7 Momentti 7/2018
Momentti
si kiellon laajentaminen koskemaan
myös toreilla ja markkinoilla
sekä muissa kuin eläinten esittelyyn
tarkoitetuissa yleisötapahtumissa
harjoitettavaa selkärankaisten
ja pääjalkaisten eläinten kauppaa.
Myös eräiden eläinlajien
myynti eläinkaupoista sekä myytävien
eläinten pito näyteikkunoissa
kiellettäisiin. Kiellettyä olisi
myös eläimen pysyvä luovuttaminen
alle 16-vuotiaalle ilman huoltajan
suostumusta.
Eläinkilpailut, joissa eläin voi
joutua alttiiksi kohtuuttomalle rasitukselle
tai muulle kivulle taikka
kärsimykselle, olisivat ilmoituksenvaraista
toimintaa. Laissa
olisi myös säännökset yleisistä
periaatteista eläinkilpailussa ja
-näyttelyssä, kilpailun ja näyttelyn
järjestäjän pätevyydestä sekä
kilpailun ja näyttelyn järjestämisestä.
Eräistä toiminnan harjoittamista
koskevista luvista luovuttaisiin ja
päällekkäisiä ilmoitusvelvollisuuksia
karsittaisiin. Niin sanotut
kotieläinpihat eivät enää tarvitsisi
lupaa toiminnalleen. Ilmoitusta
edellyttävässä toiminnassa ilmoitus
tulisi tehdä vain siltä osin kuin
sitä ei tehdä jo muun lainsäädännön
perusteella.
Eläinten teurastusta koskevaa
sääntelyä muutettaisiin siten, että
eläin olisi aina tainnutettava ennen
verenlaskua. Muutos koskisi paitsi
uskonnollisista syistä noudatettavaa
erityistä teurastustapaa, myös
yksityiskäyttöön teurastettavaa
siipikarjaa. Eläinten lopetus viihdemuotona
kiellettäisiin. Lisäksi
sukupuoliyhteys ihmisen ja eläimen
välillä olisi kielletty.
Eläinten hyvinvoinnin valvontaa
koskevaa sääntelyä tarkennettaisiin
ja lisättäisiin valvonnan tehostamiseksi.
Erityisesti valvontaviranomaisen
keinoja puuttua
eläinten hyvinvointia koskeviin
epäkohtiin lisättäisiin ja täsmennettäisiin.
Teurastamoissa valvontaa
voitaisiin toteuttaa teurastamon
tiloihin asennettavalla kamerajärjestelmällä.
Rikoslakiin, eläinten kuljetuksesta
annettuun lakiin, metsästyslakiin,
tieteellisiin tai opetustarkoituksiin
käytettävien eläinten suojelusta
annettuun lakiin, luonnonsuojelulakiin
ja eläinjalostustoiminnasta
annettuun lakiin tehtäisiin
ehdotetusta laista johtuvat teknisluonteiset
muutokset.
Lait on tarkoitettu tulemaan voimaan
vuoden 2021 alusta samanaikaisesti
maakuntauudistuksen
kanssa.
●Hallituksen esitys (HE 157/
2018 vp) eduskunnalle laiksi
liikenteen palveluista annetun
lain muuttamisesta ja eräiksi
siihen liittyviksi laeiksi.
Esityksellä ehdotetaan muutettavaksi
liikenteen palveluista annettua
lakia. Esitys on lakihankkeen
kolmas vaihe, ja sillä täydennetään
liikenteen palveluista annetun lain
kokonaisuus vaalikaudella 2015–
2019. Lisäksi esityksellä muutettaisiin
ajokorttilakia, ilmailulakia, laiva
apteekista annettua lakia, laivaväen
lääkärintarkastuksista annettua
lakia sekä laivaväestä ja aluksen
turvallisuusjohtamisjärjestelmästä
annettua lakia. Hankkeella
toteutetaan kahta pääministeri
Juha Sipilän hallituksen hallitusohjelman
kärkihanketta: Rakennetaan
digitaalisen liiketoiminnan
kasvuympäristö -kärkihanketta
sekä Sujuvoitetaan säädöksiä -kärkihanketta.
