5 Momentti 8/2018
Momentti
gaistus korotettaisiin neljästä vuodesta
kuuteen vuoteen vankeutta.
Lisäksi rikoslakiin lisättäisiin törkeää
lapsenraiskausta koskeva
uusi rangaistussäännös. Rikoksesta
rangaistaisiin sitä, joka syyllistyy
samalla teolla törkeään raiskaukseen
ja sukupuoliyhteyden
käsittävään törkeään lapsen seksuaaliseen
hyväksikäyttöön. Rangaistusasteikko
olisi 4–12 vuotta
vankeutta, joka merkitsisi vähimmäisrangaistuksen
ankaroitumista.
Muualle rikoslakiin ja eräisiin
muihin lakeihin tehtäisiin edellä
ehdotetun johdosta tarpeellisia
teknisiä ja teknisluonteisia muutoksia.
Lait ehdotetaan tuleviksi voimaan
1.6.2019.
●Hallituksen esitys (HE 219/
2018 vp) eduskunnalle laiksi
vuosilomalain muuttamisesta.
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi
vuosilomalakia. Lakiin tehtäisiin
Euroopan unionin tuomioistuimen
oikeuskäytännön mukaisuuden
varmistamiseksi välttämättömät
muutokset. Muutoksilla
turvattaisiin työaikadirektiiviä
koskevassa oikeuskäytännössä
edellytetyt vähimmäisvaatimukset
oikeudesta neljän viikon palkalliseen
vuosilomaan sairaudesta, tapaturmasta
tai lääkärin määräämästä,
ammattitaudin tai tapaturman
johdosta työkyvyn palauttamiseksi
tai säilyttämiseksi annettavasta
lääkinnällisestä kuntoutuksesta
johtuvasta poissaolosta huolimatta.
Laki on tarkoitettu tulemaan
voimaan 1.4.2019.
●Hallituksen esitys (HE 220/
2018 vp) eduskunnalle laiksi
työttömyysturvalain muuttamisesta
lyhytkestoisen työn vastaanottamisen
edistämiseksi.
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi
työttömyysturvalakia.
Työttömyysturvalakia ehdotetaan
muutettavaksi siten, että lyhytkestoiseen
palkkatyöhön tai
osa-aikaiseen palkkatyöhön työllistyvän
työnhakijan ansaitsema
tulo soviteltaisiin yhteen työttömyysetuuden
kanssa sinä etuuden
hakujaksona, jonka aikana tulo
maksetaan. Esityksessä ehdotetaan
myös tehtäväksi täsmentäviä
muutoksia siihen, miten toteutunutta
työaikaa verrataan sovitellun
etuuden saannin rajana olevaan
työaikaan, joka saa olla enintään
80 prosenttia tehtävän kokoaikaisesta
työajasta.
Esityksen tavoitteena on osittaisen
työllistymisen ja lyhytkestoisen
työn vastaanottamisen edistäminen.
Sen tavoitteena on myös
edistää kansallisesta tulotietojärjestelmästä
annetun lain mukaisen
tulorekisterin käytettävyyttä tilanteessa,
jossa työttömyysetuus
maksetaan soviteltuna.
Esitys liittyy vuoden 2019 talousarvioesitykseen
ja on tarkoitettu
käsiteltäväksi sen yhteydessä.
Laki on tarkoitettu tulemaan
voimaan 1.4.2019.
VALTIONEUVOSTON
ASETUKSET
●Valtioneuvoston asetus etu- ja
sukunimistä (838/2018)
Asetus tulee voimaan 1.1.2019.
Asetuksella säädetään nimilautakunnasta,
sen tehtävistä ja lausuntomenettelystä,
nimiasioissa käytettävistä
lomakkeista, uudisnimistä
tiedottamisesta sekä viranomaisesta,
jolle tehdään nimilaissa
tarkoitettu ilmoitus Suomen lain
soveltamisesta kansainvälisessä
asiassa.
KORKEIN OIKEUS
KKO:2018:57
Työsopimus – Lomauttaminen
Taloudellisesti vaikeassa tilanteessa
ollut yhtiö oli säästötoimenpiteenä
lomauttanut noin
2500 työntekijäänsä 12 päivän
ajaksi. Samaan aikaan porrastetusti
toteutettujen lomautusten
kanssa yhtiön palveluksesta oli
poistunut työntekijöitä, joiden tilalle
yhtiö oli palkannut uusia
työntekijöitä. Korkein oikeus katsoi
ratkaisusta ilmenevillä perusteilla,
ettei yhtiö ollut kohtuudella
voinut tarjota tätä työtä lomautettaville
työntekijöille. Lomautukselle
oli ollut työsopimuslain mukainen
peruste.
TSL 5 luku 2 § 1 mom
KKO:2018:58
Virkarikos – Tuottamuksellinen
virkavelvollisuuden rikkominen
– Tuottamus – Turvaamistoimi –
Säilöönotto – Tuomari
Kahta käräjätuomaria syytettiin
tuottamuksellisesta virkavelvollisuuden
rikkomisesta sillä perusteella,
että he olivat osaston johtajina
laiminlyöneet järjestää osaston
toiminnan niin, että säilöönottoyksiköstä
tehdyt ilmoitukset ulkomaalaisen
erillään säilyttämisestä
käsiteltäisiin lain mukaisesti.
Korkeimman oikeuden ratkaisusta
ilmenevillä perusteilla katsottiin,
että käräjäoikeudessa oli
menetelty virheellisesti ja että
osaston johtajat olivat rikkoneet
virkavelvollisuutensa. Syytteet
kuitenkin hylättiin, koska käräjätuomareiden
ei asian olosuhteissa
katsottu toimineen huolimattomasti.
RL 40 luku 10 §
RL 3 luku 7 § 1 mom
KäräjäoikeusL 18e § (617/2011)
L säilöön otettujen ulkomaalaisten
kohtelusta ja säilöönottoyksiköstä
8 §, 10 § (116/2002)
UlkomaalaisL 124 §
UlkomaalaisL 125 § (301/2004)
KKO:2018:59
Oikeudenkäyntimenettely – Tutkimatta
jättäminen – Oikeusvoima
– Patentti
M oli vaatinut kanteella patenttilain
58 §:n nojalla R:ltä korvausta
patentilla ja lisäsuojatodistuksella
suojatun keksinnön hyväksikäyttämisestä.
M:n vaatimus perustui
patenttia loukkaavan tuotteen joulukuun
2007 ja helmikuun 2009 välisen
ajan liikevaihdon pohjalta
laskettuun arvioituun lisenssimaksuun.
Hovioikeus oli 30.12.2010
antamallaan lainvoimaiseksi jääneellä
tuomiolla velvoittanut R:n
suorittamaan M:lle korvausta keksinnön
hyväksikäyttämisestä.
M vaati vuonna 2012 nostamallaan
uudella kanteella, että R velvoitetaan
suorittamaan M:lle kohtuullinen
korvaus keksinnön hyväksikäyttämisestä
ajalla 1.3.2009–
1.3.2010.
Korkeimman oikeuden päätöksestä
ilmenevillä perusteilla katsottiin,
että hovioikeuden tuomio
esti uuden kanteen tutkimisen.
(Ään.)