6
HALLITUKSEN
ESITYKSET
●Hallituksen esitys (HE 182/
2017 vp) eduskunnalle laeiksi
kuntien ja kuntayhtymien eräiden
oikeustoimien väliaikaisesta
rajoittamisesta sosiaali-
ja terveydenhuollossa annetun
lain sekä eräiden kunta- ja
palvelurakenneuudistuksesta
annetussa laissa säädettyjen
velvoitteiden soveltamisesta
annetun lain muuttamisesta.
Ehdotuksen mukaan lakien voimassaoloa
jatkettaisiin vuodella
maakunta- ja sote-uudistuksen
suunnitellun voimaantulon siirryttyä
vuoteen 2020. Samalla ehdotetaan,
että kuntien ja kuntayhtymien
eräiden oikeustoimien väliaikaisesta
rajoittamisesta sosiaali- ja
terveydenhuollossa annettuun lakiin
tehtäisiin eräitä sisällöllisiä
muutoksia. Kunnan tai kuntayhtymän
tehdessä sopimuksen yksityisen
yrityksen tai yhteisön kanssa
sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottamisesta,
olisi sopimuksessa oltava
irtisanomislauseke, jos sopimuksen
arvo on yli kolmekymmentä
prosenttia kunnan tai kuntayhtymän
järjestämisvastuulla
olevan sosiaali- ja terveydenhuollon
vuotuisista käyttömenoista ja
sopimus on voimassa pitempään
kuin vuoden 2020 loppuun. Lisäksi
ehdotetaan, että kunta tai kuntayhtymä
saisi tehdä arvonlisäverottomilta
kustannuksiltaan yli viiden
miljoonan euron rakennusinvestoinnin
sosiaali- ja terveydenhuollon
rakennuksiin vain, jos investointi
on sosiaali- ja terveyspalvelujen
saatavuuden turvaamiseksi
välttämätön. Periaatetta sovellettaisiin
myös sellaiseen vuokra-
tai muuna käyttöoikeussopimuksena
toteutettavaan investointiin,
jonka sopimusehtojen mukaan
hanke on rinnastettavissa kunnan
tai kuntayhtymän omistukseen
tehtävään investointiin.
●Hallituksen esitys (HE 188/
2017 vp) eduskunnalle vaihtelevaa
työaikaa noudattavan
työntekijän asemaa parantavaksi
lainsäädännöksi.
Esityksessä ehdotetaan muutettaviksi
työsopimuslakia, työaikalakia,
työsuojelun valvonnasta ja
työpaikan työsuojeluyhteistoiminnasta
annettua lakia sekä työttömyysturvalakia.
Ehdotetuilla laeilla
pyritään parantamaan vaihtelevaa
työaikaa noudattavien työntekijöiden
asemaa ja varmistamaan
työsuhdeturvaa koskevien säännösten
tehokas toteutuminen heidän
osaltaan. Vaihtelevalla työaikaehdolla
tarkoitettaisiin työaikajärjestelyä,
jossa työntekijän
työaika määrättynä ajanjaksona
vaihtelee työnantajan tarjoaman
työn perusteella työsopimuksen
mukaisen vähimmäismäärän ja
enimmäismäärän välillä taikka
työaikajärjestelyä, jossa työntekijä
sitoutuu tekemään työnantajalle
työtä erikseen kutsuttaessa. Vaihtelevan
työajan sopimusten käyttöalaa
rajoitettaisiin tilanteisiin,
joissa työnantajalla on vaihteleva
työvoimatarve. Työnantajan olisi
vaihtelevan työajan sopimuksia
käyttäessään annettava työntekijälle
selvitys työvoimatarpeestaan.
Työntekijän oikeus sairausajan
palkkaan ja irtisanomisajan palkkaan
varmistettaisiin siten, ettei
työnantaja pystyisi yksipuolisin
työnjohtotoimin vaikuttamaan niiden
määrään. Työntekijän mahdollisuuksia
ennakoida tulevia
työvuoroja parannettaisiin muuttamalla
työaikalain työvuoroluetteloa
ja lisätyösuostumusta koskevia
säännöksiä. Työttömyysturvalain
työstä eroamista ja työstä kieltäytymistä
koskevissa säännöksissä
otettaisiin tietyin edellytyksin
huomioon tilanteet, joissa työtä ei
tosiasiallisesti ole ollut tarjolla tai
joissa työstä maksettava palkka jää
pieneksi. Lait on tarkoitettu tulemaan
voimaan 1.6.2018.
●Hallituksen esitys (HE 189/
2017 vp) eduskunnalle laeiksi
työsopimuslain 13 luvun 6 §:n,
kunnallisesta viranhaltijasta
annetun lain 22 §:n ja valtion
virkamieslain 32 §:n muuttamisesta.
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi
työsopimuslakia, kunnallisesta
viranhaltijasta annettua lakia
sekä valtion virkamieslakia. Työsopimuslakia
ja kunnallisesta viranhaltijasta
annettua lakia ehdotetaan
muutettavaksi siten, että
työnantaja voisi jatkossa tehdä
opiskelijan kanssa ammatillisesta
koulutuksesta annetussa laissa tarkoitetun
oppisopimuksen työnantajalle
laissa säädetyn lisätyön tarjoamisvelvollisuuden
ja takaisinottovelvollisuuden
estämättä. Lisäksi
valtion virkamieslakia muutettaisiin
siten, että työnantajan voisi
jatkossa tehdä opiskelijan kanssa
ammatillisesta koulutuksesta annetussa
laissa tarkoitetun oppisopimuksen
valtion virkamieslaissa
säädetyn työntarjoamisvelvollisuuden
estämättä.
●Hallituksen esitys (HE 192/
2017 vp) eduskunnalle laeiksi
Euroopan unionin verkko- ja
tietoturvadirektiivin täytäntöönpanoon
liittyvien lakien
muuttamisesta.
Esityksessä ehdotetaan tietyille yhteiskunnan
toiminnan kannalta
keskeisten palveluiden tarjoajille
sekä eräiden digitaalisten palveluiden
tarjoajille velvollisuutta huolehtia
viestintäverkkoihin ja tietojärjestelmiin
kohdistuvien riskien
hallinnasta sekä ilmoittaa merkittävästä
tietoturvallisuuteen liittyvästä
häiriöstä valvovalle viranomaiselle
ja yleisölle. Velvoitteet
otettaisiin tietoyhteiskuntakaareen,
ilmailulakiin, rautatielakiin,
alusliikennepalvelulakiin, eräiden
alusten ja niitä palvelevien satamien
turvatoimista ja turvatoimien
valvonnasta annettuun lakiin, liikenteen
palveluista annettuun lakiin,
sähkömarkkinalakiin, maakaasumarkkinalakiin
sekä vesihuoltolakiin.
Lisäksi säädettäisiin
näiden velvoitteiden valvonnasta,
viranomaisten välisestä tietojen
vaihdosta sekä yleisestä tietoturvallisuuteen
liittyvästä viranomaistoiminnasta.
Ehdotetulla
lainsäädännöllä saatettaisiin osaksi
kansallista lainsäädäntöä toimenpiteistä
yhteisen korkeatasoisen
verkko- ja tietojärjestelmien
turvallisuuden varmistamiseksi
koko unionissa annettu Euroopan
parlamentin ja neuvoston direktiivi.
Lait on tarkoitettu tulemaan
voimaan 1.5.2018.
●Hallituksen esitys (HE 194/
2017 vp) eduskunnalle laeiksi
eräiden teknisten laitteiden
vaatimustenmukaisuudesta