarroissa on vain tärkeimmät näytteenotto-ohjeet. Edellä mainituista syistä johtuen kierrot viivästyvät, eikä laboratorio kykene vastamaan kliinikkojen tarpeisiin riittävän nopealla palvelulla. EFFICA-TIETOJÄRJESTELMÄÄN on kehitetty uusi näytteenottotoimintaa palveleva ohjelmistokokonaisuus, Lifecare-näytteenotto. Ohjelmistolla saamme parannettua näytteenotto-työvaiheen laatua ja tehokkuutta. Järjestelmä koostuu seurantamonitorista ja mobiileista päätelaitteista (hyvällä kameralla varustettu Windows-kännykkä tai -tabletti). Järjestelmän avulla on mahdollisuus tehostaa näytteenottokiertoja (Lean), parantaa laatua (ohjeistus, potilaan tunnistaminen), parantaa jäljitettävyyttä (näytteenoton kuittaus, poikkeamien kirjaaminen), lyhentää vastausviivettä ja tukea tutkimusten tulkintaa. Laboratoriosta lähdettäessä tai osastolle saavuttaessa hoitaja voi tarkistaa luettelosta päivystyspotilaat, jotka näkyvät näytöllä punaisella värillä. Näin kiireellisimmät näytteet saadaan otettua nopeimmin. Tarkistuksen voi tehdä myös kesken kierron, jolloin mahdolliset uudet kiireelliset lähetteet saadaan myös huomioitua. Järjestelmässä potilaan vahva tunnistaminen on toteutettu kameralukijalla. Potilaalla on kunnollinen ranneke, jossa henkilötunnus on myös viivakoodilla. Rannekkeesta luetaan henkilötunnus, jonka jälkeen järjestelmä hakee potilaan tiedot ja avoimet lähetteet päätelaitteelle. Mikäli potilaalla ei ole ranneketta, voidaan henkilötunnus syöttää päätelaitteelle kirjoittamalla. Potilaan tunnistaminen varmennetaan vielä kysymällä potilaalta. Mikäli potilaalle on tehty päivystyspyyntöjä, ovat niiden lähetteet jo nähtävillä päätelaitteella. Tarvittaessa järjestelmästä voidaan tulostaa näytetarrat osastolla olevalla tulostimelle tai mukana kuljetettavalle tulostimelle. Päivystysaikana toimittaessa päivystyspyyntöjen nopea välittyminen ja näytetarrojen tulostaminen osastoilla nopeuttaa palvelua merkittävästi. VALITTUAAN LÄHETTEEN hoitaja näkee näytöltä näytteenottojärjestyksen ja mahdolliset näytteenottoon sekä näytteiden säilytykseen liittyvät ohjeet (Kuva 1). Järjestelmään voidaan kirjata näytteenottoon liittyneet poikkeamat, kuten näytteenotto-ongelmat tai sen, että potilas ei ole noudattanut ohjeistusta (Kuva 2). Ne huomautukset, jotka on määritelty tulkintaa helpottaviksi, näkyvät myös tuloksien yhteydessä kommentteina. Jos näytettä ei voida ottaa, voidaan pyynnölle tai pyynnön tiety(i)lle tutkimuksille antaa uusi näytteenottoaika tai poistaa tarpeeton tutkimus/pyyntö/lähete. Lopuksi päätelaitteen avulla voidaan näytteet kuitata otetuksi, ja hoitajan saapuessa laboratorioon näytteet kirjata saapuneeksi. Mikäli näytekierrolla tapahtuu viiväs- 25


Moodi No1 | 2016
To see the actual publication please follow the link above