3 Momentti 7/2018
Momentti
Esityksessä on kyse pääosin
suoraan sovellettavan esiteasetuksen
täytäntöönpanon edellyttämistä
toimenpiteistä, joihin sisältyvä
kansallinen liikkumavara koskee
Finanssivalvonnan valtuuksia
määrätä esiteasetuksen edellyttämät
hallinnolliset toimenpiteet ja
seuraamukset sekä esitteen laadintaan
liittyvää kansallista poikkeusta,
jonka nojalla arvopaperin liikkeeseenlaskija
olisi tietyin edellytyksin
vapautettu esitteen julkaisemisvelvollisuudesta.
Tähän liittyy
jäsenvaltion mahdollisuus asettaa
muita tiedonantovelvoitteita. Esityksessä
ehdotetaan, että 8 000 000
euron raja-arvon alittavalta osalta
valtiovarainministeriön asetuksella
annettaisiin arvopapereista ja
liikkeeseenlaskijasta yleisten säännösten
edellyttämät riittävät tiedot
perustietoasiakirjassa. Ehdotettu
esiteasetuksen rikkomista koskeva
seuraamusmaksusäännös vastaa jo
aiemmin muiden finanssimarkkinoita
koskevien EU-säädösten täytäntöönpanossa
säädettyjä kansallisia
säännöksiä.
Lait on tarkoitettu tulemaan
pääosin voimaan 21.7.2019.
●Hallituksen esitys (HE 116/
2018 vp) eduskunnalle laiksi
ympäristönsuojelulain muuttamisesta.
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi
ympäristönsuojelulakia. Esityksen
mukaan lakiin lisättäisiin
säännös valtion valvontaviranomaisten
toimivallasta ryhtyä välttämättömiin
toimiin ympäristön
pilaantumisen ehkäisemiseksi ja
rajoittamiseksi, jos pilaantumisen
vaaraa aiheuttavasta toiminnasta
aiheutuisi tai uhkaisi aiheutua vakavaa
vaaraa tai vakavaa haittaa
terveydelle tai ympäristölle ja jos
tarvittavien toimien suorittaminen
ei kuuluisi pelastuslain nojalla pelastustoimintaan.
Toimiin voitaisiin
ryhtyä, jos toimien toteuttamista
ei voitaisi varmistaa tavanomaisessa
hallintopakkomenettelyssä
tai jos toiminnasta vastaavaa
tahoa ei saataisi selville.
Esityksellä varmistettaisiin, että
vakavissa terveyteen tai ympäristöön
kohdistuvissa vaaratilanteissa
esimerkiksi toiminnasta vastaavan
tahon maksukyvyttömyys tai
vastuukysymyksiin liittyvät epäselvyydet
eivät estäisi tai hidastaisi
välttämättömien pilaantumisen
ehkäisemis- tai rajoittamistoimien
toteuttamista. Viranomaistoimista
aiheutuneet kustannukset perittäisiin
mahdollisuuksien mukaan jälkikäteen
takaisin siltä, jonka velvollisuus
toimiin ryhtyminen olisi
ollut. Esitys on osa toissijaisten
ympäristövastuujärjestelmien kehittämisen
kokonaisuutta.
Laki ehdotetaan tulemaan voimaan
mahdollisimman pian.
●Hallituksen esitys (HE 119/
2018 vp) eduskunnalle laeiksi
yhdyskuntaseuraamusten täytäntöönpanosta
annetun lain
70 §:n ja Vankiterveydenhuollon
yksiköstä annetun lain 6 ja
7 §:n muuttamisesta.
Esityksessä ehdotetaan muutettaviksi
yhdyskuntaseuraamusten
täytäntöönpanosta ja Vankiterveydenhuollon
yksiköstä annettuja lakeja.
Keskeinen muutos koskisi ehdonalaisen
vapauden valvontaan
asettamiselle säädettyjä edellytyksiä.
