3 Momentti 3/2018
Momentti
no-, ohjaus-, lupa-, rekisteröinti- ja
valvontatehtäviä.
●Hallituksen esitys (HE 16/2018
vp) eduskunnalle laiksi asiakkaan
valinnanvapaudesta
sosiaali- ja terveydenhuollossa
ja eräiksi siihen liittyviksi
laeiksi.
Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi
laki asiakkaan valinnanvapaudesta
sosiaali- ja terveydenhuollossa.
Laissa säädettäisiin asiakkaan
valinnanvapauden sisällöstä,
valinnanvapauden käyttämiseen
liittyvästä neuvonnasta ja
ohjauksesta, palvelutarpeen arvioinnista
sekä palvelujen yhteensovittamisesta,
palveluntuottajien
hyväksymismenettelyistä, palvelujen
tuottamisesta ja tuottajia koskevista
velvoitteista, palveluntuottajille
suoritettavista korvauksista,
tiedonhallinnasta, valvonnasta
sekä valinnanvapausmallin käyttöönotosta.
Asiakas voisi valita
laissa määriteltyjä suoran valinnan
palveluja tuottavan sosiaali- ja terveyskeskuksen
ja suunhoidon yksikön
kuudeksi kuukaudeksi kerrallaan
ilman maakunnan ohjausta
tai maakunnan liikelaitoksen tekemää
palvelutarpeen arviointia. Lisäksi
asiakkaalla olisi oikeus valita
maakunnan liikelaitos ja sen palveluyksiköt.
Maakunnan liikelaitoksen
tekemän palvelutarpeen arvioinnin
perusteella asiakkaalle voitaisiin
myöntää tietyissä palveluissa
asiakasseteli tai henkilökohtainen
budjetti, joiden perusteella asiakas
voisi valita palveluntuottajan.
Henkilökohtaisessa budjetissa
asiakkaalla olisi mahdollisuus vaikuttaa
myös palvelujen sisältöön.
Lisäksi esityksessä ehdotetaan
muutettavaksi tuloverolakia. Lakiin
tehtäisiin maakunnan verovelvollisuuteen
liittyvät muutokset
tuottajien välisen kilpailuneutraliteetin
toteuttamiseksi. Esityksessä
ehdotetaan muutettavaksi myös
valtiontalouden tarkastusvirastosta
annettua lakia ja oikeudenkäynnistä
markkinaoikeudessa annettua
lakia. Lait on tarkoitettu tulemaan
voimaan 1.1.2020.
●Hallituksen esitys (HE 17/2018
vp) eduskunnalle laiksi Syyttäjälaitoksesta
sekä eräiksi siihen
liittyviksi laeiksi.
Esityksessä syyttäjälaitoksen organisaatiota
uudistettaisiin siten, että
Valtakunnansyyttäjänvirastosta ja
sen alaisuudessa toimivista syyttäjänvirastoista
muodostettaisiin
yksi Syyttäjälaitos-niminen virasto.
Syyttäjälaitos muodostuisi keskushallintoyksikkönä
toimivasta
valtakunnansyyttäjän toimistosta
ja viidestä viraston osastoina toimivasta
syyttäjäalueesta. Kihlakunnansyyttäjän
virkanimike
muuttuisi aluesyyttäjäksi. Ahvenanmaalla
säilytettäisiin maakunnansyyttäjän
virkanimike. Erikoissyyttäjät
toimisivat vastedes erikoissyyttäjän
virassa. Kaikki virat
olisivat Syyttäjälaitoksen yhteisiä
ja sijoittuisivat syyttäjäalueelle tai
valtakunnansyyttäjän toimistoon.
Syyttäjäaluetta johtaisi johtava
aluesyyttäjä, joka nimitettäisiin
virkaansa määräajaksi. Valtionsyyttäjää
syytettäisiin virkarikoksesta
hovioikeudessa ja syyttäjänä
olisi joko oikeuskansleri tai oikeusasiamies.
