Page 7

Mediataloesa_Tilinpäätös

TILINPÄÄTÖS 2013 5 KESKEISTÄ MEDIATALO ESASSA 2013 Päättyneenä vuonna useimmat mediatalot ovat joutuneet sopeuttamaan kustannustasoaan muuttuneeseen tilantee-seen. Mediatalo Esassa keväällä 2013 käytyjen YT-neu-vottelujen seurauksena vakituisen henkilökunnan määrä supistui noin 20 henkilöllä. Toimitukset yhdistettiin yhdek-si kaikkia medioita palvelevaksi sisällöntuotannoksi. Tämä muutos onnistui hyvin ja kaventuneet resurssit eivät ole näkyneet tuotteiden laadussa. Esan suunta eli Mediatalo ESAn strategia päivitettiin vas-taamaan muuttunutta tilannetta. Strategian tavoitteet on pilkottu strategisiksi projekteiksi, jota kautta varmistetaan strategian käytäntöön vienti. Strategiaa käsiteltiin laajasti koko henkilökunnan kanssa muun muassa lokakuussa jär-jestetyillä ESAn suunta -messuilla. Vuoden lopulla käynnistettiin maksullisen digitaalisen sisällön suunnittelutyö. Tähän liittyvät ratkaisut tehdään kuluvan kevään aikana. Valmistelutyössä tutustuttiin eri-laisiin ratkaisuvaihtoehtoihin muissa pohjoismaalaisissa ja suomalaisissa mediayhtiöissä. Myös verkkosivustomme ESS.fi uudistettiin päättyneenä vuonna. Viime vuoden aikana käynnistettiin merkittävä segmen-tointiprojekti, jota toteutetaan Aalto-yliopiston kanssa TOIMI-hankkeessa. Hankkeessa on mukana myös Kaleva ja Tekniikan maailma. Projektin tuloksena syntyivät mallilu-kijat, joiden avulla sisältöä voidaan kehittää vielä nykyistä paremmin vastaamaan kuluttaja-asiakkaidemme erilaisia mediakäytön tarpeita. Mediatalo ESAssa otettiin käyttöön uusi brändiohjeisto, joka sisältää toiminnalliset ja visuaaliset ohjeet näkyvyyteen erilaisissa materiaaleissa ja viestinnässä. Brändiohjeisto on julkaistu sisäisesti. Osana Mediatalo ESAn brändityötä uudistettavaksi tulee myös ESA Digitalin, ESA Jakeluiden sekä ESA Lehtipainon graafinen ilme. Lisäksi Etelä-Suomen Sanomat sai uuden markkinointiviestinnän konseptin ja il-meen. Tavoitteena on vahvistaa Mediatalo ESAn mielikuvaa kehittyvänä ja uudistuvana mediatalona. Osaamisen kehittämiseen panostettiin hieman aiempia vuosia enemmän. Erityisesti esimiestaitojen kehittäminen on muuttuvassa liiketoiminnassa, muutosjohtamisen kes-kellä, tärkeää. VUODEN 2014 NÄKYMÄT Toimialalla ei ole vielä näkyvissä oleellista muutosta parem-paan. Taloudellisessa ympäristössä ei Suomessa todennä-köisesti tapahdu muutoksia ennen syksyä, vaikka muualla Euroopassa onkin nähtävissä jo selvää kasvua. Pääosin kas-vuodotukset ovat siirtyneet vuosille 2015 – 2016. Median sähköistyminen ei tule hidastumaan. Tähän tulem-me vastaamaan lisäämällä kiinnostavaa paikallista sisältöä eri mediavälineisiin kuluttajan mediapäivä huomioiden. Tu-lemme tämän vuoden aikana siirtymään myös maksullisiin digitaalisiin sisältöihin. Mediatuotannon laajentunut osaaminen, muun muassa äänen, kuvan ja muun sähköisen mainostuotannon hallinnas-sa, antaa mediamyynnille uusia mahdollisuuksia. Pystymme palvelemaan asiakkaitamme entistä laajemmin. Nopeutta on lisättävä. Muutos ei anna aikaa. Pitkitty-nyt taantuma ja kiihtynyt median murros vaatii mediataloja muuttumaan, siirtymä digitaalisiin palveihin on nyt entistä nopeampaa. Uusia tuotteita ja palveluita on saatava mark-kinoille entistä ripeämmin. Kaiken lähtökohta on kuitenkin kiinnostava alueellinen sisältö, jaettiin se sitten kuluttajille perinteisen printin kautta tai sähköisissä välineissä. JUKKA OTTELA toimitusjohtaja, Mediatalo ESA


Mediataloesa_Tilinpäätös
To see the actual publication please follow the link above