Page 6

Mediataloesa_Tilinpäätös

Vuoden 2013 aikana kuluttajien luottamus omaan talouteen heikkeni. Tämä näkyi ku-lutuksen 4 MEDIATALO ESA hidastumisena, minkä seuraukse-na vähittäistavarakauppa kehittyi selkeästi odotettua heikommin. Erityisen suuri petty-mys oli joulukauppa, jossa kirjattiin alhaisim-pia myynnin kehityslukuja sitten 90-luvun laman. Verkkokaupan nopea kasvu on myös osaltaan vai-kuttanut käyttötavarakaupan heikkoon kehitykseen. Vuoden aikana heikkona jatkunut taloustilanne ja kiih-tynyt media-alan muutos on heikentänyt mediatalojen toi-mintaedellytyksiä hyvin voimakkaasti. Muutos näkyy eri-tyisesti mediamainonnan valtakunnallisessa kehityksessä. Sanomalehtien mainosmyynti laski 16 prosenttia ja radion 5 prosenttia. Verkon myynti puolestaan kasvoi 7 prosent-tia. Aikakauslehtien osalta mainosmyynnin pudotus oli 17 prosenttia. Television mainosmyynti tippui kaksi prosenttia. Kokonaisuudessaan mediamainonnassa laskua tapahtui 8 prosenttia. Lisäksi oman osuutensa mediakakusta ottivat hakukoneet ja muut tilastoimattomat toimijat. Mediatalo ESAn paikallinen myynti vastasi valtakunnallista trendiä, mutta Kärkimedian kautta tapahtunut myynti oli selvästi yleistä kehitystä heikompi. Tämä johtuu pääasiassa alueen asiakasrakenteesta. Alueen taloudellinen toimeliai-suus oli valtakunnan keskiarvoa heikompi. Muun muassa Lahden työttömyys hipoi valtakunnan kärkeä ollen noin 17 prosenttia. Sähköisen myynnin kasvattamiseen panostettiin Mediatalo ESAssa uudistamalla myynnin organisaatio syksyl-lä 2013. Displayn myynti kasvoi 46 prosenttia, oikotien 14 prosenttia ja myös sähköisten palvelujen ja alustojen sekä sähköisten kuluttajatuotteiden myynnit kasvoivat. Vaikka digitaalinen myynti kasvoi odotettua paremmin, se ei kui-tenkaan pystynyt paikkaamaan perinteisen printin puolella tapahtunutta laskua. Kuluttajamyynnin vertailukelpoinen eurokertymä kasvoi 0,4 prosenttia. Kasvua syntyi pääasiassa uusien digitaalis-ten tuotteiden myynnin myötä. Kiinnostava sisältö ja onnis-tunut kampanjointi näkyi levikkikappaleiden kehityksessä positiivisesti. Tilattavien lehtien levikit laskivat, mutta lasku oli loivempaa kuin valtakunnassa keskimäärin. Vahvistettu levikin lasku oli Etelä-Suomen Sanomien 3,8 prosenttia ja Itä-Hämeen osalta 1,9 prosenttia. Ydinalueemme talous-peitto kasvoi hieman. Toimitusjohtajan katsaus Muutoksen nopeus kiihtyy


Mediataloesa_Tilinpäätös
To see the actual publication please follow the link above