Laissa säädettäisiin lisäksi
syyttäjän tehtävistä, toimivallasta,
tiedonsaantioikeudesta, esteellisyydestä,
varallaolosta ja asiamiehenä
toimimisesta. Muihin lakeihin
tehtäisiin lähinnä teknistyyppisiä
korjauksia. Lait on tarkoitettu
tulemaan voimaan
31.10.2018.
●Hallituksen esitys (HE 18/2018
vp) eduskunnalle laeiksi
pelastuslain muuttamisesta ja
väliaikaisesta muuttamisesta
sekä eräiksi muiksi laeiksi.
Pääosa muutoksista johtuu maakuntien
perustamista sekä maakuntauudistuksen
täytäntöönpanoa
ja valtion lupa-, ohjaus- ja valvontatehtävien
uudelleenorganisointia
koskevasta lainsäädännöstä.
Pelastuslakiin tehtäisiin lisäksi
tarkistuksia, jotka koskevat muun
muassa öljy- ja aluskemikaalivahinkojen
torjuntaa, pelastustoimen
sivutoimisen henkilöstön ja sopimushenkilöstön
koulutusta sekä
väestönsuojien rakentamista. Pelastusopistosta
annettuun lakiin
tehtäisiin eräitä Pelastusopiston
tehtäviin liittyviä tarkennuksia ja
palosuojelurahastolakiin eräitä
Palosuojelurahaston ohjaukseen ja
valvontaan liittyviä tarkennuksia.
●Hallituksen esitys (HE 19/2018
vp) eduskunnalle laiksi väestötietojärjestelmästä
ja Väestörekisterikeskuksen
varmennepalveluista
annetun lain muuttamisesta.
Esityksessä tehtäisiin yleisen tietosuoja
asetuksen edellyttämät
muutokset väestötietojärjestelmästä
ja Väestörekisterikeskuksen varmennepalveluista
annettuun lakiin.
●Hallituksen esitys (HE 21/2018
vp) eduskunnalle laiksi kolmansien
maiden kansalaisten
maahantulon ja oleskelun
edellytyksistä tutkimuksen,
opiskelun, työharjoittelun ja
vapaaehtoistoiminnan perusteella
ja eräiksi siihen liittyviksi
laeiksi.
Uudella lailla pantaisiin täytäntöön
tutkimusta, opiskelua, harjoittelua,
vapaaehtoistyötä, oppilasvaihto
ohjelmaa tai koulutushanketta
ja au pairina työskentelyä
varten tapahtuvan kolmansien
maiden kansalaisten maahantulon
ja oleskelun edellytyksiä koskeva
direktiivi. Direktiivi pantaisiin täytäntöön
tutkijoiden, opiskelijoiden,
työharjoittelijoiden ja vapaaehtoisten
osalta. Uudessa laissa
säädettäisiin maahantulon ehdoista,
myönnettävistä oleskeluluvista
ja oikeuksista maassaolon aikana.
Laissa säädettäisiin lisäksi tutkijoiden
ja heidän perheenjäsentensä
sekä opiskelijoiden oikeudesta
liikkua toisen jäsenvaltion myöntämällä
oleskeluluvalla Suomeen.
Ulkomaalaislaissa säädettäisiin direktiivin
täytäntöönpanoon liittymättä
au pair -sijoituksen perusteella
myönnettävästä oleskeluluvasta.
Esityksen keskeisen sisällön
muodostaisi direktiivin tarkoittama
kolmansien maiden kansalaisten
yhdenvertainen kohtelu Suomen
kansalaisten kanssa. Sen toteuttamiseksi
ehdotetaan useita
muutoksia sosiaaliturvaa ja
terveydenhoitoa koskevaan lainsäädäntöön.
Samalla otettaisiin
käyttöön direktiivissä sallitut
poikkeukset yhdenvertaisesta
kohtelusta.
●Hallituksen esitys (HE 23/2018
vp) eduskunnalle laiksi rahanpesun
ja terrorismin rahoittamomentti_