Tämän liitteen ovat tuottaneet yhteistyössä Suomen
Lakimiesliitto ja Suomen Asianajajaliitto. Liitteen on
toimittanut Alma Talentin Suomen Laki -toimitus.
Momenttiin on koottu yhteenveto tärkeimmistä
lainsäädäntötoimista ja oikeustapauksista.
2
Momentti 3/2018
VAHVISTETUT LAIT
●Laki eräiden polttoaineiden
elinkaarenaikaisten kasvihuonekaasupäästöjen
vähentämisestä
ja biopolttoaineista ja bionesteistä
annetun lain 2 §:n
muuttamisesta (170–171/2018)
HE 184/2017
YmVM 2/2018
Lait tulivat voimaan 16.3.2018.
Laki eräiden polttoaineiden elinkaarenaikaisten
kasvihuonekaasupäästöjen
vähentämisestä koskee
moottorikäyttöisissä ajoneuvoissa,
liikkuvissa työkoneissa, maa- ja
metsätaloustraktoreissa sekä sisävesillä
kulkevissa sisävesialuksissa
ja huviveneissä käytettäviä polttoaineita.
Lain mukaan polttoaineiden
toimittajille tulee velvollisuus
vähentää kulutukseen luovutettavien
polttoaineiden energiayksikköä
kohti laskettuja kasvihuonekaasupäästöjä
vähintään
kuudella prosentilla vuoden 2020
loppuun mennessä verrattuna fossiilisten
polttoaineiden käytöstä aiheutuviin
elinkaarenaikaisiin keskimääräisiin
kasvihuonekaasupäästöihin
Euroopan unionissa
vuonna 2010. Velvollisuuden laiminlyönnistä
määrätään seuraamusmaksu.
Velvoite koskee vain
vuotta 2020. Laissa säädettään
myös biopolttoaineiden ja niiden
raaka-aineiden kestävyyskriteerien
mukaisuudesta, kasvihuonekaasupäästöjen
laskennasta ja vuotuisesta
tietojen antamisesta. Tietojen
antaminen jatkuu myös vuoden
2020 jälkeen.
Lailla pannaan täytäntöön polttoaineiden
laadusta annetun Euroopan
parlamentin ja neuvoston
direktiivin kasvihuonekaasupäästöjen
vähentämistä ja seurantaa
koskevat säännökset sekä laskentamenetelmistä
ja raportointivaatimuksista
annetun neuvoston direktiivin
säännökset.
HALLITUKSEN
ESITYKSET
●Hallituksen esitys (HE 9/2018
vp) eduskunnalle EU:n yleistä
tietosuoja-asetusta täydentäväksi
lainsäädännöksi.
Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi
tietosuojalaki. Lailla täydennettäisiin
ja täsmennettäisiin Euroopan
unionin yleistä tietosuojaasetusta.
Esityksessä ehdotetaan,
että samalla kumottaisiin henkilötietolaki
sekä laki tietosuojalautakunnasta
ja tietosuojavaltuutetusta.
Ehdotettu laki olisi henkilötietojen
käsittelyyn sovellettava yleislaki.
Ehdotetussa laissa säädettäisiin
henkilötietojen käsittelyn oikeusperusteesta
ja erityisiin henkilötietoryhmiin
kuuluvien tietojen
käsittelystä eräissä tilanteissa, tietoyhteiskunnan
palvelujen tarjoamiseen
lapselle sovellettavasta ikärajasta,
valvontaviranomaisesta,
oikeusturvasta sekä eräistä tietojenkäsittelyn
erityistilanteista. Tietosuojalaki
ei muodostaisi itsenäistä
ja kattavaa sääntelykokonaisuutta,
vaan sitä sovellettaisiin rinnakkain
tietosuoja-asetuksen
kanssa. Tietosuojalain sääntelystä
voitaisiin poiketa, jos poikkeaminen
olisi mahdollista tietosuojaasetuksen
antaman harkintamarginaalin
puitteissa. Esityksessä ehdotetaan
muutettavaksi myös rikoslain
38 luvun 9 pykälää siten,
että nykyinen laaja henkilötietojen
käsittelyä koskeva kriminalisointi
korvattaisiin tietojen urkintaa koskevalla
kriminalisoinnilla. Lisäksi
ehdotetaan muutoksia sakon täytäntöönpanosta
annettuun lakiin.
Lait on tarkoitettu tulemaan voimaan
25.5.2018.
●Hallituksen esitys (HE 13/2018
vp) eduskunnalle laiksi henkilötietojen
käsittelystä Puolustusvoimissa
sekä eräiksi siihen
liittyviksi laeiksi.
Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi
laki henkilötietojen käsittelystä
Puolustusvoimissa. Lakia sovellettaisiin
Puolustusvoimien
suorittamaan ja Puolustusvoimien
lukuun suoritettavaan henkilötietojen
käsittelyyn ja siihen ehdotetaan
keskitettäväksi henkilötietojen
käsittelyä koskeva sääntely
muista puolustushallinnon laeista.
Esitys liittyy Suomen tietosuojalainsäädännön
kokonaisuudistukseen,
jonka taustalla on Euroopan
unionin tietosuojaa koskeva sääntely.
●Hallituksen esitys (HE 14/2018
vp) eduskunnalle maakuntauudistuksen
täytäntöönpanoa
sekä valtion lupa-, ohjaus- ja
valvontatehtävien uudelleenorganisointia
koskevaksi lainsäädännöksi.
Hallituksen esitys liittyy eduskunnalle
2.3.2017 annettuun hallituksen
esitykseen maakuntien perustamista
ja sosiaali- ja terveydenhuollon
järjestämisen uudistusta
koskevaksi lainsäädännöksi sekä
Euroopan paikallisen itsehallinnon
peruskirjan 12 ja 13 artiklan
mukaisen ilmoituksen antamiseksi
(HE 15/2017 vp). Esityksellä perustettaisiin
Valtion lupa- ja valvontavirasto,
jolle koottaisiin pääosa
lakkautettavaksi ehdotettavien
aluehallintovirastojen ja Sosiaali-
ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston
tehtävistä sekä osa lakkautettavaksi
ehdotettavien elinkeino,
liikenne- ja ympäristökeskusten
ja elinkeino-, liikenne- ja
ympäristökeskusten sekä työ- ja
elinkeinotoimistojen kehittämis- ja
hallintokeskuksen tehtävistä. Valtion
lupa- ja valvontavirasto olisi
toimivallaltaan valtakunnallinen ja
tehtäviltään monialainen valtion
hallintoviranomainen, joka turvaisi
alueilla toimien perusoikeuksien
ja oikeusturvan toteutumista hoitamalla
lainsäädännön toimeenpamomentti_