7 Momentti 1/2018
Momentti
annetun lain muuttamisesta
sekä kuluttajien käyttöön tarkoitetuista
henkilönsuojaimista
ja eräiksi niihin liittyviksi
laeiksi.
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi
eräiden teknisten laitteiden
vaatimustenmukaisuudesta annettua
lakia sekä annettavaksi uusi
laki kuluttajien käyttöön tarkoitetuista
henkilönsuojaimista. Lisäksi
muutettaisiin työsuojelun valvonnasta
ja työpaikan työsuojeluyhteistoiminnasta
sekä eräiden tuotteiden
markkinavalvonnasta annettuja
lakeja. Esityksen taustalla
on Euroopan parlamentin ja neuvoston
asetukset henkilönsuojaimista
ja köysiratalaitteistoista, jotka
korvaavat aiemmat direktiivit.
Kansallisessa lainsäädännössä säädettäisiin
edelleen ohjeiden ja muiden
vastaavien tietojen kielestä,
valvontaviranomaisista sekä seuraamuksista.
Esityksessä ehdotetaan
muutettavaksi rikoslakia tarkoituksena
selkeyttää ja yhdenmukaistaa
tuotteita koskevaa rikoslakitasoista
sääntelyä. Valmistajan
tai muun luovuttajan toiminta voisi
tulla rangaistavaksi terveysrikoksena
riippumatta siitä, onko
kyse työssä käytettäväksi tarkoitetusta
teknisestä laitteesta vai yksityiseen
kulutukseen tarkoitetusta
henkilönsuojaimesta tai koneesta.
Lait on tarkoitettu tulemaan voimaan
21.4.2018.
VALTIONEUVOSTON
ASETUKSET
●Valtioneuvoston asetus työntekijöiden
suojelemiseksi biologisista
tekijöistä aiheutuvilta
vaaroilta (933/2017)
Asetus tuli voimaan 1.1.2018.
Asetuksella uudistetaan biologisia
tekijöitä koskevaa sääntelyä yhdistämällä
valtioneuvoston päätös
(1155/1993) työntekijöiden suojelemisesta
työhön liittyvältä biologisten
tekijöiden aiheuttamalta
vaaralta ja valtioneuvoston asetus
terävien instrumenttien aiheuttamien
tapaturmien ehkäisemisestä
terveydenhuoltoalalla (317/2013).
Nämä säädökset ovat direktiivien
täytäntöönpanosäädöksiä.
●Valtioneuvoston asetus ydinenergia
asetuksen muuttamisesta
(1001/2017)
Asetus tuli voimaan 1.1.2018.
Asetusta muutetaan ydinenergialakiin
(990/1987) tehdyn muutoksen
sekä uuden ympäristövaikutusten
arviointimenettelyä koskevan
lain (252/2017) voimaantulon
vuoksi. Ydinenergia-asetukseen lisättävät
tarkentavat lupasäännökset
lisätään lupamenettelyä koskevaan
5 lukuun sekä ydinlaitoksen
käytöstä poistamista koskevat valvontasäännökset
15 lukuun. Asetukseen
lisätään myös säännökset
kansallisen ydinjätehuollon ohjelman
vähimmäissisällöstä. Ydinenergia
asetus sisältää eräitä säädösviittauksia
ympäristövaikutusten
arviointimenettelyä koskien,
ja nämä viittaukset tulevat uuden
lain myötä päivitettäväksi. Lisäksi
menettelyn vaiheita ja asiakirjoja
koskevat säännökset muutetaan
vastaamaan uutta lakia.
Asetukseen tehdään myös eräitä
pienempiä teknisiä korjauksia ja
tarkennuksia.
●Valtioneuvoston asetus käräjäoikeuksien
tuomiopiireistä,
valtioneuvoston asetus käräjäoikeuksien
tuomiopiireistä
maaoikeuden käsiteltäviksi
säädetyissä asioissa, valtioneuvoston
asetus käräjäoikeuksien
tuomiopiireistä ulosottovalituksia
koskevissa asioissa,
valtioneuvoston asetus
käräjäoikeuksien tuomiopiireistä
yrityksen saneerausta
koskevissa asioissa, valtioneuvoston
asetus hovioikeuksien
sijaintipaikoista ja tuomiopiireistä
annetun valtioneuvoston
asetuksen 2 §:n muuttamisesta
ja valtioneuvoston asetus
virkavalasta ja virkavakuutuksesta
sekä tuomarinvalasta ja
tuomarinvakuutuksesta annetun
asetuksen muuttamisesta
(1021–1026/2017)
Asetukset tulevat voimaan 1.1.2019
lukien. Viimeksi mainittu asetus
tulee voimaan 1.1.2018.
Tasavallan presidentti on
14.12.2017 vahvistanut lainsäädännön,
jolla toteutetaan käräjäoikeusuudistus.
Asetukset annetaan
käräjäoikeusverkoston kehittämishankkeen
täytäntöön panemiseksi.
KORKEIN OIKEUS
KKO:2017:81
Työsopimuslain säännösten rikkominen
– Palkkaturva – Rikosvahingon
korvaaminen –
Vahingonkorvaus - Syy-yhteys
Työnantajan edustaja A oli tuomittu
rangaistukseen työsopimuslakirikkomuksista,
koska hän oli laiminlyönyt
antaa työntekijöille työtodistukset
ja palkkalaskelmia.
Työntekijät olivat vaatineet A:lta
korvausta vahingosta, joka heidän
mukaansa oli aiheutunut siitä, että
he eivät A:n syyksi luetun menettelyn
vuoksi olleet saaneet työsuhteesta
johtuvia saataviaan palkkaturvana.
Korkeimman oikeuden ratkaisusta
ilmenevillä perusteilla katsottiin,
ettei työntekijöille aiheutunut
vahinko ollut korvausvastuun
edellyttämässä syy-yhteydessä
A:n syyksi luettuun menettelyyn.
(Ään.)
KKO:2017:82
Oikeudenkäyntimenettely –
Tunnustamisoikeudenkäynti –
Suostumuksen peruuttaminen –
Lainvoima – Osittainen lainvoima
Talousrikosasia käsiteltiin käräjäoikeudessa
tunnustamisoikeudenkäynnissä.
Käräjäoikeus luki A:n
syyksi tuomioesityksen mukaiset
rikokset ja tuomitsi hänet ehdottomaan
vankeusrangaistukseen. Valitettuaan
hovioikeuteen rangaistusseuraamuksen
osalta A peruutti
hovioikeudessa suostumuksensa
asian käsittelyyn tunnustamisoikeudenkäynnissä.
Hovioikeus jätti tunnustamisoikeudenkäyntiä
koskevan
asian A:n suostumuksen peruuttamisen
johdosta sillensä ja käsitteli
asian oikeudenkäynnistä
rikosasioissa säädetyssä järjestyksessä
syyttäjän haastehakemuksen
pohjalta.
Kysymys hovioikeuden menettelyn
oikeellisuudesta.