Tämän liitteen ovat tuottaneet yhteistyössä Suomen
Lakimiesliitto ja Suomen Asianajajaliitto. Liitteen on
toimittanut Alma Talentin Suomen Laki -toimitus.
Momenttiin on koottu yhteenveto tärkeimmistä
lainsäädäntötoimista ja oikeustapauksista.
2
Momentti 7/2018
HALLITUKSEN
ESITYKSET
●Hallituksen esitys (HE 105/
2018 vp) eduskunnalle raideliikennelaiksi
ja laiksi liikenteen
palveluista annetun lain
muuttamisesta.
Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi
uusi raideliikennelaki, joka
korvaisi voimassa olevan rautatielain
ja kaupunkiraideliikenteestä
annetun lain. Esitykseen sisältyy
lisäksi ehdotus laiksi liikenteen
palveluista annetun lain muuttamisesta.
Esityksellä pannaan kansallisesti
täytäntöön Euroopan unionin
neljänteen rautatiepakettiin sisältyvät
säädökset ja toteutetaan samalla
rautatielainsäädännön kokonaisuudistus.
Esityksen yleisiä tavoitteita ovat
rautatiemarkkinoiden toimivuuden
parantaminen sekä sääntelyn
selkiyttäminen. Esityksellä toteutetaan
myös pääministeri Juha Sipilän
hallitusohjelman tavoitetta
sääntelyn purkamisesta ja toimijoiden
hallinnollisen taakan keventämisestä
unionilainsäädännön sallimissa
rajoissa.
Euroopan unionin neljäs rautatiepaketti
edellyttää, että kotimaan
henkilöliikennepalvelujen tarjontaan
turvataan avoin markkinoillepääsy
vastaavalla tavalla kuin jo
aikaisemmin on turvattu unionilainsäädännön
mukaisesti avoin
markkinoillepääsy Euroopan unionin
sisäiseen kansainväliseen
henkilöliikenteeseen ja tavaraliikenteeseen.
Rautatieliikenteen harjoittajat
voivat jatkossa hakea yhtenäistä
turvallisuustodistusta Suomen rataverkolla
harjoitettavaa rautatieliikennettä
varten joko Liikenne- ja
viestintävirastolta tai Euroopan
unionin rautatievirastolta. Jos rautatieliikennettä
on tarkoitus harjoittaa
useamman ETA-valtion
alueella, turvallisuustodistusta on
aina haettava Euroopan unionin
rautatievirastolta. Myös kalustoyksikön
markkinoillesaattamislupaa
voitaisiin hakea joko Liikenne
ja viestintävirastolta tai Euroopan
unionin rautatievirastolta, jos
kalustoyksikköä käytetään vain
Suomen rataverkolla. Useamman
jäsenvaltion alueella käytettävien
kalustoyksiköiden markkinoillesaattamisluvat
olisi haettava Euroopan
unionin rautatievirastolta.
Esityksellä pyritään helpottamaan
yksityisraiteen haltijoiden
hallinnollisia velvoitteita niin, että
yksityisraiteen haltijoilla olisi jatkossa
mahdollisuus ilmoittaa yksityisraiteensa
Liikenne- ja viestintävirastolle
nykyisen Euroopan unionin
lainsäädännön edellyttämän
turvallisuuslupavaatimuksen sijasta.
Ilmoitusmenettelyn piiriin
kuuluvilla yksityisraiteilla myös
käyttöönottolupamenettelyä esitetään
kevennettäväksi niin, että yhteentoimivuuden
teknisten eritelmien
noudattamisen voisi ilmoitetun
laitoksen sijasta tarkistaa Liikenne
ja viestintävirasto ja vain
yksityisraiteilla liikkuvalle kalustolle
ei tarvitsisi hakea kaluston
markkinoillesaattamislupaa vaan
kansallinen käyttöönottolupa riittäisi.
Esitykseen sisältyy myös velvoite
raideliikenteen paikantamisesta.
Liikenteen palveluista annettuun
lakiin lisättäisiin eräät rautatieliikenteen
varautumista koskevat
säännökset.
Lait on tarkoitettu tulemaan voimaan
1.1.2019. Raideliikennelain
rautatieturvallisuutta ja rautatiejärjestelmän
yhteentoimivuutta
koskevia säännöksiä sovellettaisiin
kuitenkin vasta 16.6.2019.
●Hallituksen esitys (HE 111/
2018 vp) eduskunnalle laiksi
arvopaperimarkkinalain muuttamisesta
ja eräiksi siihen liittyviksi
laeiksi.
Esityksessä ehdotetaan muutettaviksi
arvopaperimarkkinalakia, Finanssivalvonnasta
annettua lakia,
joukkorahoituslakia ja rikoslakia.
Lisäksi vaihtoehtorahastojen hoitajista
annettuun lakiin, osakeyhtiölakiin,
kaupankäynnistä rahoitusvälineillä
annettuun lakiin sekä
luottolaitostoiminnasta annettuun
lakiin tehtäisiin teknisiä muutoksia.
Ehdotetuilla laeilla pantaisiin
täytäntöön Euroopan parlamentin
ja neuvoston antama esiteasetus.
Esityksen tavoitteena on arvopapereista
julkaistavan esitteen
sääntelyä uudistamalla edistää
markkinaehtoisen yritysrahoituksen
saantia ja helpottaa pienten
liikkeeseenlaskijoiden varainhankintaa
pääomamarkkinoilla. Esityksen
tavoitteet tukevat osaltaan
pääomamarkkinaunionista asetettuja
tavoitteita. Esityksen tarkoituksena
on keventää voimassa olevaa
esitesääntelyä vähentämällä
hallinnollista taakkaa erityisesti
pienten ja keskisuurten yritysten
keskuudessa, mutta samalla varmistaa
tarvittava sijoittajansuoja ja
markkinoiden tehokkuus. Uudella
esitesääntelyllä parannettaisiin
markkinoiden toimivuutta erityisesti
pienissä arvopaperitarjouksissa
sekä tilanteissa, joissa liikkeeseenlaskijana
on yritys, joka on jo
listautunut ja hankkii lisäpääomaa.
Esityksellä katsotaan olevan pääomakustannuksia
alentavia ja tämän
myötä pääoman saatavuutta
parantavia vaikutuksia Suomen talousalueelle.
Lisäksi esityksen tarkoituksena
on parantaa tasapainoa kustannustehokkaan
rahoitusmarkkinoille
pääsyn ja sijoittajansuojan välillä,
kun mitoitetaan EU-esitteen sisältövaatimuksia
ja esitteen laadintaan
liittyvää kansallista poikkeusta.
Esityksessä on pyritty löytämään
tasapaino esitesääntelyn keventämisen
sekä asianmukaisen sijoittajansuojan
välillä, kuitenkin
tarvittavat tiedonantovelvoitteet
huomioiden. Esiteasetus sisältää
säännöksiä esitteen laadinnasta,
rakenteesta, sisällöstä, julkaisemisvelvollisuudesta,
hyväksymismenettelyistä
sekä toimivaltaisten viranomaisten
toimivaltuuksista ja
hallinnollisista seuraamuksista.