Yhdyskuntaseuraamusten täytäntöönpanosta
annettuun lakiin
ehdotetaan lisättäväksi uusi, korkeaksi
arvioitua väkivalta- tai seksuaalirikokseen
syyllistymisen riskiä
koskeva edellytys valvontaan
asettamiselle.
Lisäksi ehdotetaan murhasta,
taposta tai murhan yrityksestä
ensi kertaa tuomittujen sekä
väkivalta- tai seksuaalirikosten
uusijoiden väkivaltariskin systemaattisempaa
arviointia ja vankeusaikaisten
rikolliseen käyttäytymiseen
vaikuttavien toimintojen
tehostamista. Väkivaltariskin arviointi
perustuu kokonaisvaltaiseen
arvioon henkilön tilanteesta,
jolloin viranomaisella tulee olla
tiedonsaantioikeus arvioitavan
terveystietoihin. Esityksen mukaan
Vankiterveydenhuollon yksiköstä
annetussa laissa säädettäisiin
Rikosseuraamuslaitoksen
oikeudesta välttämättömien tietojen
saantiin harkittaessa ehdonalaisen
vapauden valvonnan tarvetta
henkilön uusimisriskin perusteella.
Lait on tarkoitettu tulemaan voimaan
1.5.2019.
●Hallituksen esitys (HE 120/
2018 vp) eduskunnalle rikoslain
6 luvun 10 §:n ja yhdyskuntaseuraamusten
täytäntöönpanosta
annetun lain sekä
eräiden muiden lakien muuttamisesta.
Esityksessä ehdotetaan, että rikoslain
ehdollisen vankeusrangaistuksen
oheisseuraamuksia koskevaa
järjestelmää täydennetään säätämällä
rikoksen 21 vuotta täyttäneenä
tehneille uudeksi oheisseuraamukseksi
valvonta. Rikoksen
21 vuotta täyttäneenä tehnyt voitaisiin
tuomita ehdollisen vankeuden
tehosteeksi valvontaan yhden
vuoden kolmen kuukauden ajaksi,
jos tämä olisi tekijän aikaisempi rikollisuus,
hänen henkilökohtaiset
olonsa ja rikokseen johtaneet seikat
huomioon ottaen tarpeen uusien
rikosten ehkäisemiseksi. Valvontaan
voitaisiin tuomita myös sillä
perusteella, että ehdollista vankeutta
yksinään olisi pidettävä riittämättömänä
rangaistuksena rikoksesta.
Ehdollisen vankeuden oheisseuraamusjärjestelmää
tehostettaisiin
lisäksi nostamalla oheisseuraamuksena
tuomittavissa olevan
yhdyskuntapalvelun enimmäistuntimäärä
90 tunnista 120 tuntiin.
Esityksessä säädettäisiin myös
vankeudeksi muuntamisen mahdollisuudesta
tilanteissa, joissa
tuomittu rikkoo törkeästi valvontaan
sisältyviä velvollisuuksiaan.
Lisäksi esityksessä ehdotetaan
tehtäviksi eräitä lähinnä teknisluontoisia
muutoksia Rikosseuraamuslaitoksesta
annettuun lakiin,
henkilötietojen käsittelystä Rikosseuraamuslaitoksessa
annettuun
lakiin, Suomen ja muiden pohjoismaiden
välisestä yhteistoiminnasta
rikosasioissa annettujen tuomioiden
täytäntöönpanossa annettuun
lakiin, viranomaisten toiminnan
julkisuudesta annettuun lakiin
ja oikeudenkäynnin julkisuudesta
yleisissä tuomioistuimissa annettuun
lakiin.
Lait on tarkoitettu tulemaan voimaan
kesällä 2019.
●Hallituksen esitys (HE 136/
2018 vp) eduskunnalle Tuomioistuinvirastoa
koskevaksi
lainsäädännöksi.
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi
tuomioistuinlakia, tuomioistuinharjoittelusta
annettua lakia,
käräjäoikeuden lautamiehistä annettua
lakia ja turvatarkastuksista
tuomioistuimissa annettua lakia.
Perustettavaksi ehdotetaan Tuomomentti_