Tieliikenteen raskaan kaluston
kuljettajien ammattipätevyyden
hankkimisessa otettaisiin käyttöön
pelkkien kokeiden suorittamiseen
perustuva vaihtoehto nykyisten
koulutusmallien rinnalle. Perustason
ammattipätevyyskoe olisi
kaksiosainen ja edellyttäisi teoriaa
ja käytäntöä koskevien kokeiden
suorittamista. Pääesikunta hyväksyisi
Puolustusvoimien kuljettajakoulutuksen
yhteydessä ammattipätevyyskoulutusta
antavat koulutuskeskukset.
Mopon ajokorttia
varten annettavassa kuljettajaopetuksessa
toimivien opettajien vaatimuksia
ajokorttilaissa tarkistettaisiin.
Meriliikenteen ammattipätevyyssääntelyä
muutettaisiin siten,
että pelastuslaitosten, poliisin ja
Tullin alukset jäisivät laivaväestä
ja aluksen turvallisuusjohtamisesta
annetun lain ja liikenteen palveluista
annetun lain pätevyys- ja
miehitysvaatimusten soveltamisalan
ulkopuolelle siltä osin kuin
niillä on käytössään koulutusjärjestelmä,
jonka Liikenne- ja viestintävirasto
on hyväksynyt.
Esityksellä myös asetettaisiin
varautumisvelvoite suuremmille
luvanvaraisen maantieliikenteen
harjoittajille ja yhdenmukaistettaisiin
muutoin varautumista koskevia
säännöksiä. Taksinkuljettajan
kokeesta poistettaisiin paikallistuntemusta
koskeva osuus. Julkisen
liikenteen liityntäpysäköintiä
tarjoavalle yritykselle tai yhteisölle
asetettaisiin velvollisuus tarjota
liityntäpysäköintiä tasapuolisin
ehdoin kaikkien liikkumis- ja yhdistämispalvelun
tarjoajien asiakkaille.
Lisäksi liikenteen palveluista annettuun
lakiin tehdään teknisiä
muutoksia niin, että sen pykälänumerointi
muuttuu juoksevaksi. Samalla
on muutettava yhteensä
18 laissa olevat viittaukset liikenteen
palveluista annetun lain säännöksiin.
Lain muodostamaa kokonaisuutta
pyritään lisäksi selkeyttämään
erityisesti tarkentamalla useiden
lain säännösten otsikointia.
Lait on tarkoitettu tulemaan voimaan
1.3.2019 kuitenkin siten, että
liikenteen palveluista annetun lain
muuttamisesta annetun lain 27–41
ja 193 § tulisivat voimaan 1.1.2020
ja ajokorttilain voimaantulosäännöksen
muutos niin pian kuin laki
ajokorttilain muuttamisesta on
vahvistettu.
●Hallituksen esitys (HE 158/
2018 vp) eduskunnalle työaikalaiksi
ja eräiksi siihen liittyviksi
laeiksi.
Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi
uusi työaikalaki, joka korvaisi
vuoden 1996 työaikalain. Esityksen
tavoitteena on ajantasaistaa
työaikalaki vastaamaan elinkeinorakenteen
ja työn tekemisen tavoissa
tapahtuneita muutoksia sekä
tehdä työaikadirektiivistä ja muista
kansainvälisistä reunaehdoista johtuvia
tarkistuksia. Pääperiaatteiden
osalta esityksessä on pidättäydytty
voimassa olevan työaikalain
sääntelytavassa. Lisäksi ehdotetaan
lähinnä teknisiä muutoksia
eräisiin muihin lakeihin.
Työaikalain soveltamisalaa täsmennettäisiin
erityisesti sellaisten
työntekijöiden osalta, jotka työskentelevät
johtavassa asemassa tai
heillä on muutoin mahdollisuus
päättää työajoistaan. Muutokset eivät
kuitenkaan merkittävästi
muuttaisi soveltamisalaa.
Esityksessä ehdotetuilla muutoksilla
pyritään varmistamaan
joustavat työaikajärjestelyt erilaisten
yritysten ja työnantajayhteisöjen
tarpeisiin sekä toisaalta helpotmomentti_